رئیس کنگره ملی راهکارهای ارتقای سلامت و کاهش مرگ و میر مادری گفت: ۲۹۰ مورد مرگ مادری در سال گذشته داشتیم. هنوز خونریزی شایع‌ترین علت مرگ مادران است. ۴ درصد زایمان‌ها هنوز در منزل انجام می‌شود.

سلامت نیوز: رئیس کنگره ملی راهکارهای ارتقای سلامت و کاهش مرگ و میر مادری گفت: ۲۹۰ مورد مرگ مادری در سال گذشته داشتیم. هنوز خونریزی شایع‌ترین علت مرگ مادران است. ۴ درصد زایمان‌ها هنوز در منزل انجام می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، فرحناز ترکستانی در کنگره ملی راهکارهای ارتقا سلامت و کاهش مرگ و میر مادری که امروز 5 مهر  در مرکز همایش‌های بین‌المللی رازی در حال برگزاری است گفت:‌ هدف از برگزاری این کنگره این بود که تا از نظر صاحب نظران اسفاده کنیم در سال 90 به دعوت WHO به کنفرانس دبی دعوت شدیم اما آن طور که انتظار داشتیم نتوانستیم مقالات خود را ارائه دهیم از آن زمان تصمیم گرفتیم تا تمام دانشگاه‌ها را در گیر کنیم زیرا هر منطقه ویژگی‌های خاص خود را دارد.

وی افزود: 412 مقاله به دبیرخانه کنگره ارسال شده است که از این تعداد 88 مقاله در قالب پوستر و 46 سخنرانی نیز در نظر گرفته شده است. همچنین سعی کرده‌ایم در این مقالات به بومی بودن توجه کنیم.

رئیس کنگره ملی راهکارهای ارتقای سلامت و کاهش مرگ و میر مادری اظهار داشت: ثبت زایمان‌ها از سال جاری در تمام بیمارستان‌ها الکترونیکی شده است و در نظر داریم تا ثبت زایمان‌های خارج از بیمارستان را نیز الکترونیکی کنیم.

وی با اشاره به تعداد موارد مرگ مادران در سال 92 گفت: 290 مرگ مادر در سال گذشته ثبت شده است که از این تعداد 3 درصد زیر 18 سال و 24 درصد نیز بالای 35 سال بوده است.

ترکستانی گفت: 68 درصد موارد مرگ مادر مربوط به عدم مراقبت پیش از بارداری بوده است 73 درصد موارد یک عامل در معرض خطر داشته‌اند 6 درصد اعتیاد به مواد مخدر و 44 درصد نیز مراقبت دوران بارداری را در زمان مناسب شروع نکرده‌‌اند.

رئیس کنگره ملی راهکارهای ارتقای سلامت و کاهش مرگ و میر مادری تصریح کرد: آمار نشان می‌دهد 88 درصد زایمان‌ها در بیمارستان‌ها،‌7 درصد در منزل، 4 درصد در تسهیلات زایمانی و یک درصد در بین راه انجام شده است. همچنین 77 درصد مادران در بخش دولتی زایمان کرده‌اند 76 درصد توسط پزشک و 17 درصد توسط ماما اقدام به زایمان کرده‌اند.

وی با بیان شایع‌ترین علت مرگ و میر مادران گفت: هنوز هم خونریزی علت شایع مرگ مادران است طبق آمار 25 درصد مادران فوت شده بر اثر خونریزی جان خود را از دست می‌دهند 13 درصد بر اثر پره‌اکلامپسی 6 درصد بر اثر عفونت و 13 درصد نیز به دلیل بیماری‌های قلبی فوت می‌کنند.

وی افزود: طبق آمار 64 درصد موارد مرگ مادر قابل اجتناب است.

ترکستانی گفت: مصوباتی که دانشگاه‌ها جهت کاهش مرگ مادر در نظر گرفته‌اند در معاونت بهداشت با اجرای برنامه مراقبت قبل از بارداری شامل شناسایی بیماری‌های زمینه‌ای و پرخطر است همچنین در تمام سطوح غیر پزشک و پزشک باید تقویت شود و اجرای مصوبات نیز مطابق راهنماهای خارج بیمارستانی در بازدیدها مورد نظارت قرار می‌گیرد.

وی افزود: به منظور بالا بردن کیفیت مراقبت‌ها متخصصان باید نتیجه معاینه موارد ارجاع شده و اقدامات مورد نیاز بعدی را به صورت کتبی به محل ارجاع پسخوراند دهند.

رئیس کنگره ملی راهکارهای ارتقای سلامت و کاهش مرگ و میر مادری تصریح کرد: برای زنان ساکن مناطق صعب‌العبور طرح اسکان در مجاورت بیمارستان در نظر گرفته شود.

همچنین پیگیری مادران پرخطر  در سطوح خارج بیمارستانی، آموزش گروه هدف در مورد اهمیت مراقبت‌ها پیش از بارداری تا پس از زایمان، زایمان ایمن علائم خطر و مراجعه به موقع جلب همکاری‌های درون بخشی مانند اورژانس 115و درون بخشی مثل هلال احمر و استانداری برای انتقال مادران پرخطر در نظر گرفته شود.

ترکستانی گفت: توصیه می‌شود یک نفر در ستاد مرکز بهداشت و درمان شهرستان‌ها برای پیگیری ارجاع بیماران پرخطر و ارتباط با مرکز بیمارستانی و خارج بیمارستانی در نظر گرفته شود.

وی با بیان اهمیت کاهش سزارین در کشور گفت: اگر بیمارستانی نتواند 10 درصد آمار سزارین خود را کاهش دهد در ارزیابی به سطح پایین‌تری می‌رسد.

وی خاطر نشان کرد:‌پیشنهاد می‌شود کد اورژانس مامایی در هر  بیمارستان تعریف شود همچنین تمام زنان باردار پس از زایمان باید از نظر فشار خون کنترل شوند و در صورت داشتن فشار 15 اقدامات لازم برای آنها انجام شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha