سه‌شنبه ۸ مهر ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۱
کد خبر: 122041

معاون دریایی سازمان محیط زیست با اشاره به اظهارت یکی از نمایندگان مجلس مبنی بر سرطانزا شدن دریای خزر گفت: منکر آلوده بودن آب دریای خزر نیستیم اما هنوز هیچ مطالعه علمی که ارتباط مستقیم میزان سرطان در مازندران با آلودگی دریای خزر را ثابت کند انجام نشده است.

سلامت نیوز: معاون دریایی سازمان محیط زیست با اشاره به اظهارت یکی از نمایندگان مجلس مبنی بر سرطانزا شدن دریای خزر گفت: منکر آلوده بودن آب دریای خزر نیستیم اما هنوز هیچ مطالعه علمی که ارتباط مستقیم میزان سرطان در مازندران با آلودگی دریای خزر را ثابت کند انجام نشده است.

دکتر پروین فرشچی در گفتگو با مهر افزود: سازمان محیط زیست بارها در مورد آلودگی میکروبی دریای خزر هشدار داده و کانونها و منشا این آلودگی را نیز مشخص کرده است.

به گفته وی، سازمان محیط زیست همچنین بارها در مورد آلودگی ناشی از ورود پساب های صنعتی، کشاورزی و خانگی در شهرهای ساحلی به دریای خزر هشدار داده است.

معاون دریایی سازمان محیط زیست اظهار داشت: حتی در برخی موارد دریای خزر به منابع نفتی نیز آلوده می شود.

فرشچی تصریح کرد: اما تاکنون مطالعه ای که میزان آلودگی دریای خزر را در آبزیان و نوع این آلودگی را دقیقا در هر یک از انواع ماهی ها مشخص کند انجام نشده و این وظیفه دامپزشکی و شیلات است که در این خصوص بررسی های لازم را انجام دهد.

وی افزود: همچنین مطالعه دقیقی که تاثیر این آلودگی ها را بر روی سلامت انسان به طور مستقیم نشان دهد به غیر از بررسی های محدودی که بر روی سزیم 137 در بافت ماهی انجام شده  انجام نشده است.

وی با اشاره به اظهارات یکی از نمایندگان مجلس مبنی بر سرطان زا بودن دریای خزر گفت: به هیچ عنوان نمی توان بدون مطالعه و بدون اینکه دقیقا مشخص شود در چه افرادی در کدام منطقه و به دلیل چه آلودگی هایی چنین نتیجه ای گرفته شده چنین اظهاراتی را به راحتی عنوان کرد.

معاون دریایی سازمان محیط زیست تاکید کرد: البته این سازمان آمادگی همکاری و حمایت از هر مطالعه ای که توسط دیگر دستگاه ها از جمله وزارت بهداشت در این خصوص انجام شود را دارد و از چنین تحقیقاتی حمایت می کند.

فرشچی در پاسخ به اینکه سازمان محیط زیست چه در برنامه ای در مورد  یکی از مهمترین مسائلی که منجر به الودگی دریای خزر می شود یعنی ورود پساب های شهرهای ساحلی  که از چندین سال پیش وزارت نیرو قول داده برای تصفیه این پساب ها برنامه ریزی کند اما همچنان این پساب ها مستقیما وارد دریای خزر می شوند دارد گفت: کماکان پیگیر اجرای این تعهد وزارت نیرو هستیم اما هنوز هیچ اتفاقی در این زمینه رخ نداده البته اخبار جسته و گریخته ای مبنی بر اینکه وزارت نیرو مطالعاتی را در این خصوص انجام داده به گوش می رسد اما هنوز هیچ نتیجه ای حاصل نشده است.

معاون دریایی سازمان محیط زیست اظهار داشت: وزارت نیرو به جای معطوف کردن تلاش خود بر ساماندهی پساب های شهرهای ساحلی که از چندی پیش نسبت به تصفیه آنها متعهد شده بر روی مسائلی که هیچگونه ارزیابی زیست محیطی ندارند و سازمان محیط زیست با آنها مخالف است یعنی انتقال آب از دریای خزر به فلات مرکزی کشور متمرکز شده است.

وی حساسیت نمایندگان مجلس را درخصوص الودگی دریای خزر فرصت مغتنمی دانست تا طرح ها و پیشنهاداتی  برای مطالعه دقیق تر و بررسی میزان آلودگی ها و ارتباط مستقیم آن با سلامت انسان انجام شود.
به گزارش مهر روز گذشته نماینده مردم نور و محمودآباد در مجلس با انتقاد از آلودگی بیش از حد دریای خزر و سمی شدن آبزیان از تدوین طرحی از سوی نمایندگان استان‌های شمالی کشور در مجلس برای مقابله با این بحران خبر داد.

عبدالوحید فیاضی ٬ با بیان اینکه در ضرورت تسریع در سالم‌سازی دریا تردیدی نیست٬ افزود: رسیدگی به وضعیت دریای خزر و مقابله با آلودگی‌های آن بارها محل مناقشه نمایندگان با مسئولان بوده اما متاسفانه تاکنون قدمی برای این مهم برداشته نشده است.

این نماینده مردم در مجلس نهم٬ با بیان اینکه ورود فاضلاب‌های صنعتی٬ شهری و همچنین سموم خارج از رده و منسوخ کشاورزی به دریا معضلی است که سلامت آب و آبزیان را به خطر انداخته است٬ گفت: نداشتن برنامه دقیق و منسجم از سوی مسئولان از جمله استانداری‌ها و همچنین وزارت کشور منجر به آلوده شدن دریای خزر شده که تهدیدی جدی برای سلامت افراد به شمار می‌رود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha