چهارشنبه ۹ مهر ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۱
کد خبر: 122289

در حالی روز گذشته اخباری با عنوان آغاز گام سوم تحول درنظام سلامت کشور، روی خروجی خبرگزاری‌ها قرار گرفت که همزمان با آن، انتقاداتی مبنی بر عدم ارائه خدمات مناسب از سوی مراکز درمانی به همراهان بیماران که در بسیاری موارد مشکلات عدیده‌ای را برای آنها در پی دارد، نیز منتشر شد.

حفره‌ای در طرح تحول نظام سلامت

سلامت نیوز: در حالی روز گذشته اخباری با عنوان آغاز گام سوم تحول درنظام سلامت کشور، روی خروجی خبرگزاری‌ها قرار گرفت که همزمان با آن، انتقاداتی مبنی بر عدم ارائه خدمات مناسب از سوی مراکز درمانی به همراهان بیماران که در بسیاری موارد مشکلات عدیده‌ای را برای آنها در پی دارد، نیز منتشر شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان، در روزهای اخیر در رابطه با مشکلاتی که برای همراهان بیماران که اغلب برای معالجه از شهرهای دیگر برای استفاده از خدمات درمانی بهتر به کلانشهرها می‌آیند، وجود دارد، مطرح شده است. روز گذشته، عضو هیات‌مدیره انجمن جراحان فوق‌تخصص پلاستیک ایران با انتقاد از تحمیل هزینه اقامت به همراه بیماران گفت: در برخی موارد از همراهان بیمارانی که از شهرستان به تهران می‌آیند، سرقت می‌شود و یا به علت اقامت در خیابان‌ها دچار بیماری‌های مختلفی ازجمله سرماخوردگی و آنفلوانزا می‌شوند.

عبدالجلیل کلانترهرمزی افزود: درمدتی که بیماران و همراهان شهرستانی آنها در تهران هستند هزینه‌هایی ازجمله هزینه اقامت، تغذیه، ایاب و ذهاب و... می‌پردازند. این افراد مجبور هستند روی کارتن در حیاط بیمارستان و یا بیرون از آن در خیابان بخوابند و اگر بیمارستان در حق آنها لطف کند، اجازه دارند ساعات پایانی شب را روی صندلی‌ها به صبح برسانند.

او افزود: ما سعی کردیم خدماتمان را به روز کنیم و در همان زمانی که مراجعه می‌کند، کارهای ویزیت، عکسبرداری و کارهای دیگرش انجام شود. اما، به‌روزکردن خدمات پزشکی برای همه بیماران امکان‌پذیر نیست. برخی دیگر از آنها به درمان تخصصی‌تری احتیاج دارند و باید زمان بیشتری را در بیمارستان بمانند. از این‌رو، پیشنهاد ما این بود که مراکز هتلینگ  یا پانسیون‌هایی با امنیت غذایی و با کمک کمیته امداد و بهزیستی تشکیل شود. این درحالی است که، مسئول نظارت بر درمان وزارت بهداشت در اینباره گفت: برخی از بیمارستان‌ها با مشارکت شهرداری ساختمان‌هایی را درنظر گرفته‌اند تا یک نفر از همراهان بیمار در آن مکان‌ها اقامت کند. اکنون برای ساخت 15 همراه سرا برای 15 بیمارستان عمومی شهر اعتبار در نظر گرفته شده است.

رضوی افزود: اما، ساخت همراه‌سرا اگر از نظر امنیتی، بهداشتی و اخلاقی قابل کنترل نباشد، تبدیل به مشکل جدیدی می‌شود. از سوی دیگر برای بیمارستانی مانند امام خمینی که زمانی به هزار تخته معروف بود، نمی‌توان هزار یا حداقل 500 اتاق مجزا در نظر گرفت تا همراه بیمار در آن مکان مانند هتل اقامت کند. بنابراین یا باید سازوکار مناسبی برای همراه سراها در نظر گرفت یا به فکر چاره دیگری بود. مشکلات همراهان بیمار و تجمع مراکز درمانی در کلانشهرها درحالی مطرح شده است که معاون درمان وزارت بهداشت به‌تازگی ادعا کرده، در برنامه تحول نظام سلامت به صورت اصولی به همراه بیمار و انتظارات و نیازهای او توجه شده است. محمد حاجی‌آقاجانی در اینباره گفت: در راستای اجرای برنامه تحول نظام سلامت، ملزومات برای همراه بیمار از جمله وسایل شخصی (دمپایی، لباس مناسب، لیوان، بشقاب) میز کنار مبلی، پذیرایی میان وعده و فضا برای استراحت مادران ارائه می‌شود.


 تجمیع مراکز درمانی در کلانشهرها
از جمله مشکلات بزرگی که حوزه درمان کشورمان با آن روبه‌روست، توزیع نامناسب امکانات درمانی است. این موضوع باعث می‌شود بیماران برای درمان، راهی کلانشهرها شوند و همراهان خود را به سختی انداخته تا جایی که مجبور به کارتن‌خوابی شوند چراکه، همه همراهان بیماران شهرستانی به هتل و مسافرخانه نمی‌روند. واقعیت آن است بدترین اتاق یک مسافرخانه و با شرایط عمومی شبی 25 هزار تومان هزینه دارد و خانواده بیمار باید برای فقط یک ماه اقامت در تهران حداقل  750 هزار تومان هزینه کند. پرداخت این هزینه‌ها برای خانواده بیمارانی که مجبورند هزینه‌های بالای درمان بیمار خود را پرداخت کنند، کمرشکن است. از سوی دیگر، بیمارستان‌ها هم بنا به دلایلی از پذیرفتن همراهان بیمار جلوگیری می‌کنند و اینگونه می‌شود که این افراد مجبورند شب را در خیابان صبح کنند. این درحالی است که به دلیل تعداد کم پرستاران و ارائه نشدن خدمات مناسب به بیماران لازم است بیماران همراهی را در کنار خود داشته باشند تا به رتق و فتق امور آنان بپردازد. از طرفی، در همه جای دنیا فقط به بحث درمان و داروی بیمار توجه نمی کنند چون هر بیماری احتیاج به درمان روحی، همدردی و همکاری دارد و آرامش روحی در ترمیم درد بیماران موثر است. از سوی دیگر، بحث تجمیع مراکز درمانی در کلانشهرها از موضوعات دیگری است که باید به آن پرداخته شود. وجود بیش از 90 بیمارستان تخصصی و فوق‌تخصصی در کلانشهر تهران و همچنین، وجود تنها بیمارستان تخصصی پوست ایران، تنها جراحان متخصص قلب و عروق و هزاران امکانات دیگر در تهران بیماران شهرستانی و مناطق دورافتاده را بر آن می‌دارد که برای معالجه و مداوا به بهترین بیمارستان‌ها که در کلانشهرهایی مانند تهران واقع شده مراجعه کنند. این موضوع باعث می‌شود این افراد و خانواده‌های آنان علاوه بر مشکلات ناشی از بیماری متحمل رنج سفر و هزینه‌های ناشی از آن نیز شوند. بسیاری از کشورهای پیشرفته قطب‌های علمی را در ایالت‌ها و استان‌هایشان توزیع کرده‌اند بنابراین، مسئولان بهداشت و درمان کشور هم باید بتوانند به استان‌های دیگر بها داده و بیمارستان‌های تخصصی را در سایر استان‌ها و شهرستان‌ها تقویت کنند.


 اعمال سلیقه در طرح تحول نظام سلامت
یک عضو کمیسیون بهداشت مجلس ضمن بیان این مطلب که ایراداتی به طرح تحول نظام سلامت وارد است، می‌گوید: در این طرح فقط برای درمان تمهیداتی اندیشیده شده است و برای مقوله بهداشت و زیرساخت‌های حوزه اقدامی صورت نگرفته است. مراد‌ هاشم‌زهی می‌افزاید: توجه به مقوله درمان اقدام مناسبی است اما، به نظر می‌رسد در این طرح تا حدی سلیقه‌ای رفتار شده و تمام جوانب رعایت نشده است. به عبارت دیگر در طرح تحول نظام سلامت سلیقه افراد به صورت این طرح در حال پیاده سازی و اجراست. این نماینده مجلس ادامه می‌دهد: البته، در این طرح برخی خلاءهای حوزه بهداشت و درمان کشور نیز پر شده اما، بسیاری از موارد هم از قلم افتاده است. رعایت‌نکردن عدالت در سلامت، توزیع زیرساخت‌های بهداشت و درمان در کلانشهرها از مسائلی است که در این نظام هم دیده نشده است. او تصریح می‌کند: از سال‌ها پیش بی‌دقتی به مناطق محروم وجود داشته و این موضوع در دولت جدید هم ادامه پیدا کرده است. البته، ایجاد فضای مناسب برای همراهان بیماران به هیچ وجه بر عهده وزارت بهداشت نیست اما، این وزارتخانه با اعتباراتی که دارد باید زیرساخت‌های لازم برای توزیع مناسب مراکز درمانی در سراسر کشور و حتی مناطق دورافتاده را ایجاد کند تا دیگر بیماران هیچ نیازی به سفر کردن برای دسترسی به امکانات درمانی کلانشهرها نداشته باشند.


 تغییر رویکرد در سال‌های اخیر
رئیس انجمن متخصصان داخلی ایران نیزمی‌گوید: متاسفانه همیشه این مشکل در کشور ما وجود داشته است که شهرهای کوچک و مناطق حاشیه‌ای کشور از امکانات رفاهی، بهداشتی و درمانی مناسبی برخوردار نبوده‌اند. ایرج خسرونیا می‌افزاید: بیشتر بودجه‌های دولت در این حوزه در کلانشهرها هزینه می‌شود و از سوی دیگر، پزشکان و متخصصان هم به دلیل شرایط سخت زندگی در مناطق دورافتاده اغلب در کلانشهرها سکونت دارند. این موارد باعث شده توزیع ناعادلانه در حوزه بهداشت و درمان در کشور صورت بگیرد. او بیان می‌کند: اما، در چند سال اخیر، مسئولان متوجه این مهم شده‌اند که باید به مناطق دورافتاده هم توجه کرده و برای این مناطق هم هزینه کنند. این متخصص ادامه می‌دهد: با توجه به طرح جدید وزارت بهداشت و افزایش بودجه‌ای که این وزارتخانه در سال جاری با آن رو‌به‌روست، امیدواریم بسیاری از مشکلات در حوزه احداث مراکز درمانی در مناطق دورافتاده و همچنین، ارائه تسهیلات ویِژه به همراهان بیماران مرتفع شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha