شنبه ۱۶ شهریور ۱۳۸۷ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 12214

محققان آمریکایی با بازسازی استرس در موشها موفق به کشف یکی از عوامل استرس زا در مغز انسان شدند.

محققان دانشگاه "Yerkes" با شبیه سازی استرس در موشها توانستند یکی از دلایل بروز استرس در انسان را کشف کنند.

طبق گفته متخصصان این بیماری می تواند باعث بروز اختلالات رفتاری و ناراحتی های جسمی از قبیل آشفتگی، افسردگی و ناباروری شود.

با انجام آزمایشات مختلف بر روی موشها، محققان مشاهده کردند که عامل آزاد سازی "Corticotropin" یا "CRF" عاملی عصبی-هورمونی بوده که در بروز واکنش استرس زا نقش حیاتی را ایفا می کند.

این ماده در چندین قسمت مغز موجود بوده و عملکردهای مختلف آن را تحت پوشش خود قرار می دهد. آزادسازی این ماده نقش مهمی در تطبیق عوامل تنش زای روزانه با حفظ سلامت فیزیکی و روحی افراد دارد.

میزان تولید CRF ارتباط مستقیمی با آغاز و پایان استرس دارد به این معنی که با آغاز استرس میزان تولید آن افزایش یافته و با اتمام استرس میزان آن به صفر می رسد.بر همین اساس استرس مزمن باعث افزایش میزان CRF در مناطق مختلف مغز که با احساس و ترس سرو کار دارد شده که این افزایش منجر به بروز اختلالات روحی و جسمی خواهد شد.

برای مطالعه اهمیت افزایش CRF محققان به کمک یک ناقل ویروسی میزان تولید این ماده را در مغز موشهای ماده افزایش داده که این عمل باعث ایجاد علائم افسردگی و پریشانی و در نهایت بروز بیماریهای جسمی در موشها شد. این نتایج نشان داد که استرس مزمن تاثیر مستقیمی بر روی فعالیت سیستمهای مختلف بدن دارد.

بر اساس گزارش ساینس دیلی، در حال حاضر محققان قصد دارند با بررسی مستقیم عملکرد و واکنش مولکولها و سلولها نسبت به افزایش CRF در مناطق مختلف مغز روشهای درمانی موثرتری را جهت بهبود این بیماری در افراد ارائه دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha