پژوهشگر حوزه اعتیاد ضمن تاکید بر عوارض تخریب کننده داروهای آرام بخش و خواب آور بر جسم و روان فرد مصرف کننده، خواستار ایجاد محدودیت در فروش چنین داروهایی شد.

سلامت نیوز: پژوهشگر حوزه اعتیاد ضمن تاکید بر عوارض تخریب کننده داروهای آرام بخش و خواب آور بر جسم و روان فرد مصرف کننده، خواستار ایجاد محدودیت در فروش چنین داروهایی شد.

«شهلا کرمی» در گفت وگو با ایرنا افزود: متاسفانه در بسیاری از داروخانه، عرضه این داروها بدون نسخه پزشک و بصورت آزاد انجام می شود و کنترل بر روی آن وجود ندارد.

وی با بیان اینکه باید عرضه این داروها محدودتر باشد، ادامه داد: داروهای آرام بخش و خواب آور با سرکوب سیستم اعصاب مرکزی، باعث ایجاد آرامش، کاهش اضطراب و استرس، خواب آلودگی، سرخوشی، کندی تنفس، کاهش حس تعادل، شل شدن عضلات شده و در فرد وابستگی شدید برای مصرف مداوم بوجود می آورد.

کرمی با بیان اینکه این داروها حاوی ترکیبات شیمیایی و مخدرها هستند، افزود: تحقیقات نشان داده مصرف این داروها ریشه در مشکلات روحی و روانی افراد بویژه نوجوانان و جوانان دارد و ایجاد محیط روانی سالم در خانواده مهمترین عامل برای پیشگیری از اعتیاد آنان به این داروهاست.

این پژوهشگر حوزه اعتیاد تصریح کرد: متاسفانه به تصور غلط موادی مانند حشیش، شیشه، تریاک و کوکائین اعتیادآور قلمداد می شوند در حالیکه داروهای خواب آور و آرام بخش همانند مواد مخدر، تخریب کننده جسم و روان هستند.

کرمی با انتقاد از اینکه در زمینه عوارض این داروها اطلاع رسانی کافی صورت نگرفته است، گفت: امروزه وظیفه تبلیغ درباره ضدارزشی بودن اعتیاد به داروهای آرام بخش و خواب آور به رسانه ها محدود نمی شود، بلکه این امر باید در همه سطوح اجتماعی اجرا شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha