شنبه ۵ مهر ۱۳۹۳ - ۱۷:۰۲
کد خبر: 121706

سریال قطع درختان در حالی هر هفته تکرار می‌شود که قطع حتی یک قطعه درخت در محدوده کلان‌شهرها خلاف قانون است و خاطی؛ مجرم شناخته می‌شود. چه کسی مقصر است؟!

قتل خاموش درختان در پایتخت

سلامت نیوز: سریال قطع درختان در حالی هر هفته تکرار می‌شود که قطع حتی یک قطعه درخت در محدوده کلان‌شهرها خلاف قانون است و خاطی؛ مجرم شناخته می‌شود. چه کسی مقصر است؟!

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه حمایت نوشت: رییس کمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران گفت که پروانه ساخت و ساز در هفت باغ دیگر پایتخت صادر شده است. این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که اواسط شهریور ماه خبر قطع درختان باغ پسیان منتشر شد و موجی از اعتراض را به دنبال داشت. به دنبال آن 270 درخت در دو نقطه از پایتخت برای ساخت یک پارکینگ توسط یک سازمان دولتی قطع شدند که آنهم باز با اعتراض مواجه شد.

سریال قطع درختان در حالی هر هفته تکرار می‌شود که قطع حتی یک قطعه درخت در محدوده کلان‌شهرها خلاف قانون است و خاطی؛ مجرم شناخته می‌شود. چه کسی مقصر است؟!


قطع بی‌سابقه درختان در تهران

هفته گذشته بود که خبر قطع درختان باغ پسیان منتشر شد. باغی که تنها محوطه باقی مانده از باغ‌های سه‌گانه پسیان بود. به گفته فعالان محیط‌زیستی درختان این باغات برای ساخت برج‌های تجاری از بین رفته‌اند. سازمان میراث فرهنگی درحالی سال 91 و یکسال پس از ثبت ملی خیابان ولیعصر با ساخت هتل 17 طبقه و نابودی باغ تاریخی پسیان موافقت کرد که سازمان محیط‌زیست با تخریب این باغ مخالف است و فعالان زیست محیطی ساخت چنین برج‌های بلندی که کلنگ آن در روزهای اخیر در باغ پسیان زده شده را بلای جان چنار های 70 ساله ولیعصر می‌دانند. همچنین قطع 270 درخت در دو نقطه از شهر تهران واکنش برخی از اعضای شورای شهر پایتخت را به همراه داشت تا جایی که رییس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر تهران قطع درختان و احداث پارکینگ توسط یک سازمان دولتی را عجیب دانسته و اعلام کرد: شورا در خصوص این تخلف کوتاه نخواهد آمد. هفته گذشته نیز شورای شهر مسئول رسیدگی به این داستان بود. اقبال شاکری، عضو شورای شهر تهران از شکایت شهرداری و شورا از سازمان هواشناسی خبر داد وگفت: براساس گزارش شهرداری با وجود آنکه محوطه سازمان هواشناسی بسیار بزرگ است و آنها می‌توانستند کار ساخت‌وساز خود را در مکان دیگری دنبال کنند اما درختان محوطه این سازمان قطع شده است. برای همین، شهرداری به عنوان مدعی‌العموم شهروندان تا رسیدن به نتیجه نهایی پیگیر این موضوع است.شاکری همچنین درباره قطع 120 اصله درخت در منطقه جنت‌آباد نیز توضیح داد: این زمین متعلق به سازمان اوقاف بوده و سال‌ها رها شده بود. شهرداری نیز در این زمین درختکاری کرده که در این مدت سازمان اوقاف زمین را می‌فروشد و علیه شهرداری درباره درختکاری شکایت می‌کند. حتی قطع این درختان صدای اعتراض خود شهردار را هم بلند کرد!

قانونی که رعایت نمی‌شود

قطع درختان در محدوده شهرها بر طبق قانون اصلاح لایحه قانونی حفظ و گسترش فضای سبز در شهرها مصوب سال 1388 مجلس شورای اسلامی جرم است. این درحالی است که برای قطع هر درخت در تهران حدود 30 میلیون تومان جریمه در نظر گرفته شده است. محمدمهدی تندگویان، عضو کمیسیون شهرسازی شورای شهر تهران گفته: افزایش جریمه سبب متوقف شدن قطع درختان در پایتخت نمی‌شود و قطع 150 اصله در پایتخت تنها 5 میلیارد تومان جریمه دارد درحالی که خسارتی که از قطع این درختان به شهر وارد می‌شود چندین برابر این جریمه است. برای همین طرح الزام شهرداری تهران به ندادن پروانه ساخت و ساز و پیگیری ضبط املاکی که در آن به صورت غیرقانونی قطع و تخریب فضای انجام شده در دستور کار شورا قرار گرفته است.

از طرفی محمد حقانی رییس کمیته محیط‌زیست شورای اسلامی شهر تهران گفته: پروانه ساخت و ساز در 7 باغ دیگر پایتخت صادر شده است درحالی که رهبری بر حفظ باغات تاکید کرده‌اند. متاسفانه تخریب باغات هر روز در تهران تکرار می‌شود و در برابر هر تکرار برخورد شورای شهر از یک حدود ثابت فراتر نمی‌رود. این درحالی است شهرداری تهران، دولت، مردم، شورا، مجلس باید به تاکید مقام معظم رهبری در ارتباط با حفظ باغات عمل کنند.

5 هزار هکتار در دودهه اخیر در تهران نابود شده

حقانی بااشاره به قطع 270 اصله درخت در منطقه 5 و 21 شهرداری تهران توسط سازمان‌های هواشناسی و امور اوقاف و خیریه گفته: با انجام این اقدام بلافاصله این موضوع را رسانه‌ای کردیم. درخت به‌عنوان یک عنصر ارزشمند زیست‌محیطی مطرح بوده، این درحالی است که روز به روز شاهد خالی شدن تهران از این نعمت هستیم. در دو دهه اخیر بیش از 5 هزار هکتار درخت و باغات را از دست داده و تمام آنها را تبدیل به آهن و سیمان کرده‌ایم.او درباره قطع درختان در منطقه 21 هم گفته: در کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری از مدیرکل هواشناسی تهران دعوت به عمل آوردیم تا با حضور در این کمیسیون توضیحاتی را ارایه دهند. توضیحات این سازمان حاکی از این بود که قصد ساخت‌وساز در محدوده‌ای که درختان را قطع کرده‌اند، نداشته بلکه تنها قصد ساماندهی محدوده‌ای بوده که به لحاظ پوشش گیاهی به هم ریخته بود و محل رفت‌وآمد کارکنان سازمان محسوب می‌شده!

پرویز سروری، رییس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر تهران هم با اشاره به قطع درختان تهران گفته: قطع درخت و احداث پارکینگ به جای درخت از کارهای عجیب است که توسط این سازمان دولتی انجام شده است. به‌طور قطع آن را پیگیری خواهیم کرد و نتیجه آن را به اطلاع همه شهروندان خواهیم رساند. ‌درحالی که توسعه فضای سبز یک استراتژی برای شهر و شهروندان محسوب می‌شود، شاهدیم در یک اقدام غیر‌منتظره تعداد قابل‌توجهی از درختان توسط یک سازمان دولتی قطع می‌شود، آن هم برای ایجاد پارکینگ!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha