متخصص کلیه و مجاری ادرار انتشار سرطان پروستات به استخوان‌های کمر و فلج شدن اندام‌های تحتانی را مهمترین عارضه درمان نشدن سرطان پروستات دانست.

سلامت نیوز: متخصص کلیه و مجاری ادرار انتشار سرطان پروستات به استخوان‌های کمر و فلج شدن اندام‌های تحتانی را مهمترین عارضه درمان نشدن سرطان پروستات دانست.

محمد رضا نوروزی، متخصص کلیه و مجاری ادرار در گفت‌وگو با فارس تصریح کرد: پروستات غده‌ای است 20 گرمی که در مسیر مجرای ادرار قرار دارد. در تمام مردان این غده وجود دارد و آنچه که مردان به عنوان بیماری پروستات عنوان می‌کنند در واقع بزرگ شدن این غده است.

وی افزود: بخشی از این غده قابلیب بزرگ شدن، انسداد مجرای ادرار و اثر فشاری روی مجرای ادرار دارد که موجب می‌شود فرد دچار اختلال ادرار شود که این ادرار به صورت تکرر شبانه و روزانه، کاهش فشار ادرار و باریک شدن ادرار خود را نشان دهد.

نوروزی خاطرنشان کرد: از علائم بزرگ شدن خوش‌خیم پروستات احساس فشار روی مجرا و گاه بی اختیاری ادرار است به طور کلی در تمام مردان بالای 40 سال بزرگ شدن خوش‌خیم پروستات را داریم بنابراین همه مردان در معرض بزرگی خوش‌خیم پروستات هستند اما در برخی افراد علائم شدید و به صورت تکرر ادرار شبانه و روزانه و بند آمدن ادرار است و در برخی دیگر علیرغم بزرگ شدن پروستات علائم خفیف وجود دارد.

متخصص کلیه و مجاری ادرار تصریح کرد: پزشک با گرفتن اطلاعات شرح حال بیماری، معاینه پروستات و نیز انجام بررسی‌های تکمیلی مثل سونوگرافی می‌توانند میزان تأثیر پروستات بر روی بدن آگاه شود و نوع درمان این بیماری شامل دارو درمانی و جراحی را بر اساس شرایط بیمار انتخاب می‌کنیم.

وی تأکید کرد: همه مردان بالای 40 تا 45 سال بیماری بزرگی غده پروستات را دارند اما بیماری دیگری در پروستات مردان امکان وقوع دارد به نام سرطان پروستات که این سرطان در دنیا جزء اولین سرطان‌‌های بدن و در ایران تقریباً دومین سرطان شایع بین مردان است.

نوروزی گفت: این سرطان ممکن است بدون علامت باشد و بدون هیچ علامت خاصی بروز کند. معمولاً سرطان زمانی خود را نشان می‌دهد که دیر شده و در استخوان‌ها پخش شده است و افراد با کمردرد به پزشک مراجعه می‌کنند.

این متخصص کلیه و مجاری ادرار افزود: مردان 50 سال به بالایی که دردهای کمر پیدا می‌کنند و علتی برایش پیدا نمی‌شود یکی از تشخیص‌ها می‌تواند این باشد که سرطان پروستات با انشار به استخوان‌های کمر عامل این اتفاق باشد؛ اگر استخوان‌ها آسیب شدید ببینند می‌توانند بر نخاع فشار وارد کنند و گاهی حتی موجب فلج اندام‌های تحتانی شود.

وی گفت: تشخیص سرطان پروستات با انجام تست مخصوص و معاینه پزشک اورولوژی میسر است؛ در مردانی که خانواده آنها دارای سرطان پروستات بوده‌اند ریسک ابتلا 2 تا 4 برابر افزایش می‌یابد، بنابراین به کسانی که سرطان پروستات دارند توصیه می‌کنیم که فرزندان پسرشان و برادر و برادرزاده‌هایشان باید در بررسی چک‌آپ سرطان پروستات قرار بگیرند.

نوروزی افزود: سرطان پروستات می‌تواند بدون علامت باشد. تشخیص زودهنگام آن درمان قطعی را در پی دارد، درمان سرطان در مراحل اولیه با استفاده از جراحی یا اشعه درمانی و در مراحل پیشرفته با استفاده از هورمون درمانی انجام می‌شود و در این موارد در مراحل پیشرفته گاه برای حذف هورمون مردانه مجبور به استخراج بیضه‌ها هستیم.

این متخصص کلیه و مجاری ادرار خاطرنشان کرد: درمان بزرگ شدن خوش خیم پروستات در ابتدا درمان دارویی و در مواردی که بیمار دچار انسداد ادراری شود یا کلیه هایش در معرض خطر بگیرد یا اوره خونش بالا رود درمان جراحی مورد توجه قرار می‌گیرد.

وی افزود: درمان‌های جدید استفاده از اعمال جراحی بسته مانند تراش غده پروستات از درون مجرا، استفاده از لیزر در موارد خاص با تشخیص پزشک و همچنین استفاده از روش‌های تبخیر پروستات و استفاده از امواج مایکروویو امکان‌پذیر است.

نوروزی گفت: برخی مردم به اشتباه بر این باورند که تمام مشکلات پروستات را می‌توان با لیزر درمان کرد در حالی که لیزر برای موارد خاص و توسط پزشک حاذق باید صورت گیرد.

این متخصص کلیه و مجاری ادرار تصریح کرد: برخی توصیه می‌کنند از برخی سبزی‌ها همچون گوجه فرنگی استفاده شود تا ریسک ابتلا به سرطان پروستات کاهش یابد و کسانی که غذای چرب استفاده می کنند بیشتر به سرطان پروستات مبتلا می‌شوند که قطعی و اثبات شده نیستند ولی همواره به افراد غذاهای کم چرب توصیه می‌شود.

وی تأکید کرد: در رابطه با استفاده از درمان‌های گیاهی در بیماری‌های خوش‌خیم پروستات جایگاه دارند مانند گیاه گزنه یا تخم کدوی خام که البته این‌ها باعث روان‌تر شدن ادرار می‌شود و در درمان سرطان پروستات جایگاهی ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha