سه‌شنبه ۸ مهر ۱۳۹۳ - ۱۷:۱۱

«تنها یک گلوله شلیک شد»، «جوان سارق بیش از 40 دقیقه داشت جان می‌داد و اورژانس نرسیده بود»، «می‌خواستیم با ماشین شخصی او را به بیمارستان انتقال بدهیم».

سلامت نیوز: «تنها یک گلوله شلیک شد»، «جوان سارق بیش از 40 دقیقه داشت جان می‌داد و اورژانس نرسیده بود»، «می‌خواستیم با ماشین شخصی او را به بیمارستان انتقال بدهیم».

دیروز کافی بود، حدفاصل میدان پالیزی واقع در خیابان سهروردی تا پارک اندیشه، در خیابان شریعتی راه برویم تا این جمله‌ها را از زبان کسبه محل، کارمندان شرکت‌ها و حتی ماموران راهور مستقر در آنجا بشنویم.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه فرهیختگان، سارق کیف‌قاپ که پس از شک ماموران به او، قصد فرار از محل را داشت مورد اصابت گلوله مامور پلیس کلانتری 104 عباس‌آباد قرار گرفت و در کمتر از یک ساعت جان داد.
این حادثه که در آن تنها یک گلوله به کمر سارق اصابت کرده است در حالی رخ داد که برخی رسانه‌ها با هدف انتشار سریع خبر، اخبار ناصحیحی منتشر کردند مانند اینکه سه گلوله به سارق برخورد کرده است.
  

  شب ششم مهر چه اتفاقی افتاد؟
ساعت 19:20 یکشنبه بود که صدای درگیری در خیابان، بیشتر مغازه‌داران را به خیابان کشاند. شاید این حادثه جزء معدود حوادثی باشد که بیشتر شاهدان حادثه، یک ماجرا را تعریف می‌کنند و درباره آنچه اتفاق افتاده هم‌عقیده هستند. تمام صحنه‌هایی که آنها دیده‌اند به قول خودشان در کمتر از یک دقیقه اتفاق افتاد.  این حادثه از ضلع غربی میدان پالیزی آغاز شد و روبه‌روی پارکینگ مجتمع تجاری اندیشه به پایان رسید. شنیده‌ها حاکی از آن است سارقی که گفته می‌شود اقدام به کیف‌قاپی کرده در حال فرار بود که دو مامور در ضلع غربی میدان پالیزی با او درگیر شدند و سعی کردند با استفاده از گاز اشک‌آور او را از موتورش پیاده کنند.
 

   روایت‌های یکسان از شاهدان ماجرا
سارق که 25 سال داشت موتورش را رها کرد و با سرعت به آن سوی خیابان آمد و درست مقابل مجتمع اندیشه بر ترک موتورسیکلت همدستش سوار شد. آنگونه که شاهدان عنوان می‌کنند، دو مامور در حال دویدن پشت موتورسیکلت بودند و سعی داشتند او را از موتور پیاده کنند، اما وقتی به موتور نرسیدندبه او شلیک کردند. برخی از افراد حاضر صدای شلیک تنها یک گلوله را شنیده‌اند.  این گلوله در حالی به کمر سارق برخورد کرد که هیچ گلوله‌ای پیش از آن به لاستیک موتور یا پای سارق برخورد نکرده بود. به گفته شاهدان مامور قصد شلیک به لاستیک موتور را داشته که به کمر متهم برخورد کرده است.
  

  اورژانس چه زمانی رسید؟
یکی از کسانی که مغازه‌اش روبه‌روی محل حادثه است درباره آنچه دیده بود به فرهیختگان گفت: «سارق نقش بر زمین شد و هم‌دست او با موتورسیکلت به سرعت فرار کرد.» او با اشاره به اینکه 40 دقیقه سارق بر زمین بود و خونریزی داشت، ادامه داد: «نمی‌دانم چرا آمبولانس اینقدر دیر آمد، اما به نظر ما اگر اورژانس زودتر می‌رسید شاید امکان زنده ماندن او وجود داشت.» وی در ادامه افزود: «گلوله به کمرش خورده بود و آنقدر خونریزی کرد تا جان داد.» یکی دیگر از کسبه نیز در این باره به فرهیختگان گفت: «من دوبار به اورژانس زنگ زدم و گفتم هنوز آمبولانس نرسیده و می‌خواهیم او را با ماشین شخصی به بیمارستان رسالت ببریم، اما گفتند الان آمبولانس می‌رسد.» یکی دیگر از کسانی که در کنار پارکینگ مجتمع اندیشه مغازه دارد نیز گفت: «من جزء کسانی بودم که می‌گفتم باید صبر کنیم تا آمبولانس بیاید و نباید مصدومی را که در حال خونریزی است از جایش تکان بدهیم، اما آمبولانس دیر رسید.»
   

اورژانس تهران: دیر رسیدن اورژانس در پایتخت غیرممکن است
دیر رسیدن آمبولانس به محل حادثه در حالی تبدیل به موضوع اصلی بحث رهگذران و کسبه میدان پالیزی شده که حسن عباسی، مدیر روابط‌عمومی اورژانس تهران، به فرهیختگان گفت: «اصلا چنین چیزی امکان ندارد و شایعه است.» او در رابطه با اینکه تمام کسبه در مورد دیر رسیدن اورژانس هم‌نظر بودند و تصمیم داشتند مصدوم را با خودروی شخصی و بدون برانکارد به بیمارستان منتقل کنند، گفت: «اگر بگویند آمبولانس حدود 17 یا 18 دقیقه بعد از حادثه به محل رسید، ممکن بود و بررسی می‌شد، اما چنین زمانی غیرممکن است.» هر چند مدیر روابط‌عمومی اورژانس تهران 18 دقیقه دیر رسیدن اورژانس را منطقی دانست ولی بارها در بروشورهای اورژانس و سایت اورژانس تهران، زمان رسیدن آمبولانس به محل حدود 10 دقیقه اعلام شده است.
   

می‌توان زمان رسیدن را بررسی کرد
با این حال عباسی افزود: «تمام آمبولانس‌های ما به جی‌پی‌اس مجهز هستند و در صورتی که حکم قضایی صادر شود می‌توانیم تمام مکالمات و زمان رسیدن به محل را بررسی کنیم.» پرونده این حادثه که در ششمین روز از مهرماه سال 93 اتفاق افتاد در حالی روی میز بازپرس پرونده قرار دارد که خبری از دستگیری ماموری که تیراندازی کرده در دست نیست.
   

توضیحات بازپرس پرونده
محمد شهریاری، سرپرست دادسرای جنایی پایتخت با تایید این خبر گفت که بازپرس بستان‌زاده مامور رسیدگی به این پرونده شده است و تحقیقات پلیس آگاهی و کارشناسان در این رابطه ادامه دارد.
بازپرس بستان‌زاده دیروز در تشریح جزئیات این تیراندازی گفت: «قربانی مرتضی 25 ساله نام دارد که در پرونده‌اش سابقه دو فقره زورگیری موجود است.» او در تشریح جزئیات واقعه گفت: «ساعت 19:20یکشنبه افسران کلانتری 104 عباس‌آباد در حال گشت‌زنی در حوزه استحفاظی‌شان بودند که به دو موتورسیکلت آپاچی و پالس مشکوک شدند و به آنها ایست دادند.
راکبان این دو دستگاه موتورسیکلت بدون توجه به هشدار پلیس به سرعت خود افزودند که تعقیب آغاز شد. راکب موتور آپاچی که مرتضی بود با زمین برخورد کرد اما بلافاصله از زمین بلند شد و سوار موتور پالس دوستش شد تا بگریزد که ماموران کلانتری پس از هشدار ایست و شلیک یک تیر هوایی به ناچار به این متهم شلیک کردند.»
وی ادامه داد: «در بررسی‌های پزشکی‌قانونی مشخص شده که تیر به پهلوی متهم برخورد کرده و از سینه‌اش خارج شده است.»
پلیس در بازرسی بدنی از این متهم یک کارت عابربانک به دست آورد که نشان می‌دهد نامش مهدی است و پیشتر دوبار به جرم زورگیری بازداشت شده است. تلاش پلیس برای ردیابی همدست این قربانی که موفق به فرار شده است ادامه دارد و گروهبان یکم کلانتری که دست به شلیک زده است تحت بازجویی قرار گرفته است.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha