دوشنبه ۷ مهر ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۲
کد خبر: 121962

در سال های اخیر شاهد افزایش روزافزون بروز سرطان سینه در سرتاسر دنیا از جمله کشورمان ایران هستیم.

سلامت نیوز: در سال های اخیر شاهد افزایش روزافزون بروز سرطان سینه در سرتاسر دنیا از جمله کشورمان ایران هستیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از نامه نیوز، ایران اگرچه در دهه های قبل از نظر بروز این سرطان  در مقایسه با کشورهای غربی در رتبه پایین تری قرار داشت ولی در سالهای اخیر نه تنها ریسک بروز این سرطان در کشور افزایش یافته که سن ابتلای به آن نیز در حال کاهش است.

امروزه با وجود افزایش اطلاعات در زمینه سرطان سینه هنوز روشی قطعی جهت پیشگیری از آن مطرح نشده به طوریکه میزان بروز موارد جدید ابتلا به سرطان سینه در  سال 2014 در ایالات متحده نزدیک به 232670 نفر تخمین زده می شود.

از این رو انجمن سرطان ایالات متحده راهکارهایی را جهت کاهش ریسک بروز سرطان سینه برای زنان ارائه می دهد." بر این اساس روشهای زندگی صحیح از قبیل: شیردادن به نوزاد پس از زایمان- ورزش و فعالیت فیزیکی منظم- تناسب اندام و حفظ وزن مناسب از جمله عواملی هستند که ریسک بروز سرطان سینه را در سنین بالاتر کاهش می دهد."

در همین رابطه سایت پزشکی مدیکال دیلی در 24 سپتامبر 2014 نتایج مطالعه ای را که در همین زمینه اخیرا در ژورنال پزشکی بریتانیا به چاپ رسیده است ارائه می دهد.

پژوهشگران در این مطالعه به منظور غربالگری سرطان تخمدان در انگلستان نزدیک به 93000 زن شرکت کننده را مورد بررسی قرار دادند.این مطالعه بین سال های 2005 تا 2010 انجام شد.متوسط سن زنان شرکت کننده در این پژوهش 50 سال بوده و تمام زنان در دوران یائسگی به سر می بردند.

تمام زنان شرکت کننده در این مطالعه اطلاعاتی جزئی در زمینه سلامتشان در اختیار محققان قرار دادند. اطلاعاتی از قبیل : وضعیت بارداری و زایمان هایشان- قد - وزن- سابقه خانوادگی از سرطان پستان و تخمدان و مصرف قرص های پیشگیری از بارداری .ولی در این مطالعه علاوه بر موارد فوق محققان در اقدامی جالب سایز دامن زنان شرکت کننده را نیز ثبت کردند.

در طول 5 سالی که این پژوهش به طول انجامید محققان اطلاعاتی را که در ابتدای پژوهش جمع آوری کرده بودند مرتبا همزمان با افزایش سن شرکت کنندگان تغییر داده و آخرین وضعیت مربوط به هر شرکت کننده را ثبت می کردند. در پایان بر اساس اطلاعات به دست آمده  مشخص شد " تنها یک درجه افزایش سایز دامن زنان شرکت کننده طی 10 سال ریسک بروز سرطان سینه در سنین یائسگی را تا 33درصد بالا برده و افزایش سایز تا 2 درجه این ریسک را تا 77درصد افزایش می دهد."

در واقع بر اساس نتایج به دست آمده از این پژوهش سایز دامن شرکت کنندگان پیش بینی کننده قوی تری برای سرطان سینه نسبت به سایر عوامل مثل سیگار کشیدن بود.

به گفته پژوهشگران این مطالعه "امروزه شواهد و مدارک مستندی در دسترس است که ارتباط بین افزایش وزن با افزایش ریسک بروز سرطان سینه را تایید می کنند " ولیکن بر اساس اطلاعات موجود این اولین مطالعه ای است که به بررسی ارتباط بین تغییرات سایز کمر زنان و افزایش ریسک بروز سرطان سینه می پردازد. محققان معتقد هستند استفاده از سایز دامن شرکت کنندگان (جهت بررسی تغییرات سایز کمرشان) در این مطالعه درک ارتباط بین افزایش وزن و ریسک بروز سرطان سینه را برای این زنان ملموس تر و قابل فهم تر می سازد .

باید گفت هرچند میزان بروز سرطان سینه در نقاط مختلف دنیا متفاوت است با این حال این مسئله موضوعی نگران کننده در سیستم بهداشتی اکثر کشورهاست. به گزارش انجمن سرطان ایالات متحده تقریبا تمام موارد سرطان سینه در صورتیکه در مراحل اولیه تشخیص داده شوند به راحتی قابل درمان هستند.

آخرین راهکارها در این زمینه توصیه می کنند زنان بالای 40 سال باید به صورت سالیانه ماموگرافی انجام داده و زنان سنین 20 تا 40 سال نیز حداقل هر سه سال یک بار توسط متخصصان زنان معاینه شوند.

علاوه بر این ها از دیگر موارد مهم در تشخیص به موقع سرطان سینه آموزش معاینه ماهانه منظم به  زنان است تا در صورت هرگونه شکی به وجود سرطان سریعا پزشکشان را در جریان گذارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha