عضو هیات مدیره انجمن علمی جراحان عمومی ایران با تقسیم بندی انواع جراحی به سه دسته معمول و غیرمعمول، حقیقی و دروغین و ضروری و غیرضروری گفت: معضل جراحی های دروغین و غیر ضروری فقط مختص ایران نیست و در کشورهای پیشرفته هم به چشم می خورد.

سلامت نیوز: عضو هیات مدیره انجمن علمی جراحان عمومی ایران با تقسیم بندی انواع جراحی به سه دسته معمول و غیرمعمول، حقیقی و دروغین و ضروری و غیرضروری گفت: معضل جراحی های دروغین و غیر ضروری فقط مختص ایران نیست و در کشورهای پیشرفته هم به چشم می خورد.

دکتر پرویز دریایی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا به حضور خود در میزگرد تخصصی جراحی های دروغین و راستین در هلسینکی اشاره کرد و گفت: این میزگرد سال گذشته در یک سمینار بین المللی به میزبانی فنلاند برگزار شد و در آنجا گزارش هایی از کشورهای مختلف درخصوص انجام اعمال جراحی غیرضروری و غیرواقعی از سوی پزشکان ارائه شد.

وی تعرفه های غیرواقعی پزشکی را از عوامل مهم انجام جراحی های غیرحقیقی ذکر کرد و افزود: درمان و جراحی حقیقی بر اثر تعرفه های واقعی حاصل می شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران به مثال هایی از جراحی های غیرواقعی اشاره کرد و گفت: به عنوان مثال، جراح برای یک بیمار که مشکل کیسه صفرا دارد، چندین کد حاشیه ای که هیچکدام واقعی نیستند در پرونده بیمار درج کرده تا هزینه آن را دریافت کند که البته هیچ یک از این اعمال جراحی، انجام نمی شود و فقط کد آن در شرح عمل به ثبت می رسد که در این شرایط ، آنچه برای بیمار در عمل جراحی گزارش می شود غیرواقعی است.

وی ادامه داد: در جراحی های غیرضروری نیز جراح متخصص، اعمال جراحی را بر روی بیمار انجام می دهد بدون اینکه بیمار به این جراحی ها نیاز داشته باشد و ممکن است مشکل او با دارو و دیگر روش های درمانی برطرف شود.

دریایی اجرای طرح پزشک خانواده را در کاهش تخلفات درمانی از جمله جراحی های غیرواقعی و غیرضروری بسیار تاثیرگذار خواند و گفت: چنانچه افراد تحت نظر پزشک معتمد خانواده باشند احتمال بروز مشکل در مراحل بعدی درمان آنها به حداقل خواهد رسید.

وی پزشک خانواده را به خاکریز اول درمان شهروندان تشبیه کرد و گفت: این پزشک خانواده است که با توجه به سوابق و پرونده پزشکی، بیمار را در مراحل بعدی درمان هدایت می کند به گونه ای که هم سلامت فرد به خطر نیافتد و هم بهترین نتیجه درمانی به دست آید.

عضو هیات مدیره انجمن جراحان عمومی ایران، کاهش فاصله تعرفه های درمانی در بخش دولتی و خصوصی را دیگر راهکار موثر در کاهش تخلفات پزشکی برشمرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha