عضو ستاد کشوری قانون کنترل دخانیات باورهای غلط در مورد استعمال قلیان در خانواده‌ها را تشریح کرد و گفت: دانش‌آموزان بیش از سیگار سایر مواد دخانی که بیشتر قلیان است را مصرف می‌کنند.

سلامت نیوز: عضو ستاد کشوری قانون کنترل دخانیات باورهای غلط در مورد استعمال قلیان در خانواده‌ها را تشریح کرد و گفت: دانش‌آموزان بیش از سیگار سایر مواد دخانی که بیشتر قلیان است را مصرف می‌کنند.

حسن آذری‌پور در گفت‌وگو با فارس، در رابطه با آمار مصرف دخانیات در بین دانشجویان گفت: مطالعات جدید در رابطه با اینکه میزان مصرف دخانیات در دانشجویان در کشور مشخص باشد انجام نشده و مطالعه‌ای که وجود دارد جدید نیست.

وی ادامه داد: در سال 78 مطالعه‌ای در ایران بر روی جمعیت دانشجویی در رابطه با میزان مصرف دخانیات در آنها انجام شد که مشخص شد جامعه دانشجویی مصرف‌کننده شبیه آمار جمعیت بالای 15 سالی هستند که دخانیات استعمال می‌کنند.

آذری‌پور گفت:‌در حال حاضر 25 درصد از مردان و 4.5 درصد زنان قلیان و سیگار مصرف می‌کنند، این آمار مربوط به دخانیات است اما بیشتر در دنیا و ایران تمرکز فعالیت‌ها بر روی سیگار است.

عضو کمیته سیاستگذاری ستاد کشوری قانون کنترل دخانیات همچنین در مورد مصرف دخانیات در دانش‌آموزان نیز گفت: در این زمینه نیز متأسفانه تحقیقات جدیدی انجام نشده است، البته شیوع مصرف سیگار در بین دانش‌آموزان کشور خیلی بالا نیست و بیشتر سایر انواع مواد دخانی که بیشتر قلیان است را مصرف می‌کنند.

آذری‌پور افزود:‌البته مشکل مصرف بالای قلیان فقط مختص دانش‌آموزان و دانشجویان ایران نیست بلکه مشکل کل جامعه بوده و حتی در کشورهای خاورمیانه نیز مطرح است، چرا که در این منطقه قلیان پیش‌زمینه فرهنگی دارد و به همین دلیل مصرف آن شایع است.

آب قلیان اثری بر ترکیبات مضر دود ندارد

وی گفت: در رابطه با قلیان باورهای غلطی وجود دارد، خانواده‌ها تصور می‌کنند مصرف آن بی‌خطر است چرا که دود از آب رد می‌شود و در نتیجه ضرر کمتری دارد در حالی که اینگونه نیست و آب در قلیان اثری روی ترکیب دود قلیان نمی‌گذارد.

عضو کمیته سیاست‌گذاری ستاد کشوری قانون کنترل دخانیات ادامه داد: زمانی که توتون با ذغال می‌سوزد دودی حاصل می‌شود که دمای بالایی دارد و بسیار خشک است، این دود مخاط و ریه فرد را می‌سوزاند، اما وجود آب باعث خنک شدن دود می‌شود و آن را دارای رطوبت می‌کند. تنها تأثیر آب این است که دود قابل تحمل می‌شود اما روی ترکیبات مضر آن اثری ندارد.

تعارف قلیان از سوی خانواده‌ها برای نزدیک شدن به فرزندان

 آذری‌پور تصریح کرد: باور غلط دیگری که در این زمینه وجود دارد همراهی خانواده‌ها در مصرف جمعی قلیان است، متأسفانه حتی در سفره‌خانه‌ها و خانواده مصرف قلیان برای دوست شدن والدین با فرزندان رواج پیدا کرده و آنها قلیان را به فرزندان تعارف می‌کنند.

وی گفت:‌ مصرف قلیان در فرزندان و کودکان به دلیل نیکوتین اعتیاد ایجاد می‌کند و این در حالی است که تهیه قلیان برای فرزندان سخت است، به همین دلیل به دلیل اعتیاد ایجاد شده به سمت مصرف مواد سهل‌الوصول مانند سیگار می‌روند.

زنگ خطر مصرف سیگار در 60 درصد جامعه زده شد

عضو کمیته سیاست‌گذاری ستاد کشوری قانون کنترل دخانیات افزود: بنابراین پیش‌بینی می‌شود طی سال‌های آینده مصرف قلیان به دلیل اعتیاد نیکوتین به مصرف سیگار تبدیل شود، این در حالی است که 60 درصد جامعه کشور در دوره سنین کودکی، نوجوانی و جوانی است که این یک خطر محسوب می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha