رئیس کل سازمان نظام پزشکی ضمن اشاره به ابلاغ کتاب ارزشگذاری نسبی خدمات گفت: جهت ایجاد اطمینان خاطر در دولت و وزارت بهداشت، ما خود به میدان آمده‌ایم و خودپالایشی را انجام می‌دهیم تا به این ترتیب اجازه ندهیم نامحرمان به این موضوع خطیر ورود کنند.

سلامت نیوز: رئیس کل سازمان نظام پزشکی ضمن اشاره به ابلاغ کتاب ارزشگذاری نسبی خدمات گفت: جهت ایجاد اطمینان خاطر در دولت و وزارت بهداشت، ما خود به میدان آمده‌ایم و خودپالایشی را انجام می‌دهیم تا به این ترتیب اجازه ندهیم نامحرمان به این موضوع خطیر ورود کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر علیرضا زالی در اجلاس روسا و معاونین درمان دانشگاه‌های علوم پزشکی و همچنین روسای انجمن‌های علمی تخصصی، گفت: ابلاغ کتاب ارزشگذاری نسبی خدمات نقطه عطف جدیدی در ارائه خدمات نظام سلامت است. این امر مطالبه فرو خفته دو دهه جامعه پزشکی کشور بود. به این ترتیب در آینده با همراهی و حمایت جامعه پزشکی، قطعات پر افتخار نظام سلامت کنار هم چیده خواهند شد.

وی ضمن اشاره به آنچه که خاطرات تلخ جامعه پزشکی از مجموعه بی توجهی‌ها و ندانم کاری‌ها در حوزه سلامت طی سنوات گذشته خواند افزود: در کتاب ارزشگذاری نسبی خدمات عدالت بین رشته‌ای و همچنین مهارت پزشک لحاظ شده است. سه مولفه مهارت، ریسک ارائه آن خدمت و همچنین عدالت در تعیین ارزش نسبی خدمات ذی مدخل هستند و سازمان‌های بیمه گر پایه و همچنین تکمیلی ملزم به رعایت مصوبات این کتاب هستند.

وی درباره ضمانت لازم بر اجرای کتاب ارزشگذاری نسبی خدمات گفت: این کتاب حاصل چهار سال کارشناسی اقتصادی است و نظر انجمن‌های علمی تخصصی نیز در آن رعایت شده است.

زالی برخی زیاده خواهان در حوزه سلامت که البته عده‌ی قلیلی هستند مورد اشاره قرار داد و گفت: این تعداد قلیل زیاده خواه که خود را ملزم به رعایت تعرفه‌های مصوب نمی‌دانند چهره جامعه پزشکی را خدشه را کرده‌اند. سازمان نظام پزشکی علاوه بر مسئولیت‌ قانونی خود، به عنوان مسئولیت اجتماعی و حرفه‌ای خود نیز باید آستین بالا زند و خود در میانه میدان قرار گیرد. باید این افراد معدود را کنار زند تا چهره جامعه پزشکی از میان این غبار موجود جلوه نمایی کند.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی به پیوست نظارتی کتاب تعرفه‌ها اشاره کرد و گفت: این پیوست‌های نظارتی نیز مصوبه هیئت وزیران را دریافت کرده است. از روسای نظام پزشکی‌های شهرستان‌ها و همچنین روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی می‌خواهم که اجازه ندهند این سند به یک کار تشریفاتی تبدیل شود. 90 درصد مباحث مطرح در این سند از ابعاد ایجابی نظارتی است و کمتر از 10 درصد آن مباحث سلبی است.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی تاکید کرد: از این پس هرگونه پرداخت بابت خدمات بستری در مطب‌ها غیر قانونی و ممنوع بوده و مستوجب کیفرخواست است.

وی افزود: تمام پرداخت‌ها در خدمات بستری و سرپایی مراکز درمانی خصوصی و غیر دولتی، صرفا باید توسط حسابداری صورت گیرد. هرگونه فعل و انفعال میان بیمار و پزشک خارج از حسابداری بیمارستان مقبول و پذیرفته نیست، سند مکتوب بابت پرداخت‌ها باید صادر شود.

زالی ادامه داد: در عین حال به راه اندازی مرکزی با مبانی الکترونیک جهت دریافت شکوائیه‌های احتمالی مردم ملزم هستیم. در این راستا راه اندازی callcenter بخشی از تسهیلات در نظر گرفته شده است. امیدواریم تعداد تماس‌ها با این مرکز بسیار کم باشد اما وظیفه نظارتی و اخلاقی ما حکم می‌کند که این تسهیلات را برای مردم فراهم کنیم.

زالی در عین حال گفت: مسیر هیئت‌های انتظامی نیز ظرفیت خوبی برای این برنامه است. اما اطاله دادرسی به پرونده‌های تخلفات تعرفه‌ای می‌تواند زیان آور باشد. برای رسیدگی به این پرونده‌های قلیل، شعب ویژه‌ای مسئول خواهند شد. همچنین رسیدگی به این پرونده‌ها رایگان شده است.

وی در عین حال گفت: پیش بینی می‌کنیم به دلیل همراهی 27 انجمن علمی تخصصی در تدوین کتاب ارزشگذاری نسبی خدمات، بدنه جامعه پزشکی نیز با این موضوع همراه خواهد بود. روسای نظام پزشکی شهرستان‌ها باید این موضوع را جدی بگیرند. بر این اساس ورود متفاوت نظام پزشکی به امر نظارت را شاهد خواهیم بود. باید اعتماد وزارت بهداشت و بدنه دولت را پاسخگو باشیم. مطمئنم این امر با تدبیر و بدون ورود به فضاهای غوغاسالارانه، انجام خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha