سه‌شنبه ۸ مهر ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۴
کد خبر: 122089

اگر موقع مطالعه یک کتاب، انجام دادن یک کار و یا استفاده از کامپیوتر، یک سری نکات را رعایت کنید، چشم ها بیشتر می توانند استراحت کنند و کمتر خسته می شوند.

سلامت نیوز: اگر موقع مطالعه یک کتاب، انجام دادن یک کار و یا استفاده از کامپیوتر، یک سری نکات را رعایت کنید، چشم ها بیشتر می توانند استراحت کنند و کمتر خسته می شوند.


برای کاهش خستگی چشم ها در این گونه مواقع به توصیه های زیر عمل کنید:

 

1- موقع انجام کاری از فاصله نزدیک

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تبیان،اگر کاری را از فاصله ای نزدیک انجام می دهید، مانند دوختن پارچه یا گلدوزی و ...، دقت کنید نور کافی به طور مستقیم روی کاری که انجام می دهید، بتابد.

 

اگر لازم است از یک لامپ پر نور استفاده کنید، مخصوصا اگر بینایی شما کم است. البته نور نباید خیلی هم زیاد باشد، زیرا هم نور کم و هم نور زیاد چشم ها را خسته می کنند.

 

2- موقع خواندن یک مطلب

وقتی متنی مانند کتاب یا روزنامه را می خوانید، باید یک منبع نور مانند لامپ بالای سر شما باشد که به طور مستقیم روی متن شما بتابد.

 

اگر پشت میز مطالعه می کنید، یک چراغ مطالعه پوشش دار جلوی خودتان بگذارید. پوشش دو چراغ از تابش مستقیم نور درخشان به چشم های شما جلوگیری می کند.

 

3- موقع تماشای تلویزیون

موقع دیدن تلویزیون سعی کنید نور اتاق ملایم باشد (نه کم و نه زیاد)، زیرا این نور برای چشم ها بهتر است. اگر نور صفحه نمایش تلویزیون با نور اتاق تفاوت زیادی داشته باشد، باعث خستگی چشم ها می شود.

 

ولی دقت داشته باشید که در نور ملایم هم باید به اندازه تلویزیون ببینید، زیرا تماشای طولانی مدت تلویزیون باعث خستگی چشم ها می شود.
بایستی صفحه کلید یا کیبورد، مستقیما جلوی شما باشد. اگر کیبورد خیلی بالا و یا خیلی پایین و یا به طور کج جلوی شما باشد، باعث ناراحتی و خستگی چشم ها، مچ دست و کل دست می شود

نکات لازم موقع کار کردن با کامپیوتر

استفاده زیاد از کامپیوتر از علل شایع خستگی چشم هاست. اگر پشت میز می نشینید و با کامپیوتر کار می کنید، محیط کار خود را به طور متناسب و دوستانه با چشم های خود تنظیم کنید تا چشم ها کمتر خسته شوند.

 

1- وضعیت خودتان را تنظیم کنید.

مانیتور را به طور مستقیم و در فاصله 50 تا 100 سانتیمتری از جلوی چشم های خود قرار دهید.

 

اگر برای خواندن یک متن ریز مجبور هستید به صفحه نمایش کامپیوتر نزدیک تر شوید، این کار را نکنید، بلکه سایز فونت مطلب خود را بزرگ تر کنید.

 

بالای مانیتور باید همسطح چشم های شما و یا کمی پایین تر باشد.

 

اگر از عینک دوکانونی استفاده می کنید، احتمالا برای دیدن مطالب روی مانیتور سرتان را به عقب کج خواهید کرد و از پایین عینک خود می بینید. برای تنظیم این حالت، کمی مانیتور خود را پایین تر بیاورید و یا عینک مخصوص کار با کامپیوتر را با تجویز چشم پزشک یا اپتومتریست، خریداری کنید.

 

2- روشنایی اتاق را بررسی کرده و درخشندگی نور را کم کنید.

نور خیلی زیاد و درخشنده اتاق، چشم ها را خسته کرده و مشاهده مطالب و تصاویر روی مانیتور را سخت می نماید.

 

برای بررسی میزان درخشندگی نور اتاق، مانیتور را خاموش کرده و پشت آن بنشینید. این کار باعث می شود نور و تصاویری که منعکس می شوند را ببینیم. به هر گونه درخشندگی شدید دقت کنید.

 

بدترین مشکلات نور درخشان ناشی از منابع نوری بالا و یا پشت سر هستند، مانند لامپ های فلورسنت و نور خورشید.

 

3- مانیتورتان را تنظیم کنید.

اگر امکان دارد مانیتور خود را در جایی قرار دهید که بیشترین نور به گوشه سمت راست آن بتابد.

 

از قرار دادن مستقیم مانیتور در جلوی پنجره و یا دیوار سفیدرنگ خودداری کنید.

 

کنتراست و روشنایی مانیتور خود را طوری تنظیم کنید که چشم های شما کمتر خسته شوند و به راحتی بتوانید مطلب روی مانیتور را بخوانید.

 

4- مانیتور خود را تمیز کنید.

هر چند روز یکبار، گردوخاک روی مانیتور را پاک کنید. گردوغبار میزان وضوح مطالب را کم کرده و باعث مشکلات ناشی از انعکاس و درخشندگی نور می شود.

 

5- کیبورد را در جای مناسبی قرار دهید.

بایستی صفحه کلید یا کیبورد، مستقیما جلوی شما باشد. اگر کیبورد خیلی بالا و یا خیلی پایین و یا به طور کج جلوی شما باشد، باعث ناراحتی و خستگی چشم ها، مچ دست و کل دست می شود.

 

6- متن را نزدیک خودتان قرار دهید.

اگر متنی را باید بخوانید و تایپ کنید، آن را روی پایه نگهدارنده صفحه در کنار مانیتور و همسطح با چشم های خود و در فاصله ای از چشم های خود قرار دهید که مانیتور در این فاصله است.

 

این کار حرکت چشم ها و تکان دادن سر و گردن را هنگام تایپ کم می کند. در نتیجه از خستگی چشم ها و درد گردن جلوگیری می نماید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha