دوشنبه ۷ مهر ۱۳۹۳ - ۱۵:۵۴

کارشناس مسئول بیماریهای غیرواگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی زنجان گفت: سکته قلبی در کمین آحاد جامعه است، بطوری که اولین علت مرگ و میر در دنیا بیماریهای قلبی - عروقی است.

سلامت نیوز: کارشناس مسئول بیماریهای غیرواگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی زنجان گفت: سکته قلبی در کمین آحاد جامعه است، بطوری که اولین علت مرگ و میر در دنیا بیماریهای قلبی - عروقی است.

فریبا خسروشاهی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: روز جهانی قلب مصادف با 29 سپتامبر (7 مهر) است که با شعار "انتخابهای دوست‌دار سلامت قلب" همراه است. در واقع باید در راستای این شعار محیط‌های دوستدار سلامت قلب ایجاد کنیم تا عوامل خطر این بیماری را نیز کاهش دهیم.

وی افزود: محیط شاد، تغذیه سالم، عدم مصرف دخانیات و ... از عوامل تاثیرگذار برای داشتن قلب سالم است. در واقع عوامل خطر برای قلب به دو دسته ارثی و اکتسابی تقسیم می‌شوند که عوامل ارثی قابل تغییر نبوده و فرد می‌تواند در صورت اطلاع به موقع از بیماری و تغییر شیوه زندگی، بیماری مورد نظر را به تعویق اندازد. بنابراین افرادی که در خانوادههای آنها سابقه بیماریهایی همچون فشارخون و ... وجود دارد باید مراقب خود باشند.

خسروشاهی تصریح کرد: عوامل اکتسابی عواملی هستند که فرد با رعایت یک سری اصول میتواند از بروز آن‌ها جلوگیری کند. به عنوان مثال تحرک بدنی را باید در خود تقویت کنند، از مصرف دخانیات پرهیز کرده و میوه و سبزیجات کافی حداقل 5 واحد در روز مصرف کنند تا ریسک بیماری قلبی را کاهش دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha