بسیاری از ایرانی ها بر اثر تصادفات جاده ای و شهری جان خود را از دست می دهند و نقص عضو می شوند.در واقع ایران با آن که یک درصد جمعیت جهان را دارد ، اما سهم جهانی آن از سوانح رانندگی 2 درصد است که باید این مسئله را یک دغدغه ملی تلقی شود وبه نظر می رسد به همین دلیل است که در برنامه پنجم پیش بینی شده ، سالانه 10 درصد از آمار کشته شدگان حوادث رانندگی کاسته شود. اما در بررسی علل تلفات و تصادف عده ای بر این نظر...

سلامت نیوز: بسیاری از ایرانی ها بر اثر تصادفات جاده ای و شهری جان خود را از دست می دهند و نقص عضو می شوند.در واقع ایران با آن که یک درصد جمعیت جهان را دارد ، اما سهم جهانی آن از سوانح رانندگی 2 درصد است که باید این مسئله را یک دغدغه ملی تلقی شود وبه نظر می رسد به همین دلیل است که در برنامه پنجم پیش بینی شده ، سالانه 10 درصد از آمار کشته شدگان حوادث رانندگی کاسته شود. اما در بررسی علل تلفات و تصادف عده ای بر این نظر...

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت شفاف، بسیاری از ایرانی ها بر اثر تصادفات جاده ای و شهری جان خود را از دست می دهند و نقص عضو می شوند.در واقع  ایران با آن که یک درصد جمعیت جهان را دارد ، اما سهم جهانی آن از سوانح رانندگی 2 درصد است که باید این مسئله را یک دغدغه ملی تلقی شود  وبه نظر می رسد به همین دلیل است که در برنامه پنجم پیش بینی شده ، سالانه 10 درصد از آمار کشته شدگان حوادث رانندگی کاسته شود.

اما در بررسی علل تلفات و تصادف عده ای بر این نظر هستند که باید برای جلوگیری از بروز سوانح ، ایمنی جاده ها و خودروها را مورد توجه قرار داد و پلیس هم بر کنترل رانندگان تأکید می کند .

به هر حال برای کاهش تصادفات و آمار قربانیان رانندگی نیاز به برنامه ریزی است و وزارت راه و شهرسازی ، صنعت ، معدن و تجارت و پلیس راهور ناجا می توانند با ارائه برنامه جامع ، اقدامات علمی را انجام دهند .

البته نمی توان از این نکته هم به سادگی گذشت که علل سوانح یا تصادفاتدر کشور در بسیاری از موارد نیز  عدم رعایت سرعت مطمئنه و خستگی رانندگان است  اما با این حال نمی توان نقص ایمنی جاده ها و کیفیت خودرو ها را در این خصوص در نظر نگرفت.مواردی که به طور مستقیم به وزیر راه و شهر سازی و وزیر صنعت مربوط می شود.

به تازگی نیز  قائم‌مقام سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر اعلام کرده: اتوبان تهران ـ‌ قم با 68 مورد عملیات جاده‌ای همچنان پرحادثه‌ترین جاده کشور است و بعد از آن، جاده ارومیه ـ خوی با 59 مورد و کرج ـ قزوین با 58 مورد حادثه‌سازترین جاده‌های کشور به شمار می‌روند.

 مجتبی سیف با اشاره به اینکه از 15خرداد تا پنجم مهر 93 که طرح تابستانه اجرا شده است 12 هزار و 912 مورد عملیات و خدمات امداد و نجات به مردم ارائه شده است افزوده: کل عملیات‌های هوایی این سازمان 665 مورد بوده که در جریان برخی از عملیات‌ها اقلام و تجهیزات امدادی توسط آنها جابه‌جا شده و در اختیار حادثه‌دیدگان قرار داده شده است.
 
او با اشاره به نجات 12 هزار و 700 نفر از مرگ حتمی گفت: به بیش از 26 هزار مصدوم و 155 هزار حادثه‌دیده امدادرسانی شده است که در این میان هشت هزار و ۲۸۰ نفر از مصدومان به مراکز درمانی منتقل و ۲۸ هزار نفر آنها به صورت سرپایی مداوا شده‌اند.

در هر حال نکته اینجاست که هر چنگ فرهنگ بد رانندگی کردن مردم در تصادفات جاده ای بسیار اهمیت دارد و در این میان حضور پررنگ پلیس راهور می تواند تا حد زیادی موثر واقع شود اما نمی  توان از خودروهایی که وزیر صنعت می گوید باید از آنها حمایتت شود تا صنعت خودرو سازی ایران زیان دهی نداشته باشد و راه های پر خطری که بر اساس آمار مشخص هستند و هنوز برای ایمنی آنها تمهیداتی از سوی عباس آخوندی اندیشیده نشده است ،ساده گذشت.

این  در حالی است که تجربه نشان داده جریمه های آنچنانی هم نتوانسته فرهنگ رانندگی جامعه  ایرانی را اصلاح کند و باید برای فرهنگ سازی در این خصوص چاره ای اندیشیده شود اما نمی توان همه تقصیر ها را هم به گردن رانندگان انداخت و از ایمنی خودروها و جاده ها ساده گذشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha