عضو هیات تحقیق و تفحص از سازمان جنگل‌ها و مراتع گفت: با توجه به پدیده زمین‌خواری و تعرض به جنگل‌ها و استفاده ازمنابع ملی، لذا به زودی نشست های فشرده‌تری برای به نتیجه رسیدن تفحص از سازمان جنگل‌ها و مراتع را برگزار خواهیم کرد.

در سازمان جنگل ها چه خبر است؟

سلامت نیوز: عضو هیات تحقیق و تفحص از سازمان جنگل‌ها و مراتع گفت: با توجه به پدیده زمین‌خواری و تعرض به جنگل‌ها و استفاده ازمنابع ملی، لذا به زودی نشست های فشرده‌تری برای به نتیجه رسیدن تفحص از سازمان جنگل‌ها و مراتع را برگزار خواهیم کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت «انتخاب» ؛ ابوذر ندیمی درباره آخرین وضعیت تحقیق و تفحص از سازمان جنگل‌ها و مراتع، افزود: متاسفانه روند برگزاری جلسه با کندی پیش می‌رود در حالی که انتظار آن است تا نسبت به برگزاری جلسات حساسیت بیشتری به خرج داده شود.

نماینده مردم سیاهکل و لاهیجان در مجلس شورای اسلامی،‌ ادامه داد: البته ناگفته نماند که صدور  احکام و تعطیلات مجلس نیز مزید بر علت شده و کار بررسی تحقیق و تفحص از سازمان جنگل‌ها و مراتع را به تاخیر انداخته است.

این نماینده مردم در مجلس نهم، با تاکید بر ضرورت برگزاری جلسات فشرده‌تر برای تحقیق و تفحص از سازمان جنگل‌ها و مراتع، تصریح کرد: بدون‌شک اکنون کارشناسانی برای نتیجه بخش بودن این گزارش به کار گرفته شده تا بتوان گزارش جامعی در این خصوص به دست آورد.

وی یادآور شد: پدیده زمین‌خواری و تعرض به جنگل‌ها و استفاده ازمنابع ملی به یک معضلی تبدیل شده و این در حالی است که بحث حفاظت و صیانت از جنگل‌ها همواره مورد تاکید مقام معظم رهبری بوده است لذا این توقع از هیات تحقیق و تفحص داریم تا جلسات بیشتری برای اخذ اطلاعات برگزار شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس  تاکید کرد: با شروع کار تحقیق و تفحص از سازمان جنگل‌ها و مراتع مباحثی درمورد مسایل تحقیق وتفحص تعریف شد و تقسیم کاری نیز صورت گرفت اما به هرحال پیشرفت کار نیز بسیار ضعیف است لذا امیدواریم به زودی، به صورت هر هفته شاهد برگزاری جلسه تحقیق و تفحص از سازمان جنگل‌ها و مراتع باشیم

یک گزارش دیگر از بی توچهی سازمان جنگل ها

در آخرین روزهای تابستان و در آستانه برگ ریزان پاییز، نوبت به کوه «درشک» در غرب یاسوج رسید تا آتش بر چهره سبزش داغ سیاه بگذارد و پشت درختانش را به خاک سیاه بنشاند.

پنجشنبه شب و جمعه شب حدود 15 هکتار از جنگل‌ها و مراتع غرب یاسوج همچون سایر مناطق جنگلی کهگیلویه و بویراحمد داغدار شد تا 20درصد جنگل‌های زاگرس آمدن زود هنگام زمستان را آرزو کنند.
 
غروب پنجشنبه از هر نقطه از شهر یاسوج می‌شد شعله‌های زرد آتش که را به جان کوه «درشت» یا «درشک» در غرب این شهر افتاده بودند را دید و صدای سوختن شاخه‌ها و برگهای نورسته و تنه‌های هزار ساله و گونه‌های گیاهی ارزشمند این کوه را شنید. شهروندان یاسوجی در جایی که هر روز آخرین رگه‌های سرخ خورشید را می‌دیدند، شعله‌های زردی را دیدند که در آن تاریکی جاپای فلق نهاده بودند و در نوک کوه زبانه می‌کشیدند. اما کاری از این وارثان جنگل‌ها ساخته نبود، جز آه سردی که هیچ از گرمای آتشی که به جان این میراث ارزشمند افتاده بود، نکاست.

حالا چه فرقی می‌کند علت آتش سوزی گردشگران ناآگاه و چوپانان سهل انگار باشند و یا معتادانی که آتش برجان خود و برجان این طبیعت بکر می‌زنند. در استانی که 20درصد جنگلهای زاگرس و هشت درصد جنگل‌های کشور را در خود دارد، هر روز تراژدی آتش‌سوزی جنگل‌ها تکرار می‌شود و فرقی نمی‌کند در گرمسیر باشد یا سردسیر، دشت باشد یا کوه، دامنه باشد یا قله. با این حال این تراژدی پایانی ندارد و در کم توجهی سازمان جنگل‌ها و بی توجهی انسانها، سالهاست دیگر جانی برای جنگل‌های کهگیلویه وبویراحمد در مدار 30 درجه زمین باقی نگذاشته است. چندی پیش بود که معاون این سازمان در مراسم تودیع و معارفه مدیرکل منابع طبیعی استان از تجهیز نیروهای اطفای حریق به امکانات جدید و خرید یک بسکت حمل آب خبر داد اما معلوم نیست که این نوشدارو کی به جنگل‌های زخمی استان می‌رسد. یا سرنوشتی همچون مصوبات سفرهای استانی دولت نهم و دهم برای نجات جنگلهای این استان پیدا می‌کند که هیچ وقت نرسید و حالا خروارها خاک روی آن نشسته و به تاریخ پیوسته است. مصوباتی همچون «اختصاص اعتبار یک میلیارد تومان برای اطفای حریق در جنگل‌ها» و «اعطای مجوز برای ایجاد سازمان اطفای حریق جنگل‌ها با انجام آموزش و تامین تجهیزات در استانهای دارای جنگل» که همه بر زمین ماندند تا هر روز درختان قدبرافراشته بر زمین بیفتند.

آتش‌سوزی پنجشنبه و جمعه شب کوه «درشت» در غرب یاسوج هم در بالای کوه و شیب بالای 57درصد اتفاق افتاد. آنجا که رفتن به نوک کوه و عبور از صخره‌های صعب‌العبور و کمرکش کوه، از کوهنوردان نیز ساخته نیست چه برسد به جنگلبانانی که حتی کفش مخصوص کوهپیمایی هم ندارند.

بیچاره نیروهای حفاظت که تمام توانشان را صرف بالا رفتن از سینه کش کوه کردند و بیش از دو ساعت کوهپیمایی تا به نوک کوه رسیدند و وقتی آتش را خاموش کردند که همه خواب بودند.

اما این همه مظلومیت آنها نبود و پیس از مهار آتش در سحرگاه پنجشنبه، آتش سوزی دوباره از بعدازظهر جمعه آغاز شد و بازهم نیروهای اطفای حریق و مردم منطقه از کوه بالا رفتند و با دستان خالی آتش را خاموش کردند.

مدیر منابع طبیعی شهرستان بویراحمد به خبرنگار مهر می‌گوید: نیروهای اطفای حریق منابع طبیعی شهرستان و استان به همراه مدیرکل منابع طبیعی استان پس از وقوع آتش سوزی به محل اعزام شدند و با پای پیاده به بالای کوه رفتند. سعید نظری می‌افزاید: این کوه یکی از کوههای صعب العبور این منطقه است که دارای صخره‌ها و شیب بسیار تند و فاقد هیچ راه مالرویی است و این، کار را برای نیروهای اطفای حریق سخت کرده بود. وی بیان می‌کند: با این حال مدتی طول کشید تا از کوه بالا برویم و این باعث شد که آتش گسترش یابد و اگر زودتر به محل می‌رسیدیم می‌توانستیم در همان ساعات اولیه آتش را خاموش کنیم. نظری اظهار می‌دارد: 17 نفر از نیروهای حفاظت منابع طبیعی و جمعی از مردم منطقه از ساعت پنج عصر پنجشنبه تا ساعت چهار صبح جمعه در حال خاموش کردن آتش بودند. مدیر منابع طبیعی شهرستان بویراحمد به گونه‌های ارزشمند مرتعی و جنگلی این منطقه اشاره می‌کند و می‌گوید: در این کوه درختانی همچون بلوط، کیکم، بنیو، بادام و .. وجود دارد و رستنگاه گونه‌های گیاهی دارویی همچون چویل، بومادران، آویشن و .. است.

وی همچنین از مصدوم شدن شش نفر از نیروها در اطفای حریق و هنگام پایین آمدن از دامنه کوه خبر می‌دهد.

مدیر منابع طبیعی شهرستان بویراحمد همچنین از آغاز دوباره این آتش سوزی از بعدازظهر جمعه خبر می‌دهد و می‌گوید: نیروهای اطفای حریق از بعداز ظهر جمعه تا پاسی از شب در محل حضور یافتند و اقدام به مهار آتش کردند.

در خصوص علت این آتش سوزی می‌گوید: با توجه به رسیدن میوه‌های کوهی و وجود درختان بنه در این منطقه به احتمال زیاد افرادی که اقدام به چیدن میوه‌های کوهی و گرفتن سقز درختان می‌کنند، عامل این آتش سوزی بوده‌اند. وی همچنین به آتش سوزی‌های هفته گذشته در این شهرستان اشاره می‌کند و می‌گوید: در این هفته وقوع یک آتش‌سوزی در کوه «تاوه» در بخش کبگیان موجب سوختن بیش از سه هکتار از جنگلها و مراتع این منطقه شد. وی بیان می‌کند: در تابستان امسال بیش از 20 مورد آتش سوزی در عرصه‌های جنگلی شهرستان بویراحمد روی داد و خسارتهای جبران ناپذیری به طبیعت این شهرستان وارد کرد. به گزارش مهر، سال به سال به طرق مختلف از وسعت 20درصد از جنگلهای زاگرس مرکزی و هشت درصد جنگلهای کشور در کهگیلویه و بویراحمد کاسته می‌شود و اگر این روند ادامه یابد روزی خواهد رسید که حسرت یک بلوط ایستاده در دامنه‌های دنا به دل همگان خواهد ماند. بی شک پیشگیری از این روند جز با فرهنگسازی و مشارکت دادن مردم در نگهداری از این ثروت عظیم و توجه و حمایت ویژه مسوولین کشوری در حفاظت از جنگل‌های نیازمند حفاظت این استان محقق نخواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha