معاون فناوری‌های نوین سازمان انتقال خون ایران گفت: گزارش‌های رسیده از بیمارستان‌هایی که سیستم پایش سلامت خون در آنها مستقر شده، حاکی است که خطای ناسازگاری گروه‌های خونی در ایران بسیار بالاتر از حد طبیعی کشورهای توسعه یافته است.

سلامت نیوز: معاون فناوری‌های نوین سازمان انتقال خون ایران گفت: گزارش‌های رسیده از بیمارستان‌هایی که سیستم پایش سلامت خون در آنها مستقر شده، حاکی است که خطای ناسازگاری گروه‌های خونی در ایران بسیار بالاتر از حد طبیعی کشورهای توسعه یافته است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، سیما ذوالفقاری در نهمین کنگره سالیانه انجمن علمی جراحان عمومی گفت: مدیریت مصرف خون و پایش تزریق آن به بیمار و عوارض ناشی از آن، ضروری است.

وی با اشاره به معیارهای بین المللی مصرف خون گفت: تجویز خون برای بیماران معمولاً سطح بندی دارد برای هموگلوبین کمتر از 6 گرم در دسی لیتر باید بیمار را آماده دریافت خون کرد. وقتی هموگلوبین بین 7-6 باشد، کادر درمانی برای شروع انتقال خون در حالت آماده باش هستند؛ برای هموگلوبین بین 8-7 با در نظر گرفتن وضعیت حیاتی بیمار در صورت نیاز، خون تجویز می شود.

وی ادامه داد: در مورد بیمارانی که هموگلوبین 9-8 دارند، اگر مبتلا به کم خونی باشند یا خونریزی فعال در آنها مشاهده شود یا مشکل قلبی عروقی داشته باشند، ممکن است کاندیدای دریافت خون شوند و در مورد بیماران با هموگلوبین بالای 10 به ندرت تجویز انجام می‌گیرد.

ذوالفقاری تأکید کرد: در تمام کشورهای پیشرفته، تخصصی به نام انتقال خون وجود دارد که گرایش‌های متعددی در آن پدید آمده است. این افراد در بیمارستان‌ها فعال هستند و وجود مشاور انتقال خون همچون متخصص بیهوشی در بیمارستان و بر بالین بیمار زمان عمل جراحی، ضروری است.

وی افزود: در بیمارستان‌ها باید نخست کم خونی بیمار با دارو تحت کنترل در آید و حتی الامکان جراحی تا اصلاح کم خونی به تعویق بیفتد. سپس ضرورت تزریق خون به بیمار با در نظر گرفتن استراتژی مصرف محدود خون بررسی شود اما مورد اخیر به ندرت در ایران مورد توجه قرار می گیرد.

ذوالفقاری تأکید کرد: در راهنمای مصرف خون انجمن‌های جراحی در کشورهای توسعه یافته، مراقبت از کم خونی بیمار و مصرف زیاده از حد خون و عواقب آن، هردو مورد توجه قرار می گیرد.

وی با اشاره به خطرهای ناشی از تزریق خون برای بیماران گفت: مشاوره و گرفتن رضایت از بیمار قبل از تزریق خون ضروری است زیرا باید بیمار از عواقب این اقدام و مزایای و معایب آن با خبر باشد و این اقدام با توافق و امضای رضایت نامه انجام گیرد.

وی با اشاره به ضرورت استقرار سیستم همووژیلانس برای مدیریت و پایش سلامت خون در بیمارستانهای کشور گفت: استقرار این سیستم در برخی بیمارستان‌های کشور نشان می‌دهد گزارش‌های مربوط به تزریق خون اشتباه به علت خطاهای بیمارستانی در کشور ما بسیار بالاتر از حد میزان موجود در کشورهای پیشرفته است.

ذوالفقاری با استناد به گزارش‌های رسیده از سیستم هموویژیلانس، رعایت نکردن استانداردها توسط پرستاران، خطای تزریق خون در اثر تشابه اسمی و چک نکردن دقیق اطلاعات کیسه خون با مشخصات بالینی بیمار را از جمله خطاهای گزارش شده در سیستم هموویژلانس برشمرد.

وی تزریق خون را همانند پیوند عضو دانست که ممکن است واکنش‌های ناخواسته پیوند را برای بیمار به وجود آورد و حتی باعث مرگ بیمار شود.

معاون فناوری‌های نوین سازمان با اشاره به تحقیقات انجام شده در مورد تزریق خون به بیماران پس از جراحی گفت: بر اساس این تحقیقات حال بیمارانی که از نظر قلبی و ریوی وضعیت باثباتی داشته‌اند در صورت عدم دریافت خون بعد از جراحی، بهتر از بیمارانی بوده که خون دریافت کرده‌اند.

وی بر اهمیت درمان آنمی (کم خونی) قبل از عمل جراحی تأکید کرد و گفت: جبران کمبود آهن و کم خونی بیمار قبل از عمل جراحی و قطع مصرف داروهای ضد انعقاد خون تا حد امکان برای مدت معینی قبل از جراحی نیاز به مصرف خون را تا حد زیادی کاهش می دهد.

وی استفاده از جایگزین های خون و همچنین دستگاه‌های مربوط به خون اتولوگ حین و بعد از عمل جراحی (Blood salvage) در بیمارستانهای ایران را ضروری دانست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha