یکشنبه ۶ مهر ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۳
کد خبر: 121850

تب مالت یا بروسلوز (Brucellosis) نوعی بیماری باکتریایی است که می تواند به انسان ها هم سرایت کند. علایم بیماری شامل تب ادواری، تعریق، تب و لرز، درد و افسردگی است.

سلامت نیوز: تب مالت یا بروسلوز (Brucellosis) نوعی بیماری باکتریایی است که می تواند به انسان ها هم سرایت کند. علایم بیماری شامل تب ادواری، تعریق، تب و لرز، درد و افسردگی است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان،این بیماری در صورت درمان نشدن، مزمن می شود. ، منبع این بیماری حیوانات اهلی و وحشی نیز است. این باکتری از طریق مصرف شیر پاستوریزه نشده یا از طریق تماس با فضولات گاو یا زمان سقط منتقل می شود. در کشورهایی چون آمریکای لاتین و مدیترانه، هنوز این بیماری از طریق مصرف لبنیات پاستوریزه نشده سرایت پیدا می کند اما در کشور آمریکا با توجه به مصرف گسترده شیر پاستوریزه شده، تقریبا سرایت عفونت از دام به انسان از ۶ هزار و ۵۰۰ مورد در سال ۱۹۴۰ به ۷۰ مورد در سال ۱۹۹۴ کاهش پیدا کرده است.

علل و علایم:

این بیماری از طریق انواع گونه های مختلف باکتری انگلی باعث سقط جنین در حیوانات اهلی می شود. نوعی از آن اغلب در خوک ها یافت می شود و نسبت به باکتری موجود در گاوها، برای انسان کشنده تر است. انسان از طریق تماس پیدا کردن با حیوان مبتلا یا از طریق وارد شدن باکتری داخل زخم، تنفس کردن باکتری یا مصرف شیر پاستوریزه نشده دچار آلودگی می شود.

به گزارش سایت «WebMD»،محققان معتقدند که این بیماری از طریق رابطه جنسی نیز قابل انتقال است. در اغلب موارد این بیماری کشنده نیست اما تب متناوب می تواند باعث ایجاد خستگی مفرط شود.

اغلب علایم بین ۵ روز تا یک ماه خود را نشان می دهد. این علایم با تب بالا و لرز، درد، بی اشتهایی، عرق کردن، کمردرد، ضعف و افسردگی، شروع می شود. گاهی افسردگی به قدری شدید است که می توان احتمال خودکشی در بیمار را جدی گرفت.

درمان؛

مصرف طولانی مدت آنتی بیوتیک از جمله تتراسایکلین و سولفونامید در درمان این بیماری موثر است. استراحت کامل نیز الزامی است. در نوع مزمن بروسلوز علایم قابل بازگشت است و فرد به درمان نوبت دوم نیاز پیدا می کند.

تشخیص:

تشخیص به موقع برای پیش گیری از عفونت مزمن ضروری است. در صورت درمان نشدن، احتمال این که این باکتری سال ها در بدن بماند، وجود دارد.

پیش گیری:

هیچ نوع واکسنی برای این باکتری موجود نیست. پس باید با کنترل وضعیت حیوان و از بین بردن نمونه های مریض و همچنین رعایت تمام نکات ذکر شده از ابتلا به این بیماری پیشگیری کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha