شنبه ۵ مهر ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۱

مدیرکل پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی مصرف ابزاریِ مواد محرک را یکی از علل شیوع مصرف آن دانست و گفت: باید طی یک برنامه هماهنگ و منسجم جامعه را در گروه های سنی مختلف به ویژه نوجوانان و جوانان را نسبت به آثار و عوارض خطرناک مصرف مواد محرک آگاه کنیم.

سلامت نیوز :مدیرکل پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی مصرف ابزاریِ مواد محرک را یکی از علل شیوع مصرف آن دانست و گفت: باید طی یک برنامه هماهنگ و منسجم جامعه را در گروه های سنی مختلف به ویژه نوجوانان و جوانان را نسبت به آثار و عوارض خطرناک مصرف مواد محرک آگاه کنیم.

محسن روشن پژوه، مدیرکل پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی در برنامه «ره آورد» گروه سلامت اجتماعی رادیو سلامت با بیان این که مواد محرک از جمله موادی هستند که در حال حاضر در کشور ما و کل دنیا مصرفشان رو به افزایش است که دلایل مختلفی دارد، افزود: مصرف مواد محرک باعث ایجاد افزایش عملکرد مغزی می شود و احساس لذت کوتاه مدت و فراوانی را به دنبال دارد.

در مجموع یک ویژگی هایی را مصرف کننده پیدا می کند که از جمله ویژگی های است که با دوران جوانی و نوجوانی مطابقت دارد. یعنی شادی بیشتر ، احساس قدرت و تحرک بیشتر.وی با بیان این که مصرف ابزاریِ مواد محرک یکی دیگر از علل شیوع مصرف آن هاست، ادامه داد: یعنی نوجوان و جوان (خانم ها یا آقایان) ممکن است به ظاهر خودشان توجه و اهمیت بیش تری دهند. به طور نمونه تصور کنند که لازم است لاغر شوند یا زیباتر به نظر برسند.

از آن سو اطلاعات و شایعاتی به گوش آن ها می رسد که مصرف مواد محرک ممکن است باعث لاغری شود و اشتها را کم می کند. این ها در کنار هم این ذهن را در جوانان ایجاد می کند که مواد محرک بخورد تا لاغر شود.روشن پژوه در ادامه با بیان این که از همان زمانی که باورها و ارزش های فرد شکل می گیرد باید اهمیت بیشتری به فرزند پروری و آموزش مهارت های زندگی بدهیم، بیان کرد: برای این که اقدام پیشگیرانه داشته باشیم باید به موقع وارد عمل شویم.

یعنی همان زمانی که کودک در خانواده، مهد کودک و مدرسه رشد پیدا می کند، ما باید اطلاعات درست و آموزش های صحیح در کنار تقویت و مهارت های مقابله با وسوسه ها، تصمیم گیری های مناسب و تحلیل منطقی را به آن ها آموزش دهیم.وی در ادامه با اشاره به اقدامات وزارت آموزش و پرورش در این زمینه تصریح کرد: وزارت آموزش و پرورش در حوزه های مربوطه، برنامه های ویژه ای را در مدارس اجرا می کند.

همچنین سازمان بهزیستی برنامه آموزش های مهارت های زندگی را در این گروه های سنی مختلف برگزار می کند و یک تعاملی با آموزش و پرورش وجود داشت و در حال حاضر نیز همکاری های مشترکی بین این دو نهاد و ستاد مبارزه با مواد مخدر در خصوص آگاه سازی و اطلاع رسانی وجود دارد.

مدیرکل پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی در پایان اظهارکرد: سازمان بهزیستی کشور نیز به منظور بالا بردن سطح آگاهی و حساسیت مردم نسبت به این موضوع برنامه هایی را تحت عنوان کاردارهای رسانه ای و همگانی طراحی کرده است که در طی یک برنامه هماهنگ و منسجم جامعه را در گروه های سنی مختلف به ویژه جوانان و نوجوانان را نسبت به آثار و عوارض خطرناک مصرف مواد محرک آگاه می کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha