آیا استفاده از تلفن های همراه هوشمند در زمان تماشای تلویزیون به یکی از رفتارهای غالب شما بدل شده است؟ آیا اعضای خانواده شما هم به صورت همزمان از چند وسیله الکترونیکی استفاده می کنند؟ اگر پاسخ شما به این سؤالات مثبت است، هر چه سریع تر در جهت تغییر شرایط زندگی خود تلاش کنید.

سلامت نیوز:  آیا استفاده از تلفن های همراه هوشمند در زمان تماشای تلویزیون به یکی از رفتارهای غالب شما بدل شده است؟ آیا اعضای خانواده شما هم به صورت همزمان از چند وسیله الکترونیکی استفاده می کنند؟ اگر پاسخ شما به این سؤالات مثبت است، هر چه سریع تر در جهت تغییر شرایط زندگی خود تلاش کنید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از شفقنا، استفاده از وسایل الکترونیکی همچون تلفن های همراه هوشمند، تبلت و لپ تاپ در زمان مشاهده تلویزیون موجب اختلال در برخی عملکردهای مغز و کاهش ماده خاکستری می شود. ماده خاکستری به بافتی تیره درون مغز و نخاع اطلاق می شود که در پردازش اطلاعات مغز نیز نقشی مهم ایفا می کند. کاهش این ماده درون مغز علاوه بر اینکه قدرت تمرکز و حافظه او را تحت تأثیر قرار می دهد، توانایی تصمیم گیری و تنظیم اهداف را نیز مختل می کند.

این پدیده می تواند قدرت بازدارندگی و توانایی کنترل بر خود را به شدت کاهش دهد و در نتیجه امکان بروز رفتارهای نابهنجار و نامناسب را افزایش دهد. بنا بر نتایج تحقیقات پیشین، استفاده هم زمان از چند وسیله ی ارتباطی مختلف به معنای افزایش حواس پرتی و مشکلات عاطفی مانند افسردگی و اضطراب است. با توجه به اینکه استفاده از چند رسانه ارتباطی به صورت همزمان به بخش جدا ناشدنی زندگی انسان امروز بدل شده است، نگرانی ها در مورد اثرات منفی چنین رفتاری بر قوای شناختی، احساسی و اجتماعی افزایش یافته است.

یافته های دانشمندان نشان داده است، ساختار مغز با قرار گرفتن در محیط های جدید و داشتن تجربه های مختلفی در یک بازه زمانی طولانی می تواند تغییر کند. به همین دلیل استفاده هم زمان از چند رسانه مانند تلویزیون و تلفن همراه هوشمند اگر در طولانی مدت تکرار شود بر ساختار درونی مغز و به دنبال آن عملکردهای روزانه فرد اثر می گذارد.

منبع دیلی میل


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha