مدیر مرکز پیوند اعضای ایران گفت: پیوند اعضای قابل پیوند حدود 30 تا 35 نفر مرگ مغزی، جان نزدیك به 200 نفر را در سال نجات می‌دهد و این روند كاملا دولتی و زیر نظر وزارت بهداشت و درمان صوت می‌گیرد.

دکتر حسن بهرامی، مدیر مرکز پیوند اعضای ایران در گفت وگو با  ایسنا  بیان داشت: سالانه حدود 30 تا 35 نفر مرگ مغزی به این مرکز ارجاع داده می‌شود و از هر فرد حدود شش عضو اهدا می‌شود.

وی در خصوص اعضایی که قابلیت پیوند دارند، گفت: عمدتاً قلب، کلیه، کبد، ریه و در بعضی از موارد مفاصل زانو، آرنج و تاندون‌ها نیز پیوند داده می‌شوند.

بهرامی افزود: آزمایش‌های مختلفی بر روی گیرنده از نظر مقدار توده بدنی، سن و ویژگی‌های ژنتیکی انجام ‌شده؛ سپس جواب تمام آزمایشات به مرکز مدیریت پیوند اعضای وزارت بهداشت و درمان ارسال می‌شود.

وی در ادامه با تاکید براین که پروسه اهدای عضو کاملاً دولتی است، تصریح كرد: برحسب جواب آزمایشات و طبق لیست انتظار وزارت بهداشت، تعیین می‌شود که کدام عضو به چه فردی و در کدام بیمارستان اهدا شود.

مدیر مرکز پیوند اعضای ایران در توضیح سیاست‌های فرهنگ سازی این مرکز گفت: این مرکز از طریق سایت و انتشار بروشور اقدام به گسترش فرهنگ اهدای عضو در بین مردم می‌کند که بازخوردهای مثبت خانواده‌های افراد اهداء کننده نشان دهنده موفقیت این فرهنگ سازی بوده است.

وی با اشاره به این که بعضی از گیرنده های عضو، مایل به مطرح و روبه‌رو شدن با خانواده متوفی نیستند، گفت: اجازه دیدن گیرنده که توسط اعضای خانواده فرد دهنده مطرح می‌شود مربوط به فعالیت‌های این مرکز نیست و آنها باید از طریق وزارت بهداشت اقدام کنند.

دکتر بهرامی با بیان این که بحث اهدای عضو در این مرکز صرفاً کاری خداپسندانه است، اذعان داشت: با این وجود هستند افرادی که به دلیل فشارهای اقتصادی و بعضاً روحی برای فروش اعضای بدن که عمدتاً کلیه می‌باشد به این مرکز مراجعه می‌کنند که این مرکز در گام اول آنها را به روانپزشک ارجاع می‌دهد و بعد از پروسه درمان اگر همچنان مایل به فروش اعضای بدن باشد آنها را به مرکز حمایت از بیماران کلیوی معرفی می‌کند.

مدیرمرکز پیوند اعضای ایران در ادامه در خصوص بانک فرآورده‌های نسجی این مرکز گفت: برای تکمیل این بانک می‌توان از اعضای افرادی که به هر دلیلی فوت می‌شوند استفاده موثر کرد؛ به طوری كه از دریچه‌های قلب این افراد و همچنین استخوان‌ها و تاندون‌های این متوفیان به نفع بیماران محتاج استفاده کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha