معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور گفت:وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی سالهاست که از توانبخشی معلولین فاصله گرفته و به دلیل همین فاصله دردها و مشکلات را نمی داند.

سلامت نیوز: معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور گفت:وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی سالهاست که از توانبخشی معلولین فاصله گرفته و به دلیل همین فاصله دردها و مشکلات را نمی داند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، دکتر «یحیی سخنگویی» روز دوشنبه در سومین سپوزیوم علمی ـ فرهنگی خانواده و کودک کم شنوا و ناشنوا اظهارکرد: به دلیل کم توجهی، برخی بیماران مانند افراد مبتلا به صرع تحت عنوان معلولین وارد سازمان بهزیستی شده و در مقابل برخی معلولین واقعی که هزینه دارو و درمان آنها بسیار بالاست سال ها از امکانات بهزیستی محروم بوده اند.

وی ادامه داد: 15 درصد افراد جامعه را معلولین تشکیل می دهند که از این تعداد یک میلیون نفر ناشنوا یا کم شنوا هستند.

سخنگویی گفت: 125 هزار نفر از افراد کم شنوا یا ناشنوا در سطح کشور تحت پوشش خدمات سازمان بهزیستی قرار دارند.

وی با بیان اینکه آمار دقیقی از تعداد معلولین در سطح کشور وجود ندارد اظهارکرد: به دلیل نبود آمار دقیق نمی توانیم برنامه ریزی صحیح و دقیقی برای این گروه از افراد جامعه انجام دهیم.

وی به برخی از مشکلات افراد کم شنوا و ناشنوا در کشور اشاره کرد و گفت: وجود مشکلات اجتماعی و فرهنگی از جمله مسائلی است که این افراد با آن مواجهند؛ پذیرش این افراد از طرف جامعه یکی از مشکلات ناشنوا و کم شنواست که البته نسبت به 30 سال گذشته این مساله با وضعیت بهتری پیدا کرده است و افراد جامعه پذیرش بهتری نسبت به این دسته از افراد دارند.

سخنگویی افزود: به رقم بهبود وضعیت پذیرش معلولین از طرف جامعه شمار بسیاری از معلولین به توانایی های خود ایمان ندارند و تمایلی به حضور در جامعه نمی یابند.

سخنگویی به برخی از تسهیلاتی که برای معلولین کم شنوا و ناشنوای کشور اختصاص یافته است اشاره کرد و گفت: در سال جاری چهار میلیارد تومان به کودکان کاندید کاشت حلزون اختصاص یافته است و به این ترتیب دیگر کودکی در نوبت کاشت حلزون قرار ندارد و نوبت دهی به خط صفر رسیده است.

وی افزود: 35 میلیارد تومان نیز برای تامین تجهیزات مورد نیاز معلولین اختصاص یافته است که بخشی از آن مربوط به افراد کم شنوا و نانشوا است.

وی همچنین به برخی کمک هایی که به فدراسیون های ورزشی ارائه شده است اشاره کرد و گفت: به منظور تشویق معلولین به روی آوردن به سمت ورزش کمک هایی از سوی سازمان بهزیستی کشور به فدراسیون های ورزشی اختصاص یافته است.

وی اظهارداشت: 8.2 درصد افراد جامعه را سالمندان تشکیل می دهند که به دلیل از دست دادن برخی از توانایی ها مانند شنوایی و بینایی خود جزو افراد معلول به حساب آمده و این دسته از افراد می توانند با مراجعه به سازمان بهزیستی از خدمات این سازمان بهره مند شوند.

سومین سپوزیوم علمی فرهنگی خانواده و کودک کم شنوا و ناشنوا امروز هفتم مهرماه به مناسبت هفته جهانی ناشنوایان با حضور جمعی از متخصصان در بیمارستان میلاد برگزار شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha