موسس و طراح بانک اهدای سلول‌های بنیادی ایران ضمن اشاره به مشکل کمبود تجهیزات در حوزه سلول‌های بنیادی جهت ارایه خدمت به بیماران سرطانی، شرایط اهدای سلول‌های بنیادی از سوی افراد را توضیح داد.

چه کسانی می‌توانند «سلول‌ بنیادی» اهدا کنند؟

سلامت نیوز: موسس و طراح بانک اهدای سلول‌های بنیادی ایران ضمن اشاره به مشکل کمبود تجهیزات در حوزه سلول‌های بنیادی جهت ارایه خدمت به بیماران سرطانی، شرایط اهدای سلول‌های بنیادی از سوی افراد را توضیح داد.

دکتر امیرعلی حمیدیه در گفت‌وگو با ایسنا، کمبود تجهیزات را یکی از مهم‌ترین مشکلات خدمت‌رسانی به بیماران سرطانی دانست و گفت: تحریم‌های اخیر انجام پروژه‌های تحقیقاتی را با مشکل مواجه کرده است. این درحالیست که رشته سلول‌های بنیادی نسبت به دیگر رشته‌های پزشکی جوان است. بنابراین نیاز به تحقیقات گسترده دارد که با وجود تحریم تجهیزات آزمایشگاهی بر روند تحقیقات در این حوزه تاثیر گذاشته است.

وی با اشاره به اینکه هدف از تاسیس بانک داوطلبین اهدای سلول بنیادی ایران کمک به یافتن دهنده برای بیماران سرطان خون است، افزود: پیوند سلول‌های بنیادی از فرد دهنده سالم و سازگار صورت می‌پذیرد، اما تنها 30 درصد بیماران در میان بستگان خود دهنده پیدا می‌کنند و برای بقیه تنها شانس برای زنده ماندن دریافت پیوند از فردی است که با بیمار هیچ نسبت خویشاوندی نداشته باشد.

وی با اشاره به اینکه تمام افراد بین 18 تا 55 سال که آمادگی اهدای سلول‌های بنیادی به هر فرد نیازمند را داشته باشند می‌توانند عضو بانک داوطلبین اهدای سلول‌های بنیادی شوند، تاکید کرد: به طور کلی فرد دهنده باید دارای سلامت جسمی باشد و بیماری خاصی از قبیل سابقه بیماری قلبی، ریوی و بیماری‌های خود ایمنی نداشته باشد.

حمیدیه در ادامه افزود: بر اساس تحقیقات به عمل آمده، اهدای سلول‌های بنیادی برای فرد اهدا کننده هیچ خطر و عارضه‌ای به همراه ندارد و سلول‌های برداشت شده توسط بدن طی چند روز جایگزین می‌شوند.

این طراح بانک اهدای سلول‌های بنیادی ایران با بیان اینکه تحریم‌های اخیر انجام پروژه‌های تحقیقاتی را با مشکل مواجه کرده است، اظهار کرد: رشته سلول‌های بنیادی نسبت به دیگر رشته‌های پزشکی جوان است، بنابراین نیاز به تحقیقات گسترده دارد که با وجود تحریم تجهیزات آزمایشگاهی بر روند تحقیقات در این حوزه را تاثیر گذاشته است.

وی کمبود تجهیزات را یکی از مهم‌ترین مشکلات خدمت‌رسانی به بیماران سرطانی دانست و افزود: خیرین می‌توانند با کمک مالی و خرید تجهیزات پزشکی در حوزه سلول‌های بنیادی به بیماران سرطانی کمک کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha