سه‌شنبه ۸ مهر ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۰
کد خبر: 122083

آیا تاکنون به این فکر افتاده‌اید که چگونه داروهای بلااستفاده و تاریخ مصرف گذشته را بدون اینکه برای محیط زیست و کودکان خطر داشته باشد دور بیاندازید؟

روش صحیح معدوم‌سازی داروهای بلااستفاده

سلامت نیوز: آیا تاکنون به این فکر افتاده‌اید که چگونه داروهای بلااستفاده و تاریخ مصرف گذشته را بدون اینکه برای محیط زیست و کودکان خطر داشته باشد دور بیاندازید؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، حتما تصورش را هم نمی‌کنید که چگونه داروهای آرام‌بخش بلااستفاده و دور انداخته شده در سطل زباله به سرقت رفته و در خیابان‌ها به فروش می‌رسند؟

بنابراین معدوم کردن ایمن و مسئولانه داروهای بلااستفاده یکی از دغدغه‌های جدی بهداشت عمومی محسوب می‌شود چرا که معدوم کردن و دفع ایمن داروهای بلااستفاده ضمن حفاظت از محیط زیست از هزاران حادثه سالانه مسمومیت ناشی از بلع اشتباهی این داروها نیز جلوگیری می‌کند. این اقدام همچنین با توقف فروش دوباره این داروها در خیابان‌ها از جرایم می‌کاهد.

علاوه بر این داروخانه‌ها نیز اجازه ندارند به محض خروج یک دارو از داروخانه آن را از مشتری پس بگیرند. بنابراین، آگاهی مصرف کنندگان از شیوه‌های صحیح معدوم کردن داروهای بلااستفاده و گزینه‌های احتمالی آتی می‌تواند امنیت و سلامت جامعه را نیز تامین کند.

به گزارش پایگاه اینترنتی نیوز ماینر، اداره مبارزه با مواد مخدر آمریکا (DEA) با همکاری برخی ادارات قانونی روز ملی «پس دادن داروهای تجویزی» تعیین کرده که در این روز مردم داروهای بلااستفاده خود را تحویل می‌دهند تا به صورت ایمن و مسئولانه معدوم شوند. این رویداد دو بار در سال در فصل بهار و پاییز و معمولا در محل ادارات پلیس اجرا می‌شود.

اما پیشنهاد سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) برای معدوم کردن داروهای بلااستفاده در خانه چیست؟ شیوه‌های پیشنهادی این سازمان که در پایگاه اینترنتی رسمی FDA منتشر شده شامل موارد ذیل می‌شود:

داروهای بلااستفاده خود را با موادی نظیر فضولات حیوانات خانگی یا مواد بدمزه‌ای مانند تفاله قهوه و چای قاطی کنید و دور بریزید. ضمنا از باز کردن و خالی کردن محتویات کپسول‌ها خودداری کنید. سپس این ترکیب را در یک کیسه دربسته ریخته و در سطل زباله بیاندازید. این سازمان همچنین هشدار می‌دهد پیش از دور انداختن داروها، تمام مشخصات فردی خود را از روی برچسب داروها یا نسخه‌ها حذف کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha