سه‌شنبه ۸ مهر ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۹
کد خبر: 122104

بسیاری از خانم‌ها بی‌آنكه مشكل قلبی داشته باشند، از بارداری می‌ترسند و معتقدند بارداری سلامت قلبشان را تهدید می‌كند. با اینكه بیماری قلبی دومین علت شایع مرگ و میر زنان است و حدود 2 درصد بارداری‌ها در مادران با بیماری قلبی – عروقی رخ می‌دهد و وجود این همراهی باعث افزایش خطر برای مادر و جنین خواهد شد، بیشتر خانم‌های مبتلا به بیماری قلبی می‌توانند در صورت مراقبت‌های ویژه و ناسب، بارداری سلامت و بدون مشكلی را بگذرانند.

سلامت نیوز: بسیاری از خانم‌ها بی‌آنكه مشكل قلبی داشته باشند، از بارداری می‌ترسند و معتقدند بارداری سلامت قلبشان را تهدید می‌كند. با اینكه بیماری قلبی دومین علت شایع مرگ و میر زنان است و حدود 2 درصد بارداری‌ها در مادران با بیماری قلبی – عروقی رخ می‌دهد و وجود این همراهی باعث افزایش خطر برای مادر و جنین خواهد شد، بیشتر خانم‌های مبتلا به بیماری قلبی می‌توانند در صورت مراقبت‌های ویژه و ناسب، بارداری سلامت و بدون مشكلی را بگذرانند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت، اینكه بارداری سلامت قلب را تهدید می‌كند یا قلب را به سوی نارسایی می‌برد، موضوعی است كه به بهانه روز جهانی قلب بیشتر در موردش صحبت خواهیم كرد.

اگر خانمی به بیماری قلبی مبتلا باشد و تصمیم به بارداری بگیرد، باید بداند تركیب بیماری قلبی با بارداری، مراقبت از بیمار را از حیطه كاری بسیاری از مراقبان بهداشتی خارج می‌كند. این بیماران به مراقبت قبل، حین بارداری و پس از بارداری نیاز دارند و بهتر است یك گره مجرب شامل مشاور، پزشك خانواده، متخصص زنان، متخصص قلب، متخصص بیهوشی و متخصص اطفال آنها را تحت نظر داشته باشند اما در مورد كسانی كه مشكل قلبی ندارند، موضوع متفاوت است.

 

بارداری با قلب چه می‌كند؟

مكانیسم‌های تطابقی بدن مادر با بارداری شامل تغییرات قلبی – عروقی شاخص است. در بارداری برون ده قلبی بیش از 40 درصد افزایش می‌یابد، مصرف اكسیژن مادر 20 درصد بیشتر می‌شود و فشارخون به میزان جزیی كاهش می‌یابد. به دلیل بروز این گونه تغییرات كه اثر مستقیمی بر جریان خون و كاركرد قلبی – عروقی دارند؛ برخی بیماری‌های قلبی ممكن است تا زمان بارداری تشخیص داده نشوند از طرف دیگر، نشانه‌های بارداری طبیعی ممكن است وجود بیماری قلبی را تقلید كند. به این عنی كه خستگی، احساس سبكی در سر، ضعف، تنگی نفس، ادم (ورم) محیطی و حتی سنكوپ (غش، از دست رفتن هوشیاری برای مدت زمانی نه چندان طولانی كه به دلیل نرسیدن كوتاه مدت خون به مغز ایجاد می‌شود) می‌تواند طی بارداری طبیعی نیز دیده شود و افرادی كه در این زمینه تبحر كافی ندارند، ممكن است به بیماری قلبی مشكوك شوند.

 

این نشانه‌ها را جدی بگیرید

نشانه‌هایی كه وجود آنها احتمال وجود بیماری قلبی در دوران بارداری را مطرح می‌كنند و باید حتماً ارزیابی طبی شوند، عبارتند از: تنگی نفس محدود كننده فعالیت روزانه، سرفه و خلط خونی، سنكوپ حین فعالیت، درد قفسه سینه در زمان فعالیت. كبودی و صداهای قالبی غیرطبیعی شدید هم در معاینه بالینی بیانگر حضور بیماری قلبی است.

در كشورهای غربی با كاهش شیوع بیماری‌های روماتیسمی قلبی، بیماری‌های قلبی مادرزادی بزرگسالان شایع‌تر شده است ولی در ایران، همچنان بیماری‌های دریچه‌ای در صدر شایع‌ترین علل است.

برای افرادی كه بیماری قلبی شناخته شده‌ای دارند، انجام مشاوره قبل از بارداری بسیار مهم است. در این مشاوره‌ها باید از نظر امكان بارداری آگاهی كافی به خانم داده شود و اطلاع‌رسانی در مورد خطرهایی كه مادر و جنین را تهدید می‌كند، كاملاً انجام شود این بیماران باید در مراكز مراقبت بارداری مادران پرخطر معاینه شوند.

 

چكاپ‌های قلبی خطر ندارند؟

بررسی‌های لازم كه از آن صحبت می‌كنیم شامل معاینه بالینی، انجام نوار قلب اكوكاردیوگرافی است. بیماران و خانواده‌ها معمولاً نگران اثر این گونه تست‌های تشخیصی بر سلامت جنین هستند. انجام این تست‌ها و حتی ام‌آرآی قلبی بدون تزریق در خانم باردار مشكلی برای سلامت جنین ایجاد نمی‌كند. البته اسكن، اسكن هسته‌ای و آنژیوگرافی خطرهایی دارد و باید از انجام آنها اجتناب شود مگر اینكه پزشك به دلایلی انجام آنها را صلاح بداند.

 

نشانه‌های كاردیومیوپاتی بارداری

آنچه خانم‌ها از آن به نارسایی قلبی در اثر بارداری یاد می‌كنند، یك بیماری تهدیدكننده حیات با علت نامشخص است و در خانم‌هایی كه قبلاً سالم بوده‌اند، در حوالی زایمان دیده می‌شود. این بیماری با اختلال عملكرد بطن چپ و علائم نارسایی قلبی در ماه آخر بارداری تا 5 ماه پس از زایمان رخ می‌دهد و یك بیماری نادر با میزان بروز تقریباً معادل یك در 2 هزار و 300 مورد تولد زنده است.

شروع این بیماری اغلب تدریجی و پیشرونده است و در صورت تشخیص ندادن به موقع و درمان مناسب با میزان مرگ و میر بالایی همراه خواهد بود. توصیه می‌كنم بی‌جهت نگران نشوید اما اگر جزو افراد در معرض خطر هستید، به محض بروز علائم آن را جدی بگیرید.

اگر بارداری چند قلویی داشتید؛ سن بالایی در زمان بارداری دارید یا به فشارخون بالا و مسمومیت بارداری مبتلا شده‌اید، در معرض خطرید. تظاهرات بالینی این بیماری، شبیه نارسایی قلبی است و علائم آن در ابتدا ممكن است با تغییرات بارداری طبیعی اشتباه شود.

همان گونه كه گفته شد، تاخیر در تشخیص فاجعه‌بار است بنابراین پزشكانب اید این بیماری را در هر مادر بارداری با علائم بدون توجیه در نظر داشته باشند. نكته قابل توجه این است كه حتی پس از بهبود كامل هم خطر عود بیماری در بارداری‌های بعدی وجود دارد و بارداری مجدد اصلاً توصیه نمی‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • حدیث ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۵
    0 0
    ببخشید کسی ک زود ضعف میکنه و فشارش رو نه و تیروئید کم کارهم داره... نناراحتی قلبی داره.. بارداری واسش مشکلی نداره؟ 19 سال سن داره الان... ممکنه بیماری قلبیش خوب بشه؟
  • حدیث ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۵
    13 0
    ببخشید کسی ک زود ضعف میکنه و فشارش رو نه و تیروئید کم کارهم داره... نناراحتی قلبی داره.. بارداری واسش مشکلی نداره؟ 19 سال سن داره الان... ممکنه بیماری قلبیش خوب بشه؟