جراح و متخصص ارتوپدی با تاکید بر ضرورت درمان به موقع عارضه کانال کارپ گفت: گزگز و مورمور شدن و بی‌حسی انگشتان دست از نشانه‌های این عارضه است.

سلامت نیوز: جراح و متخصص ارتوپدی با تاکید بر ضرورت درمان به موقع عارضه کانال کارپ گفت: گزگز و مورمور شدن و بی‌حسی انگشتان دست از نشانه‌های این عارضه است.

رضا شهریار کامرانی جراح و متخصص ارتوپدی در گفت‌وگو با فارس تصریح کرد: سندروم کانال کارپ به علت فشار بر روی عصب میانی در مچ دست روی می‌دهد که بیشتر به علت کار زیاد و تورم تاندون‌ها ایجاد می‌شود. در زنان خانه‌دار به ویژه آن دسته از زنانی‌ که وارد سن یائسگی شده‌اند به علت هورمون‌های وارده در بدن در این زمان دیده می‌شود.

وی افزود: این هورمون‌های وارد شده در بدن را می‌توانیم در بیماران دیابتی نیز ببینیم و به همین علت سندروم کانال کارپ در افراد دیابتی بیش از دیگران شایع است ضمن اینکه به علت این تغییرات در زنان باردار و ورم ایجادشده در دست نیز شایع است.

کامرانی گفت: مردم توجه داشته باشند که در صورت داشتن دردی در دست که همراه با گزگز و مورمور باشند حتماً به پزشک مراجعه کنند و به سادگی از کنار آن نگذرند.

این جراح و متخصص ارتوپدی خاطرنشان کرد: برای پیشگیری باید روش زندگی را اصلاح کرد و در اکثر این موارد مشکل به همین شکل برطرف می‌شود زیرا بسیاری از مردم با یک نوار عصبی از دست به پزشکان مراجعه می‌کنند و اعلام می‌کنند بر اساس این نوار عصب گیر است و انتظار عمل جراحی دارند در حالی که اصلاح شیوه زندگی می‌تواند این مشکل را برطرف کند.

وی تأکید کرد: رعایت اصول بهداشتی در زندگی روزانه، نداشتن کار مداوم به یک شکل و وضعیت، نداشتن کارهای مداوم مچ دست و انگشتان و در مواردی که اولین علائم خود را نشان داد از مچ بندهایی که به اندازه کافی سفت باشند که به اصطلاح فنردار نامیده می‌شوند استفاده کنند و نه کشی و اگر با وجود این اقدامات مشکل همچنان ادامه داشت به پزشک مراجعه کنند شاید نیازمند عمل جراحی باشند.

کامرانی افزود: اگر درمان نشود عوارض غیرقابل بازگشت بر روی عصب خواهد گذاشت مانند بی حسی دائمی انگشت یعنی 3 انگشت از سمت شست بی حس خواهند داشت که بر خلاف نظر مردم بسیار با اهمیت است برای مثال با این حس است که شما می‌توانید دسته کلید خود را از سایر اجناس داخل جیب خود جدا کرده و خارج کنید و در صورت نداشتن این حس مجبور به خارج کردن تمامی اشیاء داخل جیب و برداشتن شیء مورد نظر خواهید بود.

این جراح و متخصص ارتوپدی گفت: عارضه دیگر ضعف عضلات برجستگی بالای شست دست است. کار این عضلات حرکت متقابل شست با سایر انگشتان دست است و شما با استفاده از این امکان می‌توانید دکمه پیراهن یا زیپ خود را بازکرده یا ببندید.

وی خاطرنشان کرد:: قبل از رسیدن بیماری به این مراحل باید بیماران را درمان کرد در غیر این صورت ممکن است دیگر به هیچ کدام از درمان‌ها پاسخ ندهند

کامرانی خاطرنشان کرد: شایعترین علائم بالینی این بیماری گزگز و مورمور به خصوص در انگشت سبابه، میانی و شست است، بیدار شدن بیمار از خواب به علت درد و گزگز و همچنین بی حس شدن انگشتان در هنگام استفاده از تلفن و در خانم‌ها اکثراً زمانی که چادر را با انگشت از زیر چانه می‌گیرند دستشان خواب می‌رود، نمود دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha