شوینده ها اصولاً موادی هستند که هدف استفاده از آنها پاک کردن آلودگی ها، چرک و مواد مضری است که روی پوست قرار دارند و شستشوی آنها با آب معمولی و ساده امکان پذیر نیست.

سلامت نیوز: شوینده ها اصولاً موادی هستند که هدف استفاده از آنها پاک کردن آلودگی ها، چرک و مواد مضری است که روی پوست قرار دارند و شستشوی آنها با آب معمولی و ساده امکان پذیر نیست.

به گزارش سلامت نیوز،دکتر سید مسعود داوودی، متخصص بیماری های پوست و مو، در با برنامه «فراسو» گروه سلامت جسم و پیشگیری رادیو سلامت، با بیان اینکه پرمصرف ترین ماده ای که در بهداشت روزانه از آنها استفاده می شود شوینده ها هستند و مهمترین کاربرد آنها نیز در بهداشت پوست و مو است، گفت: البته شوینده های دیگری هم هستند که چون با پوست تماس دارند؛ باید مورد توجه قرار گیرند. شوینده ها را می توان بر اساس نوع مصرف به شوینده های موی سر و بدن، شوینده های ظروف و شوینده های لباس تقسیم بندی کرد، البته می توان تقسیم بندی دیگری در مورد شوینده ها انجام داد و آنها را به شوینده های صابونی و غیر صابونی تقسیم کرد. مواد صابونی مواد سنتی تری هستند که تاریخ کشف آنها حتی به دوران مصر باستان بر می گردد. شوینده های غیر صابونی (شامپویی) نیز موادی هستند که 100 تا 200 سال گذشته وارد زندگی مردم شده اند. از نظر بهداشتی نیز شوینده های جدید و غیر صابونی بهتر از نوع قدیمی آنها هستند.


وی با بیان اینکه مواد مختلفی که در محیط اطراف ما هستند دارای یک PH یا اسیدیته هستند، گفت: PH پوست یک PH نسبتاً اسیدی است، بنابراین فرآورده هایی که PH آنها با PH پوست نزدیکی بیشتری دارند، تحریک پوستی کمتری ایجاد می کنند. بنابراین در تهیه محصولات مختلف بهتر است محصولاتی را انتخاب کنیم که با جنس و ماهیت طبیعی پوست سازگاری بیشتری داشته باشند. وی ادامه داد: PH صابون در حد قلیایی و حول و حوش 5/7 تا 8 و حتی 10 است که ممکن است برای پوست تحریک کننده باشد. اصل کلی این است که مواد غیر صابونی (شامپویی) برای پوست و مو، شوینده های بهتری هستند. ولی این بدان معنی نیست که هر کس از شوینده های صابونی استفاده کند دچار مشکل می شود. البته نکته دیگری که در مورد مواد صابونی می توان گفت این است که مواد صابونی ممکن است با موادی که در آب هستند فعل و انفعلاتی داشته باشند و باعث به وجود آمدن مواد نمکی شوند و این مواد نمکی روی مو و پوست رسوب کنند و چیزی شبیه شوره در پوست موی سر مشاهده شود.


عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله با بیان اینکه صابون های سنتی که به آنها صابون های مراغه ای یا برگردون نیز می گویند، چون به سبک و سیاق سنتی تهیه می شوند، هیچ دقتی در میزان اسیدیته آنها وجود ندارد و هیچ استانداردی در مورد آنها رعایت نمی شود، گفت: یک بازار رقابتی در بین شرکت ها وجود دارد و این باعث می شود شرکت ها برای فروش محصولات خود از نکات غیرواقعی در تبلیغات استفاده کنند. این شرکت ها به استفاده از مواد طبیعی و گیاهان در تهیه محصولات خود اشاره می کنند، اما واقعیت امر این است که در روند تهیه شامپو یا صابون -که روند پختن و مخلوط کردن مواد با هم می باشد، در واقع خواص مورد اشاره شرکت ها در روند تهیه محصولات از بین می رود. مثلاً خواص سبزیجات مورد استفاده در قرمه سبزی را نمی توان با یک سبزی تازه مقایسه کرد.


داوودی با بیان اینکه در مورد استفاده از شامپوها دو نکته وجود دارد، گفت: نکته اول در مورد کسانی است پوست و موی حساسی دارند و بعد از استفاده از شامپوهای مختلف، شامپو مناسب با پوست و مو خود را پیدا کردند. در این مورد بهتر است فرد شامپو خود را تغییر ندهد. نکته دوم هم در مورد کسانی است که شامپو را به صورت روزمره استفاده می کنند. این افراد بهتر است هر 5 تا 6 ماه یک شامپو را جایگزین نوع قبلی آن کنند.


عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله در پایان با بیان اینکه چون مواد صابونی با PH قلیایی است می توانند برای پوست های اگزما (حساس) تحریک پوستی ایجاد کنند، گفت: این افراد به جای استفاده از صابون ها، از مجموعه ای از شوینده های PAN و غیر صابونی استفاده کنند. البته استفاده از صابون های کرمدار که 25% وزن آنها از کرم تشکیل شده است؛ ایجاد حساسیت کمتری برای آنها می کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha