امروز آمارها از بالارفتن زندگی مجردی بین جوانان حکایت می‌کند. دلایلی را که می‌توان در این مساله دخیل دانست، دو گروه را شامل می‌شود؛ عوامل محیطی- اقتصادی و فرهنگی و تربیتی.

سلامت نیوز: امروز آمارها از بالارفتن زندگی مجردی بین جوانان حکایت می‌کند. دلایلی را که می‌توان در این مساله دخیل دانست، دو گروه را شامل می‌شود؛ عوامل محیطی- اقتصادی و فرهنگی و تربیتی.

به گزارش سلامت نیوز،مجید ابهری جامعه‌شناس در روزنامه فرهیختگان نوشت: عوامل محیطی- اقتصادی مسائلی از قبیل مشکلات اقتصادی گرانی، تورم، کمبود و گرانی مسکن و عدم تطابق درآمد با هزینه‌های زندگی را می‌توان عنوان کرد. اما اصلی‌ترین عوامل فرهنگی و تربیتی که باعث می‌شود جوانان جامعه به سمت زندگی مجردی و قبول این نوع سبک زندگی متمایل شوند، تغییر سبک زندگی و گرایش جوانان به سمت زندگی غربی است. موارد دیگری که می‌توان در این رده قرار داد ضعف مسئولیت‌پذیری ناشی از تربیت خانوادگی، وحشت از پایان دوران تجرد و ترس از دست دادن آزادی‌هایی دوران مجردی است.

بالطبع این مسائل در کوتاه‌مدت و درازمدت پیامد‌های مشخصی را برای جامعه در پی خواهد داشت. مشکلات اخلاقی، گسترش زندگی‌های سفید، افزایش روابط غیراخلاقی و دور شدن از ارزش‌های دینی در جامعه خواهد شد.  آنچه باید در نظر گرفت این است که نباید از کنار این مسائل با خوش‌بینی گذشت، مطمئنا محول کردن حل این مشکل به گذشت زمان و بی‌توجهی به پیامد‌های این نوع از آسیب‌های اجتماعی صدمات جبران‌ناپذیری را بر پیکره جامعه خواهد زد.  امروز هم باید زنگ خطر برای متولیان این حوزه به صدا در‌آید. نهاد‌های متولی فرهنگی مانند صدا و سیما و رسانه‌های مختلف باید در جهت اطلاع‌رسانی صحیح این مورد و آگاهی مردم درباره تبعات آن تمام تلاش خود را به کار گیرند. این تلاش می‌تواند به بهبود سبک زندگی جامعه کمک کرده و درجهت اصلاح آن بسیار کارساز باشد. 

خانواده‌ها و آموزش و پرورش که بار تربیتی فرزندان این جامعه را به دوش می‌کشند نیز باید احساس خطر کرده و در جهت آموزش صحیح با برنامه‌ریزی‌های جامع اقدام کنند.  در این میان دولت و نهاد‌های دولتی موظفند تلاش‌های خود را دوچندان کنند و با تشکیل کارگروه‌هایی در مورد دلایل و پیامدهای این موضوع پژوهش‌های جامعی را انجام دهند و براساس اطلاعات دقیق برنامه‌ریزی‌های منظم و جامع کوتاه‌مدت و بلندمدت را در برنامه کار خود قرار دهند. اشتغالزایی و برطرف کردن نسبی مشکلات اقتصادی جوانان، گسترس مسکن ارزان قیمت، برنامه‌ریزی برای تشویق و ایجاد ازدواج‌های آسان اهرم‌های پیشگیرانه است که در کوتاه‌مدت می‌تواند کارساز باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha