رئیس انجمن علمی مامایی ایران با بیان اهمیت خودمراقبتی در جلوگیری از مرگ و میر مادر گفت: مهم‌ترین دلیل خونریزی در سزارین تکراری چسبندگی جفت به محل زخم سزارین قبلی است.

سلامت نیوز: رئیس انجمن علمی مامایی ایران با بیان اهمیت خودمراقبتی در جلوگیری از مرگ و میر مادر گفت: مهم‌ترین دلیل خونریزی در سزارین تکراری چسبندگی جفت به محل زخم سزارین قبلی است.

ناهید خداکرمی در گفت وگو با فارس با اشاره به اهمیت خود مراقبتی در کاهش عوارض و مرگ و میر مادری اظهار داشت: برای پیشگیری از عوارض و مرگ و میر مادر مهمترین مسئله توانمند‌سازی زنان، مادران باردار و خانواده آنها است. بنابراین مداخلات باید حتماً از درون خانواده شروع شود.

وی افزود: زوجین باید با چشم باز و برنامه‌ریزی شده باروری انتخابی داشته و آموزش‌های لازم را کسب کنند تا در انتهای باروری یک نوزاد سالم و شاداب در کنار پدر و مادری که وظایف خود را می‌دانند و به آن مسلط هستند داشته باشیم.

*قبل از باروری به مراکز مشاوره و خدمات مامایی مراجعه کنید

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان تأثیر مشاوره و خدمات مامایی قبل از اقدام به باروری گفت: زوجین باید پیش از آنکه تصمیم به باروری بگیرند به مراکز مشاوره مراجعه کنند تا ضمن بررسی‌های اولیه از نظر جسمی، روانی و عاطفی مهارت‌های لازم را برای تعیین زمان مناسب لقاح و همچنین باروری آموزش دیده تا با مشکل مواجه نشوند.

وی ادامه داد: در دوران بارداری زوجین باید به سطحی از توانمندی و خود مراقبتی برسند تا بتوانند در تولد نوزادی سالم سهیم باشند.

*به خلقت احترام بگذارید

خداکرمی تصریح کرد: بارداری پروسه‌ای فیزیولوژیک و خدادادی است. بنابراین با توجه به اینکه خداوند همه چیز را ظریف طراحی کرده است وظیفه ما این است که یاد بگیریم چگونه به خلقت احترام گذاشته و حرمت جنین و مادر را حفظ کنیم تا بتوانیم بهترین مراقبت‌ها را بر مبنای پروسه زایمان حفظ کنیم.

وی افزود: یک مادر می‌تواند از مرگ خود و جنین با رعایت مداخلات اولیه و پیشگیری از جراحی‌های غیرضروری مانند سزارین جلوگیری کند. در واقع سزارین انتخابی مادر را در معرض مرگ ناخواسته در بارداری‌های بعدی و مرگ خود و جنین در بارداری فعلی قرار می‌‌دهد.

*چسبندگی جفت مهمترین علت خونریزی و مرگ مادران

رئیس انجمن علمی مامایی ایران ادامه داد: یکی از دلایل مرگ مادران خونریزی است و مهمترین دلیل خونریزی در سزارین تکراری چسبندگی جفت به محل زخم سزارین قبلی است که اگر این اتفاق بیفتد خطر خونریزی، از دست دادن رحم و گاها مرگ نوزاد را در پی دارد.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اظهار داشت: همه مادران، پدران و خانواده‌ها باید کمک کنند تا با توانمند‌ شدن مادر، انجام ورزش‌های دوران بارداری، شرکت در کلاس‌ها و دریافت اصول خود‌مراقبتی از مادر و نوزاد در سلامت نسل آتی موثر باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha