ییس انجمن علمی بهداشت محیط ایران بر لزوم توجه برنامه ششم توسعه به سلامت آب ، خاک، هوا و سموم تاکید کرد.

سلامت نیوز: رییس انجمن علمی بهداشت محیط ایران بر لزوم توجه برنامه ششم توسعه به سلامت آب ، خاک، هوا و سموم تاکید کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر علیرضا مصداقی نیا در ششمین جشنواره بهداشت محیط که در وزارت بهداشت برگزار شد، گفت: با ایجاد شبکه‌های بهداشتی درمانی در کشور توانستیم بیماری‌های واگیر را در کشور کنترل کنیم و توفیق‌های بسیار زیادی در این زمینه به دست آمده است اما امروزه بیماری‌های غیرواگیر به مسئله بهداشتی اصلی در ایران و سایر کشورهای در حال توسعه تبدیل شده است.

جهت تحقق سلامت مردم نیازمند آب سالم هستیم

وی توسعه نامتوازن و بدون برنامه ریزی علمی در حوزه جمعیت را مورد اشاره قرار داد و گفت: به طوری که اکنون شهرهایی در کشور داریم که طی 30 سال گذشته به پرجمعیتی اکنون نبوده‌اند و به صورت ناگهانی رشد کرده‌اند. به عنوان مثال جمعیت چهار میلیونی یک شهر به 12 میلیون و جمعیت زیر یک میلیون نفری یک شهر به بیش از پنج میلیون افزایش یافته است. علت این موضوع نیز آن است که در مناطق کوچکتر به اندازه کافی سرمایه گذاری نکرده‌ایم.

مصداقی نیا بحران آب در کشور را مورد اشاره قرار داد و افزود: ایران کشوری است که در سالهای بارندگی نیز دچار خشکسالی بود. در حال حاضر بحث کمبود آب واقعی است. جهت تحقق سلامت مردم نیازمند آب سالم هستیم. هرچند امروز منابع آب محدود شده‌اند اما باید برای تامین آب سالم در 20 سال آینده برنامه‌ریزی کنیم، چرا که اگر آب سالم نداشته باشیم تمام آنچه که در کنترل بیمارهای واگیر به دست آوردیم از دست خواهد رفت.

چیزی از کمیته‌های مقابله با آلودگی هوا عاید مردم نمی‌شود

وی همچنین به آلاینده‌های هوا اشاره کرد و افزود: روزانه به میزان زیادی آلاینده‌های شیمیایی وارد هوا می‌شود و مردم ناچارند که آنرا تنفس کنند. با وجود آنکه کمیته‌های مختلفی در این زمینه تشکیل شده است، اما نهایتا چیزی از این کمیته‌ها عاید مردم نمی‌شود.

وی افزود: مواد زائد جامد نیز از دیگر آلاینده‌ها هستند که کمتر مورد توجه قرار گرفته‌اند، اما به دلیل ابعاد وسیعی که دارند باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرند.

مصداقی‌نیا سموم در محیط را مورد اشاره قرار داد و ادامه داد: ما نمی‌دانیم چه میزان از امنیت غذایی برخورداریم. در تامین غذا یک مساله وجود دارد و آن هم دسترسی به غذا و همچنین تامین سلامت مواد غذایی است. اگر وزارت بهداشت در این زمینه وارد عمل شود، بسیار موثر خواهد بود.

زورمان به اجرای قانون نرسید

معاون اسبق بهداشت وزارت بهداشت به قانون برنامه پنجم توسعه اشاره کرد و افزود: در این قانون بندهای مشخصی در زمینه تهیه فهرست مواد آسیب رسان سلامت،‌ تعیین جرایم برای تولید کنندگان این مواد و ممنوعیت تبلیغات این مواد وجود دارد. ما هرچه تلاش کردیم زورمان به اجرای این قانون نرسید. حال که در آستانه تدوین برنامه ششم توسعه قرار داریم لازم است به این مباحث پرداخته شود.

وی تاکید کرد: نباید در برنامه ششم توسعه جای سلامت آب ، خاک، هوا و سموم خالی باشد. وزارت بهداشت باید یقیه کسانی که هوا را آلوده می‌کنند، بگیرد. همچنین دود کم آبی امروز نباید به چشم سلامت جامعه رود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha