پژوهشگران کشور با استفاده از نانو ذرات نقره موفق به تولید نوعی ظروف آنتی باکتریال شدند که قادر است مدت ماندگاری مواد غذایی را 2 تا 3 برابر افزایش دهد.

نیلوفر چاوشی مسئول واحد پلیمر شرکت نانو نصب پارس در گفتگو با مهر با بیان این خبر افزود: این شرکت توانست با تولید نانو ذرات سیلور محصولات مختلف در صنایع مختلف مانند پتروشیمی، خودرو، نساجی، کشاورزی، دامپروری، دام و طیور، رنگ و رزین، کاشی و سرامیک را تولید کند.

وی ضد باکتری، قارچ و ویروس را از خواص نانو نقره ذکر کرد و افزود: این مواد به دو صورت کولوئیدی و پودر تولید می شود. پودر نانو ذرات نقره در حد 5 تا 10 نانومتر است که بر بسترهای مختلفی چون ZMO، MGO ، کربنات کلسیم و نانو سیلس نشانده شد.

چاوشی با بیان اینکه کولوئید سیلور در حد 18 نانومتر تولید شد، اظهار داشت: با استفاده از این نانوذرات موفق به تولید ظروف بسته بندی شدیم که قادر است زمان نگهداری و ماندگاری مواد غذایی را 2 تا 3 برابر افزایش می دهد.

مسئول واحد پلیمر از استفاده از این نانو ذرات در تولید یخچالها خبر داد و به مهر گفت: استفاده از این نانو ذرات باعث می شود مواد غذایی در یخچال دیرتر فاسد شوند و زمان ماندگاری به ویژه در تابستان افزایش یابد.

به گفته وی در حال حاضر این شرکت با موفقت برخی از تولید کنندگان یخچال سازی قرار است در پروسه تولید این مواد در ساخت بدنه یخچالها و در برخی از بخشها مانند جا تخم مرغی استفاده شود.

چاوشی با اشاره به این مطلب که این مواد در تولید لباس نیز بکار برده شده است، خاطرنشان کرد: این مواد با جلوگیری از تعرق، مانع از ایجاد بوی بد در بدن و لباس شود. ضمن آنکه حساسیتهای پوستی را متوقف می کند.

چاوشی اضافه کرد: از آنجایی که لاتکس (پلاستیک خام) ایجاد حساسیتهای پوستی می کند با شرکت دستکش گیلان تفاهم نامه همکاری منعقد شد که طبق آن در پروسه تولید نانو سیلور برای جلوگیری از حساسیت پوستی استفاده می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha