با گذشت از کنار روستاهای خیرآباد و لیشتر و با دیدن زباله‌های انباشته شده روی هم و استشمام بوی نامطبوع این زباله‌ها متوجه خواهید شد، افراد این مناطق در معرض ابتلا به بیماری‌های مختلف هستند.

سلامت نیوز: با گذشت از کنار روستاهای خیرآباد و لیشتر و با دیدن زباله‌های انباشته شده روی هم و استشمام بوی نامطبوع این زباله‌ها متوجه خواهید شد، افراد این مناطق در معرض ابتلا به بیماری‌های مختلف هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، انباشته‌شدن نخاله‌ها و زباله‌های خانگی در کنار منازل، ساکنان محلات را با مشکلات عدیده‌ای مواجه کرده است.

با گذشت از کنار روستاها و دیدن زباله‌های انباشته شده روی هم و استشمام بوی نامطبوع این زباله‌ها متوجه خواهید شد افراد این مناطق در معرض ابتلا به بیماری‌های مختلف هستند.

طبق تحقیقات به عمل آمده از سوی کارشناسان بهداشت، رهاشدن این زباله‌ها بدون اینکه با روش‌های بهداشتی دفن شوند در کنار رودخانه‌ها و چشمه‌های آب روان، سبب ورود شیرابه‌ها به آب‌های روان شود.

با گسترش زنجیره جمعیت به طبع پسمانده‌های زباله‌های مصرفی به دست انسان بیشتر خواهد شد.

عبدالرحیم رحیمی فرماندار گچساران گفت: ساماندهی جایگاه‌های دفن زباله در مناطق روستایی ضروری است.

وی افزود: جمع‌آوری و دفن زباله‌های خانگی روستاهای این شهرستان باید سریع‌تر ساماندهی و مدیریت شود.

رحیمی گفت: دفع غیراصولی زباله‌ها موجب آلودگی زیست‌محیطی به ویژه در مناطق روستایی شهرستان گچساران شده است.

وی افزود: برای پیشگیری از آلودگی زیست‌محیطی و کاهش هزینه‌های جانبی باید مکان‌های مناسبی در مناطق روستایی این شهرستان شناسایی و تمام زباله‌ها با همکاری دهیاران و محیط‌زیست در آنجا دفن شود.

رحیمی گفت: موفقیت متولیان برای تعیین جایگاه مناسب زباله به دلیل برخی معارضات اجتماعی تاکنون بسیار خوب بوده است.

وی تصریح‌کرد: دفن بهداشتی زباله‌ها در مناطق روستایی مستلزم مشارکت مردم برای تعیین جایگاه دفن پسماندهای خانگی به دور از منافع فردی و با در نظر گرفتن اهمیت ارتقای سلامت است.

وی اظهارکرد: جایگاه‌های دفن زباله خانگی با توجه به شاخص‌های بهداشتی و فاصله لازم از واحدهای مسکونی روستایی احداث و با نظارت دهیاری‌ها و خانه‌های بهداشت انجام می‌شود.

علیرضا پناهپوری معاون شهرداری گچساران گفت: حمل و انباشت نخاله‌های ساختمانی شبانه از طریق برخی از افراد متخلف در برخی نقاط شهرستان گچساران صورت می‌گیرد و با اضافه پسماندهای زباله های خانگی چهره زشتی را ایجاده کرده است.

وی از شهروندان خواست در صورت مشاهده هر نوع انتقال زباله در مناطق مسکونی را گزارش دهند تا با خاطیان برخورد قانونی شود.

پناهپوری اظهارکرد: زباله‌های رها شده در اطراف شهر تا چند روز آینده جمع‌آوری خواهد شد.

ستاراسدپور مدیر شبکه بهداشت و درمان گچساران گفت: جمع‌آوری و دفن صحیح زباله یکی از مهمترین عوامل تضمین سلامت جامعه است که باید به آن توجه ویژه شود.

وی عنوان کرد: به خطرات ناشی از ریختن پسماندهای خانگی در مکان‌هایی نزدیک به مناطق مسکونی و رودخانه‌ها اشاره و گفت: دفن غیراصولی زباله موجب انتقال بیماری‌های خطرناک برای ساکنان محلی در بلندمدت خواهد شد.

اسدپور گفت: ایجاد بیماری‌های کزاز، حصبه، سالک پوستی و انگل‌های روده‌ای و مسمومیت‌ها پیامدهای زیست‌محیطی ناشی از رهاسازی نامناسب زباله‌ها و آلودگی‌های ناشی از زباله می‌شود.

وی افزود: سوزاندن زباله در برخی روستاهای گچساران برای در امان ماندن از مشکلات غیربهداشتی دفن زباله است که در این روستاها انجام می‌شود.

اسدپورگفت: سوزاندن زباله سبب بروز مشکلات زیست‌محیطی شده و دود ناشی از آتش‌زدن زباله منجر به آلودگی شدید هوای منطقه می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha