یک تا سه سال، مهمترین مراحل رشدی کودکان است زیرا در این گره سنی کودکان به «خودباوری» می‌رسند و سعی دارند با انجام راهکارهای مختلف این خودباوری و استقلال را اثبات کنند.

سلامت نیوز: یک تا سه سال، مهمترین مراحل رشدی کودکان است زیرا در این گره سنی کودکان به «خودباوری» می‌رسند و سعی دارند با انجام راهکارهای مختلف این خودباوری و استقلال را اثبات کنند.

دکتر مهدی بیاتی، روان شناس کودک در گفت‌وگو با ایسنا، در ارتباط با نحوه صحیح رفتار با کودکان یک تا سه سال گفت: گروه سنی یک تا سه سال از مهمترین مراحل رشدی کودکان است زیرا هرچقدر سن کودک پایین تر باشد به همان میزان پذیرش و یادگیری‌ها بالاتر و ماندگارتر است.

عوام از مراحل رشدی کودک به عنوان «لجبازی» یاد می‌کنند

بیاتی همچنین تصریح کرد: دانستن مراحل رشد کودک توسط والدین از مهم ترین عواملی است که در تربیت مناسب کودک نقش بسیار موثری دارد.

وی ادامه داد: کودکان در گروه سنی یک تا سه سال به خودباوری می‌رسند و «من» در آن‌ها شکل می‌گیرد و می‌خواهند با انجام راهکارهای مختلف مانند انجام دادن کارهای روزمره، انتخاب لباس و غیره این استقلال را به والدین خود اثبات کنند.

بیاتی در این باره تصریح کرد: متاسفانه عوام از این مراحل رشدی کودک که رشد استقلال و منیت آن است به عنوان «لجبازی» یاد می‌کنند.

وی افزود: اگر تصور ما از استقلال کودک، لجبازی‌ کردن وی باشد، متناسب با همین طرز فکر رفتارهای نامناسبی را در مقابل کودک انجام می‌دهیم تا لجبازی وی کم تر شود و این رفتارها کاملا نتیجه عکس دارد.

بیاتی در ارتباط با شکل گیری خودباوری در کودک و نقش آن در آینده فرد گفت: کودک برای اینکه بتواند آینده خوبی داشته باشد باید خود باوری در آن شکل بگیرد و تنها راه آن نشان دادن منیت کودک در گروه سنی یک تا سه سال است.

وی تصریح کرد: این بدان معناست که باید به کودک فرصت دهیم فعالیت‌های روزمره از قبیل خوردن غذا، پوشیدن لباس و غیره را خودش انجام دهد.

بیاتی افزود: اینکه والدین خود باوری کودک را نپذیرند و از آن با عنوان لجبازی یاد کنند باعث می‌شود عزت نفس کودک رشد نکند و فرد دچار کمبود اعتماد به نفس در آینده شود و این مسئله در موضوعات مختلف اجتماعی، ‌تحصیلی، کاری و ازدواج و غیره فرد مشکلات جدی را به وجود می‌آورد.

در گروه سنی زیر شش سال واژه‌ای به نام لجبازی نداریم

این روانشناس کودک ادامه داد: والدین باید قبول کنند در گروه سنی زیر شش سال واژه‌ای به نام لجبازی نداریم و رفتارهای کودکان در این دوره تنها تقلید و انعکاس از رفتار والدین است و برای اثبات خود این رفتارها را انجام می‌دهند.

بیاتی همچنین گفت: اگر والدین به فرزندان خود اجازه ندهند که خودباوری و استقلال خود را به نمایش بگذارند فرد در آینده در تمام تصمیمات خود دچار شک و دودلی می‌شود.

این روان شناس کودک در ارتباط با برخی از رفتارهای کودکان مانند نگهداشتن مدفوع گفت: کودکان یک تا سه سال با نگهداری مدفوع خود یا دفع یکباره آن احساس لذت می‌کنند و این رفتار متناسب با گروه سنی آنان است.

وی افزود: اگر والدین در مقابل این رفتارهای کودک بداخلاقی کنند باعث می‌شود فرد در آینده دچار مشکلات عدیده‌ای شود.

دلیل ایستادن کودکان در مقابل تلویزیون، ریختن آب و غذا بر روی فرش

بیاتی همچنین درباره رفتارهایی از قبیل ایستادن جلوی تلویزیون، ریختن آب و غذا بر روی فرش و زمین گفت: جلب توجه در این گروه سنی مهمترین هدف است و دلیل آن شکل گیری استقلال و «من» در فرد است.

وی تصریح کرد: کودک در این سن می‌خواهد فعالیت‌هایی را انجام دهد که مورد توجه و دیده شدن واقع شود و اگر والدین به نکات مثبت کودک توجه نکنند، وی از طریق رفتارهای منفی که حساسیت پدر و مادر را بر می‌انگیزد مانند ایستادن جلوی تلویزیون،‌ ریختن آب و غذا روی زمین، پرت کردن اشیا و غیره اقدام به جلب توجه می‌کنند.

وی همچنین گفت: کودک می‌داند با انجام این کارها والدین سریع نسبت به آن واکنش نشان داده و اعتراض می‌کنند و این باعث می‌شود کودک مرتبا آن کارها را تکرار کند.

بیاتی در پایان گفت: امروزه والدین باید بسیار دقت کنند که نیازهای فرزندانشان چیست و به نیازهای مثبت آنان پاسخ دهند و در مقابل نیازهای منفی آنان رفتارهای صحیح داشته باشند زیرا در غیر این صورت کودک دست به کارهای منفی می‌زند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha