معاون بیمه‌های سلامت سازمان بیمه خدمات درمانی، سه چالش عمده طرح پزشك خانواده در روستاها را مشكلات ساختاری، وضعیت اعتباری و نگاه‌های بخشی دانست و گفت: برخی دیدگاه‌های انحصارطلبانه‌ای كه نظارت بیمه را بر خدمات تحمل ‌نمی‌كند، تهدیدی برای طرح بیمه درمان روستاییان به شمار می‌رود.

دكتر غفاری در گفت‌وگو با خ ایسنا، سرانه بیمه درمان روستاییان را بسیار كمتر از سرانه مصوب شهرنشینان دانست و در این باره تصریح كرد: در سال 85، سرانه درمان روستاییان 41 درصد كمتر از سرانه كاركنان دولت بود (59 درصد سرانه كاركنان دولت) و متاسفانه در سال 86 و 87 این میزان سیر نزولی یافت.

سرانه 1800 تومانی روستاییان در برابر سرانه 5500 تومانی شهرنشینان

ایجاد كسری بودجه در صندوق بیمه روستاییان از سال 86

وی ادامه داد: سرانه درمان روستاییان در سال 86، معادل 46 درصد سرانه شهرنشینان و در سال 87 معادل 34 درصد سرانه شهرنشینان بوده است. به عبارت دیگر در حالی كه در سال جاری سرانه درمان شهرنشینان، پنج هزار و500 تومان تعیین شد، این رقم برای روستاییان به یك‌هزار و850 تومان می‌رسد.

معاون بیمه‌های سلامت سازمان بیمه خدمات درمانی، با اذعان به این كه در دو سال اول شروع طرح بیمه روستاییان یعنی در سال‌های 84 و 85 به دلیل مجهز نشدن تمامی مراكز درمانی، كامل نبودن دسترسی روستاییان به پزشك خانواده و كامل نشدن جمعیت تحت پوشش، مشكلات اعتباری وجود نداشت، افزود: اما از سال 86 به دلیل افزایش تعداد بیمه‌شدگان، دسترسی به خدمات و افزایش سنواتی تعرفه‌ها و همچنین به دلیل كاهش سرانه درمان نسبت به سال قبل در حالی كه اعتبارات این طرح از سال 85 تاكنون ثابت بود، كسری بودجه در صندوق بیمه روستاییان ایجاد شد.

غفاری در مورد نحوه جبران كسری ایجاد شده، اظهار كرد: هزینه‌های پایان سال 86 در سال 87 و از محل اعتبارات سال جاری پرداخت شد؛ اما باید توجه كرد، استفاده از چنین روش‌هایی باعث انباشته شدن كسری‌ها در صندوق بیمه روستاییان می‌شود. پس باید فكر عاجلی برای رفع كمبودهای اعتباری اتخاذ شود.

پرداخت نشدن تعهدات مالی ناشی از اجرای طرح پزشك خانواده از سوی سازمان بیمه خدمات درمانی یا وزارت رفاه را به شدت رد می‌كنیم

وی در برابر این كه گاهی شنیده می‌شود، سازمان بیمه خدمات درمانی یا وزارت رفاه تعهدات مالی ناشی از اجرای طرح پزشك خانواده در سال گذشته را پرداخت نكرده است، اظهار كرد: به شدت این موضوع را رد می‌كنیم. سازمان بیمه تمامی تعهدات خود و هزینه خدمات انجام شده را پرداخت كرده است، اما اگر كسانی انتظار داشته باشند، هزینه خدماتی را كه ارائه نكرده را دریافت كند، شرمنده آن‌ها هستیم؛ چون امكان چنین كاری را نداریم. در عین حال به مراكز درمانی طرف قرار داد می‌گوییم، اگر خدمتی ارائه كرده‌اند و هزینه آن از سوی بیمه پرداخت نشده است، را اعلام كنند.

برای اجرای طرح پزشك خانواده در نیمه دوم سال با مشكلات اعتباری مواجه می‌شویم

معاون سازمان بیمه خدمات درمانی با اشاره به این كه با اعتبارات بسیار كم منظور شده برای طرح پزشك خانواده در سال جاری، بر میزان مشكلات اعتباری افزوده شده است، تاكید كرد: با اعتبار منظور شده، در شش ماهه دوم امسال با مشكل مواجه خواهیم بود. البته با تلاش‌های صورت گرفته، تاكنون پرداخت‌ها بدون وقفه انجام شده و معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری نیز به دنبال تامین منابع لازم برای قوت و استمرار این طرح ملی است.

علی‌رغم كاهش9 درصدی سرانه بیمه درمان روستاییان، سرانه خدمات سطح یك، 14 درصد افزایش یافته است

همزمان با افزایش 25 درصدی هزینه‌های درمانی سطوح دو و سه، سرانه درمان تخصصی این سطوح22 درصد كاهش یافته است

به گفته غفاری، علی‌رغم كاهش 9 درصدی سرانه بیمه درمان روستاییان در سال جاری نسبت به سال گذشته، سازمان بیمه خدمات درمانی با توجه به اهمیت خدمات سطح یك و نقش پزشك خانواده، سرانه سطح یك خدمات درمانی روستاییان را كه در اختیار دانشگاه‌های علوم پزشكی قرار می‌دهد، 14 درصد افزایش داده است.

وی در ادامه این موضوع گفت: برای تامین خدمات سطح یك درمان روستاییان، ناچارا سرانه سطح دو و سه كه باید بابت خدمات تخصصی و فوق تخصصی هزینه شود، را 22 درصد كاهش داده‌ایم. همچنین این كاهش 22 درصدی در سرانه سطح دو و سه، در حالی رخ داده كه هزینه‌های درمانی این سطوح برای سال جاری افزایشی 25 درصدی داشته است.

جدایی پزشكان خانواده از سطوح درمانی دو وسه باعث شده، نظارت دقیقی بر روند درمانی بیماران وجود نداشته باشد

از نظر معاون بیمه‌های سلامت سازمان بیمه خدمات درمانی، چالش‌های ساختاری از دیگر مشكلات پیش روی اجرای طرح پزشك خانواده است.

غفاری در این باره نیز به ایسنا، گفت: در حال حاضر پزشكان خانواده، مدیریت كاملی بر تمامی خدمات ارائه شده ندارند و تنها ارائه و مدیریت خدمات سطح اول بر عهده آن‌هاست. بنابراین جدایی آن‌ها از سطوح درمانی دوم و سوم باعث شده، نظارت دقیقی بر روند درمانی بیماران نداشته باشند.

مسوولیت‌پذیری در مراكز درمانی دولتی پایین و هزینه‌های سرباری آن زیاد است

كارایی سیستم‌های دولتی حد خاصی دارد و بالاتر از آن نمی‌تواند برود

غفاری با انتقاد از این كه به دلیل شرایط موجود، بیمه‌شدگان روستایی خدمات سطح یك را صرفا می‌توانند، از مراكز بهداشتی و درمانی دولتی دریافت كنند، در مورد ویژگی‌های این مراكز، عنوان كرد: در این مراكز علاوه بر هدر رفتن منابع، اطمینانی از این كه تمامی اعتبارات برای خدمات تعریف شده، صرف ‌شود، وجود ندارد.

معاون بیمه‌های سلامت سازمان بیمه خدمات درمانی، در مورد ویژگی دیگر مراكز و بیمارستان‌های دولتی و وابسته به دانشگاه‌های علوم پزشكی، اضافه كرد: كارایی سیستم‌های دولتی حد خاصی دارد و بالاتر از آن نمی‌تواند، برود. همچنین مسوولیت‌پذیری در این مراكز پایین و هزینه‌های سرباری آن زیاد است.

برای آنكه مجبور نباشیم خدمات را صرفا از مراكز دولتی دریافت كنیم، باید جامعه پزشكی بخش خصوصی را در طرح پزشك خانواده سهیم كنیم

غفاری با بیان این كه زمانی كه خدمات به صورت انحصاری توسط یك مرجع ارائه شود، نمی‌توان انتظار ارائه مناسب خدمات را داشت، بیان كرد: معتقدیم برای گسترش طرح پزشك خانواده در شهرها، باید جامعه پزشكی بخش خصوصی را نیز در این طرح سهیم كنیم تا مجبور نباشیم، خدمات را صرفا از مراكز وابسته به دانشگاه‌های علوم پزشكی دریافت كنیم.

وی ضمن تاكید بر جایگاه برنامه ملی پزشك خانواده و تلاش وزارتخانه‌های بهداشت و رفاه برای توسعه و اجرای صحیح آن، اقدامات ارزنده و زیربنایی وزارت بهداشت برای زمینه‌سازی‌های لازم از جمله ایجاد «رشته تخصصی پزشك خانواده» و هدایت جامعه پزشكی به این سمت را مورد قدردانی قرار داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha