دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر علت 36 درصد سرقت‌ها را اعتیاد دانست و گفت: عزم ما برخورد با خرده فروشان و قطع ارتباط عمده‌فروشان با مصرف کنندگان است.

سلامت نیوز: دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر علت 36 درصد سرقت‌ها را اعتیاد دانست و گفت: عزم ما برخورد با خرده فروشان و قطع ارتباط عمده‌فروشان با مصرف کنندگان است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روابط عمومی ستاد مبارزه با مواد مخدر؛ عبدالرضا رحمانی فضلی در سی و یکمین کمیته مقابله با عرضه ستاد که در محل وزارت کشور برگزار شد گفت: اقدامات انجام شده در حوزه مبارزه با مواد مخدر خوب است اما مردم و افکار عمومی، توقع دارند اقدامات موثرتری را در این زمینه شاهد باشند؛ چرا که مردم قدرت و توانایی دولت را در شرایط بحرانی دیده‌اند.

وی افزود: طبق آمار رسمی قوه قضاییه، علت 36 درصد سرقت‌ها اعتیاد است، طلاق، همسرآزاری و کودک‌آزاری و خشونت از دیگر پیامدهای ویران‌کننده اعتیاد در جامعه است، به راستی که مواد مخدر ام‌المصائب جرائم در کشور است.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر بیان داشت: در این جلسه دو بحث مهم مورد تأکید قرار گرفته، یکی بررسی راهکارهای برخورد با خرده‌فروشان و دیگری معتادان متجاهر، با تلاش دستگاه‌های مقابله‌کننده تاکنون ضربات محکمی به بنیان‌های اقتصادی قاچاقچیان وارد شده، شبکه‌های توزیع مواد مخدر زیادی شناسایی و منهدم شده اما هنوز به نقطه مطلوب نرسیده‌ایم. لذا باید به این مسئله دینی و انسانی نگاه کنیم و تمام توانایی خود را در راه این مبارزه در طبق اخلاص بگذاریم.

رحمانی فضلی با بیان اینکه مهمترین مشکل ما کمبود مکان برای نگهداری معتادان متجاهر است، افزود: ما ظرفیت‌های خوبی همچون مراکز درمان و کاهش آسیب و اردوگاه‌های محکومان مواد مخدر داریم، مثلاً کمپ فشافویه ظرفیت 10 هزار نفر را دارد که در صورت راه‌اندازی آن بخشی از مشکل کمبود مکان حل می‌شود.

وی در ادامه جمع‌آوری معتادان متجاهر را وظیفه نیروی انتظامی دانست و گفت: امیدواریم با توجه به تعهد انجام شده مبنی بر راه‌اندازی 4 مرکز نگهداری و بازپروری معتادان در 4 نقطه تهران و با ظرفیت هر کدام 1500 نفر از سوی شهرداری تهران بخش اعظمی از مشکل کمبود جا برای این دسته از معتادان حل شود.

وزیر کشور افزود: 80 درصد خرده ‌فروشان مواد مخدر، مصرف کننده هم هستند که این خرده‌فروشان می‌بایست جمع‌ شوند در اینصورت رگ حیاتی چرخه اعتیاد قطع می‌شود و به بیان دیگر ارتباط معتاد با قاچاقچی قطع خواهد شد.

رحمانی‌فضلی گفت: رقم یک میلیون و 325 هزار نفری معتادان با احتساب بعد خانوار، رقم قابل توجهی برای کشور است که حتی ممکن است مشکلات بیشتری هم ایجاد کند، در این حوزه همه دستگاه‌ها از جمله صدا و سیما، قوه قضائیه، وزارت اطلاعات و نیروی انتظامی و... در بخش ماموریتی خود تلاش لازم را به عمل می‌آورند لیکن باید باز هم تلاش بیشتری شود تا به نتیجه مطلوب رسید.

همه باید در مبارزه با مواد مخدر احساس مسئولیت کنند

همچنین حجت‌الاسلام رئیسی دادستان کل کشور با بیان اینکه مجموع اقداماتی که در کل کشور در حوزه مبارزه با مواد مخدر شده باید به کاهش تهدید مواد مخدر منجر شود، گفت: به نظر می‌رسد تنها بخشی از کشور در این مبارزه احساس مسولیت و ماموریت می‌کنند نه همه آن. اگر همه کشور احساس مسوولیت کنند موفق خواهیم شد.

وی افزود: اسناد بالادستی و سیاست‌های حوزه مبارزه با مواد مخدر کاملا روشن است، لذا باید از همه ظرفیت‌های کشور استفاده کرد، توانمندی‌های ما در نیروهای مختلف می‌تواند حجم بسیاری از این تهدید را کاهش دهد.

قول مساعد شهردار برای ساخت 4 مرکز نگهداری و بازپروری معتادان در تهران

همچنین محمدباقر قالیباف شهردار تهران در این جلسه با بیان اینکه بیشترین تلاش باید برای پیشگیری از اعتیاد قشر سالم جامعه باشد تا فرد سالم دیگری به دایره اعتیاد وارد نشود، قول مساعد داد ظرف 6 ماه آینده نسبت راه‌اندازی 4 مرکز نگهداری و بازپروری معتادان در 4 نقطه تهران با ظرفیت هر کدام 1500 نفر و در مجموع (6هزار نفر) اقدام کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha