متاسفانه رفتارهای خشن و برخوردهای فیزیکی نسبت به کودکان از سوی برخی از والدین و معلمان به عنوان ابزاری سودمند برای تعلیم و تربیت به کار می‌رود که به عنوان روندی عادتی و به بهانه‌های مختلف در مدارس بازتولید می‌شود.

سلامت نیوز: متاسفانه رفتارهای خشن و برخوردهای فیزیکی نسبت به کودکان از سوی برخی از والدین و معلمان به عنوان ابزاری سودمند برای تعلیم و تربیت به کار می‌رود که به عنوان روندی عادتی و به بهانه‌های مختلف در مدارس بازتولید می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از شبکه اطلاع رسانی  راه دانا، خشونت علیه کودکان و تنبیه بدنی دانش‌آموزان در همه جای دنیا و حتی در کشور‌های توسعه یافته علی‌رغم نکوهش‌های عرفی و قانونی همچنان اتفاق می‌افتد.

 سایتهای اجتماعی و یوتیوب پر است از صحنه های کتک زدن دانش آموزان توسط معلم و ناظم و... در تمامی این صحنه ها کودکی به جرم درس نخواندن یا اخلال در نظم مدرسه با چک و لگد یا چوب و خط کش مورد تنبیه بدنی قرار می گیرد و شخصیت اجتماعی اش به بدترین نحو خرد می شود.

در ساختار نظام آموزشی ایران، خشونت علیه دانش‌آموزان جایگاهی ندارد اما متاسفانه در برخی از مدارس کشور، رفتارهای خشونت‌آمیز با دانش‌آموزان، به طور ضمنی هنجار تلقی می‌شود و خانواده‌ها نیز عمدتاً با اعتقاد به چنین اصلی، تنبیه بدنی کودکان خود را تا زمانی که منجر به جراحت و عوارض سنگین نشود، نادیده می‌گیرند؛ به عبارتی عرف جامعه و خانواده‌ها درجه‌ای از خشونت در مدارس را پذیرا هستند.

 
مطمئناً آثار تحقیر کلامی،کوچک کردن شخصیت دانش آموز در حضور دیگران و استفاده از القاب ناپسند علیه دانش آموز کمتر از تنبیه بدنی و برخورد فیزیکی نیست و زمینه ساز بسیاری از ناهنجاریها و اختلالات رفتاری در زندگی حال و آینده دانش آموز می شود.

برخورد فیزیکی ابزاری برای تربیت دانش آموزان در مدارس

متاسفانه رفتارهای خشن و برخوردهای فیزیکی نسبت به کودکان از سوی برخی از والدین و معلمان به عنوان ابزاری سودمند برای تعلیم و تربیت به کار می‌رود که به عنوان روندی عادتی و به بهانه‌های مختلف در مدارس بازتولید می‌شود.

در چنین سیستم تفکری، تنبیه بدنی و خشونت همچون داروی تلخی پنداشته می‌شود که آثار مفیدی در پی دارد.

در حالی که امروزه در بیشتر کشورهای توسعه یافته بخش وسیعی از منابع مادی و معنوی صرف توجه به مسایل کودکان و حمایت روانی و جسمی از آنان می‌شود و از کودکان در برابر هر نوع آسیب یا آزار بدنی و روانی توسط والدین و افراد دیگر محافظت می‌شود.

کشورهایی که تنبیه بدنی در مدارس را ممنوع کردند

در کشورهای اروپایی مخصوصا اسکاندیناویایی ها پیشرو در لغو تنبیه بدنی بودند. سوئد نخستین کشوری بود که تنبیه بدنی را در مدرسه و خانه ممنوع اعلام کرد پارلمان سوئد در جولای ۱۹۷۹ تنبیه بدنی را به کلی منسوخ و ممنوع اعلام کرد . ۴ سال بعد فنلاند و ۸ سال بعد نروژ قوانین مشابهی را تصویب کردند.

تا سال ۲۰۱۳ ،۳۴ کشور جهان تنبیه بدنی را ممنوع اعلام کردند اما جالب است بدانید در کشورهای مثل آمریکا ،کانادا، استرالیا و بریتانیا تنبیه بدنی در خانه قانونی است و منعی ندارد.

تنبیه بدنی از قدیم تا امروز در ایران

در کشور ما تنبیه بدنی که به چوب و فلک و ترکه آلبالو شهره بود از زمان مدارس سنتی مانند مکتب خانه ها تا دوران پهلوی که مدارس مدرن در ایران دایر شد باقی ماند سنت فلک، چوب زدن کف دست و قلم لای انگشت گذاشتن در کنار تنبیه های نو آمده دیگر همچنان باقی ماند و  حتی به میراث مدارس این روزها هم  رسیده است.
به هر حال باید به این نکته توجه داشت که این شیوه از تفکر به بازتولید چرخه خشونت در جامعه کمک می‌کند؛ به عبارت دیگر، خشونت در مدرسه در یک طیف گسترده‌ای قرار می‌گیرد که از اشکال فیزیکال و جسمی شروع و به ابعاد ذهنی و روحی و کلامی ختم می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha