شنبه ۱۶ شهریور ۱۳۸۷ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 12201

روزه گرفتن با كاهش چربی های زیانبار خون و همچنین افزایش كلسترول سودمند، سبب پیشگیری از تنگی رگهای خون می شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، بررسی ها نشان می دهد در طول روزه داری دستگاه گوارش برای حدود چندین ساعت خالی می ماند و در واقع این دستگاه و سایر دستگاه هایی كه در هضم و جذب موادغذایی دخالت دارند استراحت می كنند و بعد از روزه داری بهتر عمل خود را انجام می دهند.
 
مطالعات متعدد نقش موثر روزه داری را در بهبود بیماری های مختلف نشان داده اند، در اغلب بیماریهایی كه عادات غذایی، چاقی و افزایش وزن در بروز آنها دخالت دارند روزه داری مفید است.
 
مطالعات نشان داده است روزه گرفتن برای مبتلایان به چربی خون بالا بسیار مفید است و میزان چربی های نامطلوب موجود در خون را تنظیم می كند و موجب افزایش میزان چربی های مفید خون
می شود.
 
علاوه بر این، برخی بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 به كمك پزشك معالج و یك متخصص تغذیه براحتی می توانند در این ماه روزه بگیرند و از اثرات مفید آن بهره كافی ببرند.
 
در ماه مبارك رمضان نیز همیشه پیروی از برنامه غذایی متنوع و متعادل شامل چهار گروه اصلی غذایی (نان و غلات، میوه ها و سبزیها، گوشت و حبوبات و تخم مرغ، شیر و لبنیات) ضروری است.
 
به گفته متخصصان تغذیه با رعایت تنوع و تعادل در مصرف غذا نیازهای تغذیه ای شامل آب، املاح، ویتامین ها، پروتئین و انرژی مورد نیاز بدن تامین می شود.
 
توصیه می شود افراد روزه دار همانند زمانی كه روزه دار نیستند
سه وعده غذا بخورند كه این وعده ها شامل افطار، شام و سحر است اما در ماه رمضان صرف غذا در دفعات كمتر از دوبار در روز اشكالی ندارد و به شرایط جسمی و توانایی فرد بستگی دارد.
 
استفاده متعادل از سبزی ها و میوه ها در هنگام افطار و در فاصله زمانی بین افطار تا سحر به علت اینكه منبع خوبی از فیبر هستند برای دستگاه گوارش بسیار مفید است و از بروز یبوست جلوگیری می کنند.
همچنین سبزی ها با دارا بودن موادمغذی مختلف و آب، علاوه بر تامین ویتامین ها و املاح مورد نیاز بدن از تشنگی فرد در طول روز جلوگیری می كند.

مصرف موادغذایی شیرین در وعده سحری توصیه نمی شود زیرا با تحریك انسولین موجب ورود قندخون به داخل سلول ها و در نتیجه كاهش قندخون می شود به همین دلیل این موادغذایی شیرین و حاوی قندهای ساده مثل شیرینی و شكلات در وعده سحری موجب می شود شخص زودتر گرسنه شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha