نهم مهرماه روز جهانی سالمندان است. افرادی که در حال حاضر نزدیک به 10 درصد جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند و پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که طی 10 سال آینده تعدادشان دو برابر خواهد شد.

سلامت نیوز: نهم مهرماه روز جهانی سالمندان است. افرادی که در حال حاضر نزدیک به 10 درصد جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند و پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که طی 10 سال آینده تعدادشان دو برابر خواهد شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه فرهیختگان،دیروز همایون هاشمی، رئیس سازمان بهزیستی کشور طی یک نشست خبری که با تاخیری یک ساعته شروع شد به تشریح وضعیت فعلی سالمندان کشور پرداخت و به سوالات خبرنگاران جواب داد.


رئیس سازمان بهزیستی در ابتدای نشست با بیان اینکه موضوع سالمندان جزء اساسی‌ترین مباحث سازمان بهزیستی کشور به حساب می‌آید، می‌گوید: «وضعیت سالمندان به دلیل جمعیت فعلی آنان در کشور که رو به افزایش است از دغدغه‌های اصلی ماست. سازمان بهزیستی کشور به‌عنوان دبیرخانه دائمی شورای ملی سازمان یکسری وظایف را برعهده دارد. در حوزه توانبخشی نیز اداره کل سالمندان در سازمان بهزیستی تشکیل شده است و فعالیت‌های سالمندان را مدیریت می‌کند.» براساس آخرین آماری که هاشمی اعلام کرد بیش از 5/6 میلیون سالمند در کشور وجود دارد. سالمندان کسانی هستند که بیش از 60 سال دارند. از این تعداد بیش از 50 درصد را زنان سالمند و نزدیک به 49 درصد را مردان تشکیل می‌دهند. 70 درصد سالمندان به صورت زوج زندگی می‌کنند. حدود 69 درصد در حوزه شهری و کمتر از 32 درصد در حوزه روستایی زندگی می‌کنند.
به گفته هاشمی 5/0 میلیون نفر از 5/6 میلیون سالمند از خدمات مستمر سازمان استفاده می‌کنند. 5/1 میلیون نفر تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) هستند و نزدیک به دو میلیون نفر از صندوق تامین اجتماعی و صندوق بازنشستگی بهره‌مند می‌شوند. این آمار نشان می‌دهد بیش از دو میلیون نفر از سالمندان کشور از هیچ‌گونه خدمات بیمه‌ای استفاده نمی‌کنند. البته به دلیل طرح جامع سلامت که به تازگی در کشور به اجرا در آمده، ممکن است تعدادی نیز تحت پوشش این خدمات قرار گرفته باشند. هاشمی در مورد کم‌کاری‌های صورت گرفته درباره پوشش فراگیر بیمه سالمندان اضافه کرد: «آنچه درباره خدمات بیمه باید در نظر داشت این است که در مورد حمایت‌های بیمه‌ای باید سرعت سازمان بیشتر شود و یک بیمه فراگیر سالمندی می‌تواند جزء اولویت‌های سازمان قرار گیرد.»
هاشمی درباره اولین جلسه شورای ملی سالمندی نیز صحبت‌هایی داشت:«دیروز اولین جلسه دبیرخانه شورای ملی سالمندان به ریاست دکتر ربیعی، وزیر تعاون تشکیل شد. دبیرخانه دائمی این شورا در سازمان مستقر است و این دبیرخانه تاکنون تعطیلی نداشته است. اما شورا به دلیل اینکه ریاست آن برعهده وزیر است تاکنون نتوانسته بود جلسه‌ای را تشکیل دهد. مقرر شده است که سند ملی شورای ملی سالمندان تدوین شود. پیش‌نویس این سند تهیه شده و قرار است به دستگاه‌های هفت‌گانه مرتبط فرستاده شود و از نقطه‌نظرات آنها برای تدوین نهایی سند استفاده شود. مورد دیگری که در جلسه یکشنبه مطرح شد ایجاد فصل مجزایی به‌عنوان فصل سالمندی در برنامه ششم توسعه است.»
وی در مورد فعالیت‌های چند سال اخیر سازمان بهزیستی کشور درباره بهبود وضعیت سالمندان می‌گوید: «آنچه باید در نظر داشته باشیم این است که رویکرد سازمان بهزیستی یک رویکرد علمی است. سازمان در صدد است رویکرد خود را از توسعه مراکز شبانه‌روزی به سمت مراکز و کلوپ‌های روزانه حرکت دهد. سازمان معتقد است که سالمند به‌عنوان یک ظرفیت و ثروت و کسی که می‌تواند در خانواده تاثیرگذار باشد عمل کند. بنابراین تا حد ممکن در تلاش هستیم که سالمندان در دل خانواده حفظ شوند. به همین دلیل باید مراکز روزانه مانند کلوپ‌ها را گسترش دهیم تا سالمندان بتوانند اوقاتی از ساعات روزانه خود را در آنجا بگذرانند. سازمان توانسته است تا به امروز در 10 نقطه کشور بنیاد فرهیختگان تشکیل دهد. فعالیت دومی که در چند سال اخیر سازمان روی آن تمرکز داشته برگزاری دوره‌های آموزشی است که در آن سالمندان آموزش‌های لازم را در جهت ورود به مرحله سالمندی، مهارت‌های لازم و توانمندسازی آنان در دوران سالمندی پشت سر می‌گذارند. سومین اقدام سازمان در حوزه سالمندان تشکیل NGO‌های تخصصی در سطح کشور است. با توجه به جمعیت کنونی سالمندان کشور و با توجه به جمعیت آینده آنان و اینکه پیش‌بینی می‌شود تعداد سالمندان در دهه آینده دو برابر شود، نیاز به زیرساخت‌هایی در حوزه سلامت و طب سالمندان و حمایت‌های اجتماعی سالمندان احساس می‌شود که این مهم بدون توجه به مبانی توسعه امکان‌پذیر نخواهد بود. اولین رفتار دقیق و اصیل در راستای مبانی توسعه که در کشورهای توسعه یافته نیز به‌شدت پیگیری می‌شود تشکیل نهاد تخصصی در حوزه سالمندی است. در حال حاضر 300 بنیاد و مرکز نگهداری در کشور داریم که با سیستم هیات امنایی اداره می‌شوند.»
یکی از دغدغه‌های مهم سالمندان تردد در شهر است. این گروه نیازمند مناسب‌سازی فضای شهری با توجه به وضعیت جسمانی خود هستند. هاشمی دراین باره می‌گوید: «با دستگاه‌های متولی مثل شهرداری و فرمانداران جلسات مکرری داشته‌ایم تا به وظایف قانونی خود عمل کنند. متاسفانه بهترین مراکز شهری ما کمتر از 20 درصد مناسب‌سازی شهری در آنها رعایت شده است.»
هاشمی آمارهایی را هم در مورد اعتبارات امسال سازمان بهزیستی اعلام کرد؛ «امسال برای نگهداری از مراکز شبانه‌روزی 26 میلیارد تومان یارانه نگهداری در نظر گرفته شده است. 140 میلیارد تومان اعتبار برای خدمات بیمه تخصیص پیدا کرده که بیشترین این مقدار مربوط به بیمه پایه است.»
با توجه به اینکه در دهه آینده جمعیت سالمندان کشور دو برابر خواهد شد، دستگاه‌های متولی موظفند برنامه‌ریزی‌های دقیقی را برای حمایت‌های مادی و معنوی از سالمندان در دستور کار خود قرار دهند. دبیرخانه شورای ملی سالمندان این مهم را برعهده گرفته و استراتژی‌هایی را در سیاست‌های خود در نظر دارد. آموزش، ایجاد پوشش بیمه‌ای، توجه ویژه به بیمه سالمندان، توسعه طب سالمندی و از همه مهم‌تر ارتقای کیفیت زندگی سالمندان ازجمله مواردی است که در نظر گرفته شده است. مطمئنا استفاده از نظرات متخصصان در این حوزه و برنامه‌ریزی‌های دقیق می‌تواند در پیشبرد صحیح این سیاست‌ها کارساز باشد. باید منتظر ماند و دید.
  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha