یکشنبه ۶ مهر ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۲
کد خبر: 121837

مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت گفت: اجرای برنامه ملی غنی سازی آرد با آهن و اسید فولیک باعث کاهش کم خونی در گروههای سنی نوجوان و بزرگسال شده است.

سلامت نیوز: مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت گفت: اجرای برنامه ملی غنی سازی آرد با آهن و اسید فولیک باعث کاهش کم خونی در گروههای سنی نوجوان و بزرگسال شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، دکتر زهرا عبدالهی افزود: طبق بررسی ریز مغذی ها در سال 80 توسط دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت، شیوع کم خونی در همه گروه های سنی در کشور مشخص شد و اقدامات و مداخلاتی در سطح کشور به منظور رفع کم خونی در همه گروههای سنی صورت گرفت.

وی، یکی از مهمترین اقدامات صورت گرفته در جهت رفع کم خونی در کشور را، غنی سازی آرد با آهن و اسید فولیک عنوان کرد و گفت: برنامه غنی سازی آرد با آهن و اسید فولیک از سال 80 در استان بوشهر شروع شد و از سال 86 برنامه ملی غنی سازی آرد با آهن و اسید فولیک تدوین شد.

عبدالهی ادامه داد: براساس برنامه ملی غنی سازی آرد با آهن و اسید فولیک، مقرر شد تمامی کارخانجات آرد بر اساس دستورالعمل، آرد تولیدی خود را با آهن و اسید فولیک غنی کنند و باید کیسه های آرد غنی شده برچسب آرد غنی شده با آهن و اسید فولیک است را داشته باشند.

وی همچنین با اشاره به گذشت 11 سال از اجرای برنامه غنی سازی آرد با آهن و اسید فولیک، گفت: بررسی مجدد ریز مغذی ها در سال 91 در کشور، نشان داد که کم خونی به میزان چشمگیری در کشور در همه گروههای سنی کشور کاهش یافته است.

عبدالهی با اشاره به اینکه از سال 80 تا 91 میزان کم خونی در گروه سنی 14 تا 20 سال، 58 درصد کاهش یافته است، افزود: از سال 80 تا 91 میزان کم خونی در گروه سنی 45 تا 60 سال، به میزان 26 درصد کاهش یافته است.

وی، میانگین ذخیره آهن در بدن در این 11 سال را در گروه سنی 14 تا 20 سال، 50 درصد بیان کرد و گفت: در طی سال 80 تا91 میانگین ذخیره آهن در بزرگسالان (45 تا 60 سال) 37 درصد و در زنان باردار به میزان 65 درصد بهبود یافته است.

مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با اشاره به اینکه آرد نان سنگک به دلیل داشتن سبوس که دارای آهن است در برنامه غنی سازی آرد با آهن و اسید فولیک نیست، افزود: نانهای فانتزی با آهن و اسید فولیک غنی نشده اند و فقط آرد خبازی که شامل نانهای تافتون، بربری و لواش است با آهن و اسید فولیک غنی شده اند.

عبدالهی در ادامه یکی دیگر از اقدامات صورت گرفته در برنامه ملی غنی سازی آرد با آهن و اسید فولیک را برنامه آهن یاری هفتگی در دختران دبیرستانی عنوان کرد و گفت: در حال حاضر این برنامه همچنان در دبیرستانهای دخترانه در حال اجراست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha