رئیس بخش جراحی سرطان سینه بیمارستان مهدیه، علائم ابتلا به سرطان سینه را اعلام کرد و گفت: انکار، عدم تشخیص اولیه و نبود توان مالی باعث مراجعه دیرهنگام بیماران برای درمان می‌شود.

سلامت نیوز: رئیس بخش جراحی سرطان سینه بیمارستان مهدیه، علائم ابتلا به سرطان سینه را اعلام کرد و گفت: انکار، عدم تشخیص اولیه و نبود توان مالی باعث مراجعه دیرهنگام بیماران برای درمان می‌شود.

آزاده جولایی در گفت‌وگو با فارس، گفت: تشخیص و درمان سرطان مانند هر بیماری دیگری حق بیمار است که انجام شود. بیمار حق دارد از بهترین امکانات تشخیصی و درمانی با تعرفه پایین و تحت پوشش بیمه بهره‌مند شود.

وی ادامه داد: در کشور ما موضوع مبارزه با سرطان سینه از نظر علمی به مرحله امیدوارکننده‌ای رسیده است اما هنوز در ابتدای راه قرار دارد.

رئیس بخش جراحی سرطان سینه بیمارستان مهدیه افزود: سرطان پستان به عنوان جدی‌ترین خطر سلامت زنان فقط مشکل زنان نیست بلکه در صورت بروز معضل کل خانواده می‌شود به طوری که همسر، فرزند، پدر و مادر درگیر این بیماری و عوارض آن خواهند بود.

جولایی افزود: کنترل این بیماری بدون مشارکت و همفکری تمام گروه‌های جامعه و مرتبط با این بیماری امکانپذیر نیست.

دانشیار جراحی سرطان سینه ادامه داد: بیماری که به این سرطان مبتلاست درصدد انکار آن برآمده و آن را پنهان می‌کند به همین علت شاهد این هستیم که بیمار زمانی مراجعه می‌کند که بیماریش عود کرده است. از طرفی عدم دسترسی به جراح و متخصصان متبحر و نبود توان مالی باعث تأخیر در تشخیص و درمان می‌شود.

جولایی در مورد تشخیص علائم این سرطان گفت: ساده ترین روش این است که افراد در مقابل آینه ظاهر خود را مشاهده کنند تا متوجه اختلاف سینه یا پستان شوند تغییر رنگ، کشیدگی، تورم و فرورفتگی در ضایعه پستان، برجستگی، پوسته پوسته شدن و خارش از علائم اولیه ابتلا به سرطان پستان می‌تواند باشد.

این دانشیار جراحی سرطان سینه ادامه داد: البته در برخی موارد توده هایی در پستان دیده می شود که مربوط به این بیماری نیست.اما به طور کلی زنان 40 سال به بالا حداقل یک یا دوبار در سال برای معاینه اقدام کند و زنان 50 ساله نیز هر سال یک بار جهت معاینه برای جلوگیری از سرطان پستان اقدام کنند.

وی از برگزاری همایش نیازسنجی بیماران سرطان پستان در 25 مهر خبر داد و گفت: این همایش با شعار «همه با هم در کنترل سرطان پستان تلاش کنیم» 25 مهر از ساعت 16 تا 19 در فرهنگسرای اندیشه برگزار می‌شود.

جولایی گفت: در این همایش استانداردهای بین‌المللی تشخیص و درمان، وضعیت سرطان سینه در ایران، منشور حقوق بیماران مبتلا به سرطان پستان در کشور، نحوه حمایت همه جانبه از بیماران، نقش سازمان‌های غیر دولتی در حمایت از آنها و نیازسنجی بیماران مبتلا به سرطان سینه به عنوان محورهای مورد بحث مطرح خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha