دوشنبه ۷ مهر ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۲
کد خبر: 121967

رییس انجمن اندویورولوژی و یورولاپاراسکوپی ایران گفت:تغییر سبک زندگی و روی آوردن به غذاهای شور به ویژه فست فودها، آمار مبتلایان به سنگ کلیه را افزایش داده است.

سلامت نیوز: رییس انجمن اندویورولوژی و یورولاپاراسکوپی ایران گفت:تغییر سبک زندگی و روی آوردن به غذاهای شور به ویژه فست فودها، آمار مبتلایان به سنگ کلیه را افزایش داده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، دکتر عباس بصیری با اشاره به استفاده بیش از حد نمک در فست فودها، افزود:مصرف بیش از 6 گرم نمک در روز خطر ابتلا به سنگ های کلیه را افزایش می دهد.

وی ادامه داد:براساس یک تحقیق انجام شده در بیمارستان لبافی نژاد که نتایج آن در مجله بین المللی تحقیقات اورولوژی به چاپ رسیده، نشان می دهد، کسانی که فشار خون بالا یا دیابت دارند یا افراد چاق بیش از سایرین در خطر ابتلا به سنگ کلیه هستند.

به گفته بصیری بر اساس یافته های یک پژوهش دیگر که در مجله بین المللی تغذیه و کلیه به چاپ رسیده، مصرف بیش از حد پروتئین حیوانی (گوشت) نیز می تواند به عنوان یک عامل تشدید کننده تشکیل سنگ های کلیوی موثر باشد.

رییس انجمن اندویورولوژی و یورولاپاراسکوپی اضافه کرد :همچنین مصرف مایعات فراوان به شکل منظم در طول روز از تشکیل سنگ های کلیه جلوگیری می کند.

وی یادآور شد:قابلیت تولید و تشکیل سنگ های ادراری به عنوان یک خطر برخی افراد را بیش از سایرین تهدید می کند و با درمان یک بار سنگ کلیه در بیمار نمی توان از تشکیل نشدن مجدد آن اطمینان حاصل کرد.

بصیری اظهار کرد:60 درصد از بیمارانی که مبتلا به سنگ های دستگاه ادراری می شوند، طی پنج سال بعد از آن شانس ابتلا به سنگ های ادراری جدید را دارند.

بصیری افزود: از سوی دیگر مطالعات متعددی اثبات کرده است که در 90 درصد موارد می توان با بررسی آزمایش های لازم، علت ساخت سنگ کلیه را در افرادی که مستعد ابتلا به این بیماری هستند، کشف و از بروز آن جلوگیری کرد.

وی اظهارکرد :یکی از خدماتی که به صورت ابتکاری در بیمارستان لبافی نژاد تهران انجام گرفته، راه اندازی کلینیکی با هدف جلوگیری از تشکیل سنگ های ادراری است که این مرکز نه تنها در خاورمیانه که در آسیا از نمونه مشابهی برخوردار نیست.

بصیری گفت: در این مرکزبا بررسی آزمایش ها و رادیولوژی بیماران، توصیه های درمانی لازم را به مراجعه کنندگان برای جلوگیری از تشکیل سنگ های ادراری ارایه می شود تا آنان بتوانند پیش از ابتلا به سنگ های کلیوی و انجام درمان های پیچیده از ابتلا به آن پیشگیری کنند.

وی افزود:جدیدترین دستاوردها در زمینه درمان سنگ های کلیه و مجاری ادراری در هفتمین کنگره انجمن اندویورولوژی و یورولاپاراسکوپی ایران که از 9 تا 11 مهر ماه در بیمارستان لبافی نژاد تهران برپا می شود به متخصصان داخل و خارج کشور ارایه می شود.

رییس انجمن اندویورولوژی و یورولاپاراسکوپی ایران یادآور شد: در این کنگره، روش های جراحی در زمینه غده آدرنال (فوق کلیوی)، جراحی کلیه شامل جراحی سرطان های کلیه، جراحی آندوسکوپیک سنگ کلیه و جراحی آندوسکوپیک و لاپاراسکوپیک برای اختلالات مادرزاری دستگاه ادراری که شایع ترین آن تنگی محل اتصال لگنچه به حالب (میزنای) است، جراحی سنگ ها،تومورها و سرطان های حالب و جراحی های مثانه و پروستات و نیز در مورد جزییات دیگر شیوه های نوین جراحی که به کمک اندویورولوژی و بدون جراحی باز انجام می شود، مباحثی ارایه خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha