طبق برآوردهای بدست آمده از آمار اهدای خون در سطح کشور، احتمال می رود در چند روز آینده برخی از استان ها با کمبود ذخایر خونی رو به رو شوند.

بر اساس اعلام سازمان انتقال خون، با آغاز ماه مبارک رمضان آمار اهدای خون در برخی از استان های کشور از جمله استان تهران، سیستان و بلوچستان، گلستان، هرمزگان، گیلان و مازندران با کاهش روبرو بوده است.
بر اساس این گزارش، با توجه به محدودیت زمان نگهداری فرآورده های خونی نیاز به اهدای مستمر خون وجود دارد چرا که پلاکت به عنوان یک فرآورده خونی بیش از سه روز و گلبول قرمز بیش از یک ماه قابل نگهداری نیست.
بنابر این گزارش، با وجود تمهیدات انجام شده به دلیل توسعه مراکز درمانی و افزایش اعمال جراحی از یکسو و افزایش سفرها پیش از ماه مبارک رمضان، خاموشی ها و گرمای تابستان از سوی دیگر در مرداد ماه و ابتدای شهریور، آمار ذخایر خونی در برخی استان ها بویژه استان هایی که بیشترین آمار مبتلایان به تالاسمی را دارند، کاهش یافته است.
کارشناسان پیش بینی می کنند که در صورت ادامه این روند در ماه مبارک رمضان ذخایر خونی کشور کاهش بیشتری را نشان خواهد داد و از آمادگی شبکه خونرسانی برای شرایط پیش بینی نشده، کاسته خواهد شد.
در این گزارش، از هموطنانی که توانایی اهدای خون را دارند، خواسته شده که جهت انجام این عمل خداپسندانه به مراکزانتقال خون در سراسر کشور مراجعه کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha