عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: شناسایی ویژگی های شناختی مرتبط با اعتیاد یک عامل اساسی در پیشگیری و درمان این پدیده و معضل اجتماعی محسوب می شود.

دکتر کامبیز کامکاری در همایش بررسی نگرش دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی به مصرف مواد مخدر افزود: اهمیت و فایده تحقیق در خصوص بررسی عوامل سازنده اعتیاد از دیدگاه روانشناختی را می توان در نگرش جوانان ایرانی و گرایش آنان به مواد مخدر دید.
این محقق تصریح کرد: برای رسیدن به اینکه مصرف مواد مخدر دربین دانشجویان چه میزان است تحقیق را در یکی از واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی انجام دادیم که نتایج آن نشان می دهد که گرایش به مصرف مواد مخدر در این گونه مراکز روبه افزایش است.
دکتر کامکاری اظهار داشت: در این تحقیق 500 دانشجوی این واحد دانشگاهی در دو گروه 250 نفری دختر و پسر با میل و رغبت شخصی شرکت کرده و فرم های مربوطه را بدون ذکر نام و مشخصات فردی تکمیل کردند.
وی تاکید کرد: در این تحقیق جامعه آماری هدف به 45 سوال در 9 بخش مصرف دخانیات (سیگار)،
‌الکل، آمفتامین، قرص های خواب آور، توهم زا (حشیش)، مواد استنشاقی، کراک، هروئین و تریاک پاسخ دادند که نتایج حاصله نشان می دهد مصرف سیگار، الکل، حشیش و آمفتامین بوسیله دانشجویان امری عادی و مرسوم است.
به گفته وی، در این تحقیق مشخص شد دانشجویان جامعه هدف که 10 درصد کل جمعیت دانشجویی واحد مذکور هستند بدلیل عدم شناخت عوارض مواد مصرفی اعتقاد دارند که مصرف تفننی این مواد مشکلی برای آنها ایجاد نمی کند.
دکتر کامکاری گفت: در صورت ادامه این روند و مصرف مواد مخدر در دانشگاهها در 10 سال آینده نمی توانیم جلوی مصرف مواد مخدر در دانشگاهها را بگیریم و این یک هشدار و وضعیت خطرناک است.
این استاد دانشگاه آزاد اسلامی افزود: نگرش دختران و پسران مجرد دانشجوی جامعه آماری این واحد در مصرف مواد مخدر به هم از جمله مواردی است که جای تامل بسیار دارد.
وی با بیان اینکه مصرف کنندگان مواد مخدر هیچ اطلاعی از عوارض آن ندارند خاطر نشان کرد: این امر گرایش به مصرف مواد مخدر را در دانشگاهها افزایش می دهد و زنگ خطری است که باید با برنامه ریزی متولیان امر برای کنترل آن با ارایه راهکارها مناسب اقدام کرد.
دکتر کامکاری گفت: برخی از دانشجویان این واحد به رغم فارغ التحصیل شدن بدلیل یافتن کاری تحت عنوان توزیع و فروش مواد مخدر به دانشجویان جدید حاضر به ترک دانشگاه نیستند و برای خود جدای از شرایط تحصیلی شغل پردرآمد انتخاب کرده اند.
وی افزود: برپایی کلاس های آموزشی در راستای پیشگیری از مصرف مواد در مراکز آموزش عالی به عنوان یکی از اقدامات راهبردی است که دبیرخانه ستاد مبارزه با مواد مخدر می تواند انجام دهد.
وی اظهار داشت: بهره گیری از روش های ماتریسی چند بعدی و انعطاف پذیری در شیوه های جمع آوری داده های تجربی و استفاده از متخصصین کار ورزیده در مراکز مشاوره دانشگاهها در راستای ترک اعتیاد دانشجویان و عدم تمایل آنها به مصرف مواد تاثیر بسزایی دارد.
استاد دانشگاه آزاد اسلامی یادآور شد: باید در تدوین نظام سیاست گذاری برای پیشگیری از مصرف مواد مخدر در بین دانشجویان از مفروضه تحقیق کیفی استفاده کرده و تلاش کرد تا با رعایت نمونه گیری زنجیره ای، شبکه ای و گلوله برفی بتوان شناخت دقیق تری را نسبت به نمونه های معتاد در قشر دانشجو بدست آورد و از این طریق به توصیف عمیق تر وضعیت موجود در دانشجویان پرداخت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha