جوان به دنبال انگیزه های مطرح شدن، متفاوت بودن، جلوه گری، متمایز بودن است، این ویژگی جوانان باعث می شود که جوان خود به خود به طرف مد راغب می شود. مد به خودی خود نه قابل تایید و نه قابل تکذیب است. هرگاه در مقابل ذائقه های جمعی قرار بگیرد ایجاد تنش نامحسوس می شود.

سلامت نیوز:جوان به دنبال انگیزه های مطرح شدن، متفاوت بودن، جلوه گری، متمایز بودن است، این ویژگی جوانان باعث می شود که جوان خود به خود به طرف مد راغب می شود. مد به خودی خود نه قابل تایید و نه قابل تکذیب است. هرگاه در مقابل ذائقه های جمعی قرار بگیرد ایجاد تنش نامحسوس می شود.

مد و مدگرایی پدیده ای است که کمابیش در میان همهى اقشار جامعه وجود دارد؛ اما در این میان، جوانان و نوجوانان بیش از دیگران به «مد» اهمیت می دهند و «مدگرا» هستند.
به گزارش سلامت نیوز به نقل از روابط عمومی رادیو سلامت، امروزه جوانان با گسترش وسایل ارتباط جمعی و فناوری های جدیدِ رایانه ای، ارتباطات گسترده ای با جوامع و فرهنگ های گوناگون یافته اند و موقعیت آنها در شناخت و فهم ارزش ها، باورها و انتخاب هنجارهای مطلوب، پیچیده تر و مشکل تر شده است و چه بسا زمینه های موجود، باعث شده تا جوانان و نوجوانان به رفتارها و هنجارهای متضاد با ارزش های جامعهى خویش رو آورند.


پریناز بنی سی، روان شناس و مدرس دانشگاه در برنامه «زندگی جاریست» گروه سلامت روان و خانواده رادیو سلامت با بیان این که شکل، رنگ، قواره، گاهاً کیفیت، مارک و مدل را مد می گویند، گفت: که به صورت نامحسوس و گاهاً هدایت شده شیوع پیدا می کند، و به صورت مقطعی دارای رشد فزاینده می شود و بعد از یک مدتی فرو کش می کند، چون منشاء مد بیشتر از خارج از کشور است.
وی ادامه داد: معمولاً با مزاج، سلیقه و عرف خانواده ها همخوانی ندارد. بدین صورت که می تواند به صورت غیر ارادی در مقابل سنتِ حاکم بر خانواد ها، قد بر علم کند.
این مدرس دانشگاه در ادامه بیان کرد: با توجه به این که در فرهنگ ما قایل به اعتدال هستیم گاهاً نقطه مقابل اعتدال قرار می گیرد. بدین صورت که یک رویه جاری بوده  استکه مورد توافق جسمی قرار گرفته، مد گاها این توافق را از بین می برد؛ و بیشتر برای جوانان مد جذابیت دارد،  چرا؟ چون جوان دوست دارد مطرح شود. جوان فکر می کند دنیا را متفاوت ببینند.
وی با بیان این که جوان به دنبال انگیزه های مطرح شدن، متفاوت بودن، جلوه گری، متمایز بودن است، بیان کرد: این ویژگی جوانان باعث می شود که جوان خود به خود به طرف مد راغب می شود. مد به خودی خود نه قابل تایید و نه قابل تکذیب است. هرگاه در مقابل ذائقه های جمعی قرار بگیرد ایجاد تنش نامحسوس می شود.
بنی سی در پایان با بیان این که خانواده ها با توجه به فرهنگ مدیریت حاکم می تواند رفلکس های رفتاری متفاوت اتخاذ کند، اظهارکرد: در جایی که خانواده پدر سالاری است از طریق پدر و  اگر مادر سالاری است  از طریق مادر؛ و لیکن اتفاق مهم این است که ما در مقابل مدهای که مورد توافق فرهنگ منطقه و جامعه نیست چیکار باید بکنیم.آموزش و پرورش، گروه همسالان، تذکرات غیر مستقیم ، رسانه و مطبوعات در این زمینه نقش مهمی دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha