چهارشنبه ۹ مهر ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۷
کد خبر: 122341

عمده خطوط پشت دست بر اثر افزایش سن، تابش آفتاب ، عوامل ژنتیکی ، تعییرات هورمونی ( به ویژه در خانم ها در دوران یائسگی ) و نیز خشکی پوست و درمواردی نیز مشکلات تغذیه ای و بیماری های پوستی پیدا شود. عوامل خارجی چون کشیدن سیگار نیز در تشدید خطوط پشت دست دخالت دارد.

چگونه می توان از چروک پوست دست جلوگیری کرد ؟

سلامت نیوز: عمده خطوط پشت دست بر اثر افزایش سن، تابش آفتاب ، عوامل ژنتیکی ، تعییرات هورمونی ( به ویژه در خانم ها در دوران یائسگی ) و نیز خشکی پوست و درمواردی نیز مشکلات تغذیه ای و بیماری های پوستی پیدا شود. عوامل خارجی چون کشیدن سیگار نیز در تشدید خطوط پشت دست دخالت  دارد.

به گزارش سلامت نیوز، دکتر همایون مژده ای آذر متخصص پوست و مو در ماهنامه زیبایی نوشت: بافت پوست پشت دست ، توسط لایه شل و متحرکی به عضلات و رباط ها و استخوان های زیرین ارتباط می یابد . این امر باعث می شود که عمده خطوط پشت دست بر اثر افزایش سن، تابش آفتاب ، عوامل ژنتیکی ، تعییرات هورمونی ( به ویژه در خانم ها در دوران یائسگی ) و نیز خشکی پوست و درمواردی نیز مشکلات تغذیه ای و بیماری های پوستی پیدا شود. عوامل خارجی چون کشیدن سیگار نیز در تشدید خطوط پشت دست دخالت  دارد.
انقباضات عضلات این ناحیه و خطوط مربوط به رگ ها ورباط های زیر پوست نیز اهمیت دارد. با توجه به سطح نسبتا وسیع پوست پشت دست و تابش مستقیم وحفاظت نشده آفتاب به آن طی سالیان سال به ویژه در افراط با پوست روشن ، بیشتر خط و خطوط و نیز لک های ناحیه پشت دست در اثر تغیرات پوست و بافت های زیر پوست در مقابل پرتو آفتاب پیدا می شود . همین تغییرات ممکن است توسط فرآیند سالخوردگی به وجود بیاید . نقش خطوط مربوط به ارگان های زیرین کمرنگ است ولی در سنین بالاتر و با نازک تر شدن پوست، واضح تر می شود.


پرهیز از صابون های خشک کننده
با توجه به نکات ذکر شده ، رویکردهای درمانی و پیشگیرانه در برابر خطوط و چین و چروک پشت دست ،عمدتا معطوف مبارزه ومقابله با تغییرات آفتابی و کاربرد ضد آفتاب و پوشش مناسب از قبیل دستکش های پارچه ای سفید ونیز روش های دارویی ، فیزیکی جوان سازی است. رژیم های غذایی سالم و آکنده از سبزی ها و میوه های تازه و متنوع ماهی و... در مورد تغییرات آفتابی یا سالخوردگی تمام ارگان های بدن از جمله پوست اثرات مفیدی دارد . کاربرد منظم و به موقع فرآورده های مرطوب کننده و پرهیز از شست وشوی بیش از حد و بی مورد و نیز پر هیز از صابون های خشک کننده و نیز تماس با مایع ظرفشویی ، پودر لباس شویی و سایر مواد شیمیایی مضر پوست به تمام افراد توصیه می شود.
 در مواردی که خطوط پشت دست ناشی از بیماری های پوستی مانند اگزما باشد، درمان دارویی مناسب است که توسط متخصصان  پوست انجام می پذیرد . در دهه اخیر، کاربرد تکنولوژی لیزر در فرآیندهای بهداشتی و درمانی بسیار رایج شده است . گروهی از لیزرها از جمله لیزرهای co2  به صاف کردن ونوسازی پوست چروکیده و چین خورده کمک می کند . این لیزرها با برداشتن یک لایه از پوست چرخه های ترمیم سلولی پوست و زیر پوست  را به راه می اندازد. گروه دیگری از لیزرها که به تازگی به بازار عرضه شده است با تمرکز بر روی بافت های زیر پوستی و چربی جلد اثر خود را اعمال می کند . مزیت این گروه از لیزرها امنیت بیشتر و زخمی نشدن سطح پوست است که در مورد لیزر های صاف  کننده از قبیل لیزرco2  تا مدتی فرد را آزار می دهد و گاهی عارضه دار می شود .


امواج رادیویی و بافت زیر پوستی
در تکنیک RF ‌ یا رادیو کوئنسی از امواج رادیویی که بر بافت های زیر پوستی متمرکز می شود، استفاده می شود. حرارت ایجاد شده همراه با تاثیر میدان مغناطیسی در لایه های زیرین پوست فرآیند ترمیم و تکثیر سلولی را به راه می اندازد. این تکنیک در سفت و کشیده کردن پوست اثر خوبی دارد .
امروز از یکسری مواد ، تحت عنوان کلی پرکننده برای ایجاد فاصله بین پوست و لایه های زیرین آن ( عروق ، رباط ها ) استفاده می شود . این اغلب به صورت صناعی و از جنس موادی چون هیالورونیک اسید ، هیدروکسی آپاتیت کلسیم در حدود 1تا 2 سال دوام دارد. انواع مشتقات سیلیکون به دلیل پایداری طولانی تر جذاب تر به نظر می رسد ولی به دلیل عوارض بیشتر که بعضا برگشت پذیر نیست ، طرفدار کمی دارد.
یکی دیگر از موادی که بر اساس پر کردن زیر پوست پشت دست به کار می رود ، چربی خود فرد است . در این تکنیک ( لیپواینجکشن یا لیپوفیلیگ ) ابتدا چربی را از نواحی چون شکم و پهلوها می کشیم و طی فرآیندی آن را آماده می کنیم وبه زیر پوست تزریق کرده وآن را به طور یکنواخت در زیر پوست می گسترانیم . این روش بسیار امن و کم خطر است و تنها به لحاظ هزینه بر بودن و نیز وقت گیر بودن ( حدود 2-3 ساعت ) کمی مهجورتر افتاده است . به هر حال در افرادی که به هر دلیل امکان کاربرد پر کننده های صناعی وجود ندارد  (مثلا حساسیت به مواد پر کننده ) این روش تزریق چربی اولویت پیدا می کند .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • مهسا ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۹
    1 0
    اقلا راهی نشون نداده فقط همین من اهل کرم زدن نمیزنم اگه بزنم خوب میشه؟