استفاده مستمر از دهان شویه‌ها و نخ دندان و بررسی وضعیت سلامتی دندان‌ها و لثه و بیماری‌هایی که باعث کاهش بزاق دهان و در نتیجه بوی بد آن می‌شوند، در پیشگیری از به وجود آمدن بوی بد دهان بسیار موثر است.

دکتر داریوش نظری دندانپزشک در گفت وگو با ایسنا، گفت: التهاب لثه، استفاده از غذاهای گوگرد دار مثل سیر و پیاز، باقیمانده غذاها بین پرکردگی دندان یا بافت، از بین رفتن و شکسته شدن دندان، جمع شدن یا باقیماندن غذا در قسمت عقب زبان و عدم توجه به پاکیزگی و شست و شوی درست آن و مصرف دخانیات از مهمترین عوامل بوی بد دهان در تمام طول سال و به خصوص در ماه رمضان است.

وی گفت: افرادی که دندانهای مصنوعی را جایگزین دندانهای طبیعی کرده‌اند، متاسفانه در اثر سهل انگاری و عدم شست و شوی مناسب دندانها و نگهداری نکردن آنها در آب به هنگام شب از بوی بد دهان در طول روز شکایت دارند.

این دندانپزشک، با بیان اینکه خشکی دهان در برخی افراد، بوی بد دهان را به دنبال دارد، افزود: با خشکی دهان و کم شدن ترشحات بزاق در اثر مصرف ناکافی آب و مایعات در سحر، بوی بد دهان در فرد احساس می‌شود.

وی بیماری قند را یکی از عمده بیماری‌هایی دانست که میزان ترشح بزاق دهان را کم کرده و سوزش و خشکی زبان و دهان را در فرد ایجاد می‌کند.

دكتر نظری، پوسیدگی دندانها را نیز در به وجود آمدن بوی بد دهان موثر دانست و گفت: با پاک نگه داشتن دندان‌ها به وسیله دهان شویه‌ها و نخ دندان بعد از صرف افطار و سحر می‌توان این علت را از بین برد.

این دندانپزشک از دیگر علل ایجاد بوی بد دهان در افراد را بیماری‌های سینوزیت، گوش، عفونت گوش میانی، دستگاه تنفسی و عفونت شش‌ها یا دستگاه گوارش برشمرد و به افراد روزه داری که مبتلا به این بیماریها هستند و در طول روز بوی بد دهانشان را احساس می‌کنند توصیه کرد؛ برای رفع خشکی دهان و بوی بد آن در طول روز چندین بار دهانشان را با آب بشویند تا این مشکل برطرف شود. درغیراین صورت به دندانپزشک مراجعه کرده و برای افزایش میزان بزاق و از بین بردن خشکی دهان و نهایتا بوی بد دهانشان دارو دریافت کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha