یکشنبه ۱۷ شهریور ۱۳۸۷ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 12238

بیماری وبا طی یك ‌ماه گذشته موضوع داغ رسانه‌ها شده بود و شمار مبتلایان به این بیماری نیز سیر صعودی خود را طی می‌كرد، اما به گفته كارشناسان، ظاهرا موارد بروز این بیماری در هفته اخیر كاهش چشمگیری داشته و نشان از مهار تقریبی آن در كشور دارد.

این در حالی است كه چهارشنبه هفته گذشته، رئیس اداره بیماری‌های منتقله از آب و مواد غذایی با اعلام اینكه آخرین شمار مبتلایان به وبا 114 نفر است و تاكنون متأسفانه 4 نفر قربانی آن شده‌اند، تعداد مبتلایان به وبا طی هفته گذشته را تنها 2 نفر اعلام كرد و گفت: فصل وبا در كشور از اواسط اردیبهشت آغاز و تا اواخر آبان ماه ادامه می‌یابد كه البته این فصل با توجه به شرایط آب و هوایی در مناطق مختلف متفاوت است.

در عین حال، دكتر مهدی فتحی، رئیس دانشگاه علوم پزشكی ایران نیز با تاكید بر اینكه بیماری وبا به‌خصوص در منطقه غرب استان تهران (كرج و ساوجبلاغ) فروكش كرده و تحت كنترل درآمده است، در گفت‌وگو با ایرنا اظهار داشت: البته در این میان پزشكان بیمارستان‌های دولتی و خصوصی توجیه شده‌اند كه درصورت مشاهده بیماری وبا، موارد مشكوك را حتما گزارش دهند.

وی از توزیع 5 میلیون بروشور اطلاع‌رسانی در زمینه بیماری وبا خبر داد و اضافه كرد: این بروشورها در اماكنی چون عوارضی‌ها، ورودی و خروجی‌های شهر، دستگاه‌های اداری، میادین میوه و تره‌بار و حتی سبزی فروشی‌ها توزیع شده است.

رئیس اداره بیماری‌های منتقله از آب و مواد غذایی نیز در این میان به نمونه‌برداری سالانه برای تشخیص وبا اشاره كرد و خاطرنشان ساخت: به‌طور میانگین سالانه 200 تا 250 هزار نمونه‌برداری برای تشخیص وبا در كشور صورت می‌گیرد.

دكتر محسن زهرایی با بیان اینكه با خنك‌تر شدن هوا شرایط برای گسترش وبا محدودتر می‌شود، در ادامه به برنامه‌ریزی‌های همه ساله برای كنترل و جلوگیری از ورود و گسترش بیماری‌ها در كشور اشاره كرد و یادآور شد: این برنامه‌های مراقبتی در كشور تا عدم‌گزارش‌دهی موارد جدید ابتلا به وبا برای مدتی طولانی ادامه خواهد داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha