یکشنبه ۱۷ شهریور ۱۳۸۷ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 12230

وزیر بهداشت از مطالعه طرح ملی اصلاح نظام آموزش پزشکی توسط دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی خبر داد و گفت: از این قبیل طرحهای ملی در دستور کار این دانشگاه بسیار زیاد است بنابراین همفکری اعضای هیئت علمی باید بیشتر جلب شود.

کامران باقری لنکرانی در مراسم معارفه سرپرست جدید دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در تالار ابن سینای این دانشگاه با بیان این مطلب افزود: باید به سمتی رفت که از مناصب و مسئولیتها شائبه طمع بر نیاید که به عنوان مثال خود یا اطرافیان ما بخواهیم از آن بهره ببریم، بخصوص وقتی اعضای هیئت علمی مسئولیت اجرایی قبول می کنند این موضوع اهمیت بیشتری پیدا می کند.

وی در جمع اساتید دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اضافه کرد: هویت اول ما هویت علمی و دانشگاهی است و مسئولیت اجرایی چیزی نیست که بخواهیم برای به دست آوردنش تلاش کنیم یا برای از دست دادنش ناراحت شویم. بلکه به دست آوردن یا از دست دادن مسئولیتها هیچ چیزی از یک عالم دانشگاهی کم یا اضافه نمی کند.

وزیر بهداشت ادامه داد: مسئولیتها یک امر اعتباری و عاریتی هستند. نگاه همه ما به همه مسئولیتها چه بزرگ و چه کوچک نباید چیز دیگری باشد و همین می تواند معیار و میدان امتحان شود که در مسئولیتها چطور رفتار کنیم.

لنکرانی ابراز امیدواری کرد که خروج علیرضا زالی از ریاست دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی خروجی با صدق و ورود شاهین محمد صادقی به این حوزه ورودی با صدق باشد.

وی در ادامه گفت: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی یکی از سرمایه های بزرگ کشور است که هنوز برخی از کارها در این دانشگاه به نتیجه نرسیده و این دانشگاه هنوز به قله خود نرسیده است.  باید تلاش کنیم تا در آستانه پنجاهمین سالگرد تاسیس این دانشگاه بتوانیم نشان دهیم که در این نیم قرن کارهای اساسی تر و مهمتر به نتیجه رسیده است. البته دستاوردهای فعلی قابل تقدیر هستند اما قله مورد نظر ما نیستند.

وی افزود: دکتر زالی در سه سال گذشته تلاش و کوشش زیادی داشته و امید است از این پس نیز بتواند درنظام سلامت منشا خیر و اثر باشد.

وزیر بهداشت درباره شیوه اداره دانشگاه نیز گفت: مدیریت دانشگاه نمی تواند مدیریت فردی باشد و برای توفیق در دانشگاه محتاج همکاری تمامی اعضای دانشگاه اعم از استاد، دانشجو و کارکنان هستیم.

لنکرانی افزود: سرمایه اصلی برای تصمیم سازی در دانشگاه استادان دانشگاه هستند بنابراین باید از توان علمی تجمیع یافته در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بیشتر استفاده شود و اعضای هیئت علمی باید بیشتر احساس مشارکت کنند. مدیریت جدید نیز بیش از گذشته فضای مشارکت و همفکری را ایجاد کند.

وزیر بهداشت با اشاره به تاکید سند چشم انداز 20 ساله نظام به مقوله علم گفت: علم موردنظر سند چشم انداز خصوصیاتی دارد و این علم به تنهایی برای علم نیست بلکه علمی است که باید در کشور بروز داشته باشد و ثروت عمومی و رفاه عمومی ایجاد کند بنابراین اگر فقط در دانشگاهها بماند و منجر به محصول نشود نمی تواند علم آرمانی سند چشم انداز باشد.

لنکرانی درباره نقشه جامع علمی کشور نیز گفت: نقشه جامع علمی کشور نقشه راه برای رسیدن به الزامات سند چشم انداز 20 ساله نظام است. سند چشم انداز حاوی ارزشهایی است که باید در توسعه و پیشرفت کشورمان نقش داشته باشد بنابراین باید ارزشها را بشناسیم و به آنها پایبند باشیم که یکی از مهمترین این ارزشها عدالت است و هر جهت گیری که داریم باید عدالت در آن غالب باشد.

وی تاکید کرد: حداقل اجرای عدالت این است که در ایجاد فرصتها بخصوص در زمینه های پژوهشی، موافق و مخالف برایمان مهم نباشد. یعنی فرصت برابر برای کلیه استعدادها فراهم کنیم و استعدادها نیز خودشان را در چارچوب ارزشها بپرورانند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha