رئیس دوازدهمین کنگره بین المللی انجمن ارتودنتیست های ایران با انتقاد از ضعف عملکرد بیمه ها در زمینه خدمات دندانپزشکی گفت: هر چند هزینه های درمان ارتودنسی نسبت به سایر خدمات دندانپزشکی چندان بالاتر نیست، اما اکثر مردم در غیاب حمایت بیمه ها توان پرداخت همین هزینه ها را هم ندارند.

سلامت نیوز: رئیس دوازدهمین کنگره بین المللی انجمن ارتودنتیست های ایران با انتقاد از ضعف عملکرد بیمه ها در زمینه خدمات دندانپزشکی گفت: هر چند هزینه های درمان ارتودنسی نسبت به سایر خدمات دندانپزشکی چندان بالاتر نیست، اما اکثر مردم در غیاب حمایت بیمه ها توان پرداخت همین هزینه ها را هم ندارند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، دکتر محمد صادق آخوندی در آستانه برپایی دوازدهمین کنگره بین المللی انجمن ارتودنتیست های ایران، افزود: متاسفانه بیمه ها اعم از پایه و تکمیلی به خدمات  ارتودنسی به عنوان خدماتی لوکس که صرفا جنبه زیبایی دارند، می نگرند؛ این در حالیست که تاخیر در درمان ارتودنسی، سبب افزایش پوسیدگی دندان ها و تحلیل استخوان فک می شود.

وی با اشاره به اینکه بحث اصلی در ارتودنسی سلامت بافت های دهان، عملکرد صحیح و باثبات فک بالا و پایین، دندانها و در نهایت افزایش زیبایی است، خاطر نشان ساخت: خدمات ارتودنسی سبب افزایش عمر دندان ها و کاهش هزینه های بعدی درمان می شود.

آخوندی یادآور شد: یکی از دلایل بالا بودن قیمت هزینه های درمان ارتودنسی، طولانی بودن مدت درمان (حدود دو سال) و استفاده از وسایلی است که تکنولوژی آن تماما متکی بر واردات است که این عوامل سبب شده، هزینه های درمان ارتودنسی بیش از توان مردم باشد.

وی گفت: هزینه های درمان ارتودنسی برحسب دولتی و خصوصی بودن مراکز درمانی متغیر بوده، هزینه های دریافتی با توجه به اینکه برای هر بیمار حداقل 30 جلسه و در برخی مواقع تا 50 جلسه زمان  صرف می شود و با در نظر گرفتن میزان مواد مصرفی و گرانی آن ها حتی از خدمات معمول ترمیمی دندانپزشکی نیز ارزان تر است.

رئیس دوازدهمین کنگره بین المللی انجمن ارتودنتیست های ایران در بخش دیگری از سخنان خود با انتقاد از اینکه برخی اشخاص خصوصی و نهادهای غیر خصوصی راسا در زمینه آموزش ارتودنسی به فعالیت مشغولند، اظهار داشت: آموزش ارتودنسی می بایست بر اساس کوریکولوم وزارت بهداشت و زیر نظر این وزارتخانه باشد، این در حالیست که شاهدیم، متاسفانه برخی افراد که بعضا ارتودنتیست هم نیستند در مطب های خود نسبت به آموزش ارتودنسی اقدام می کنند.

وی ادامه داد: از طرف دیگر برخی ارگان ها مانند جهاد دانشگاهی نیز در زمینه آموزش ارتودنسی فعالند که کار آنان نیز خلاف مقررات و ضوابط وزارت بهداشت است و نکته جالب آن است که آموزش های تخصصی ارتودنسی در این ارگان ها توسط افرادی صورت می گیرد که خود فاقد مدرک تخصصی ارتودنسی هستند.

آخوندی گفت: بیشترین زیان در این زمینه متوجه مردم است که بکارگیری درمانهای غلط، سبب ایجاد مشکلاتی در بافت های دهان و دندانها، ضایعات استخوانی، لثه ای و ایجاد عوارض جسمی و روانی در آنان می شود.

وی بر ضرورت نظارت هر چه بیشتر وزارت بهداشت در زمینه آموزش های دندانپزشکی به ویژه ارتودنسی تاکید کرد و افزود: در دوازدهمین کنگره بین المللی انجمن ارتودنتیست های ایران که از 9 تا 11 مهر ماه در هتل المپیک تهران برپا می شود، چهره های مطرح بین المللی این حوزه از کشورهای مختلف شامل امریکا، استرالیا، اسپانیا، هلند، ایتالیا، لبنان، هندوستان و ترکیه حضور دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha