پنجشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۳ - ۱۷:۳۲
کد خبر: 122446

برای معاینه و تشخیص بیماری باید به پزشک مراجعه کرد اما برخی از معاینه ها را هم می توان در منزل انجام داد. به عنوان مثال تحمل نسبت به ماده غذایی، بررسی سلامتی سیستم گوارشی و... .

معاینه‌های خانگی

سلامت نیوز:برای معاینه و تشخیص بیماری باید به پزشک مراجعه کرد اما برخی از معاینه ها را هم می توان در منزل انجام داد. به عنوان مثال تحمل نسبت به ماده غذایی، بررسی سلامتی سیستم گوارشی و... .

*احتباس مایعات:

با کمک شست ۳ تا ۴ قسمت از پا را فشار دهید. آیا آن قسمتی که فشار داده اید، چند ثانیه پس از برداشتن شست سفید می ماند؟ اگر چنین است، احتباس مایعات دارید به ویژه اگر قوزک و زانوها نیز پف کرده باشد.

برای برطرف کردن این حالت، مصرف نمک را کاهش دهید و از مصرف غذاهای فرآوری شده بپرهیزید.


*کمبود آهن:

کف دست را باز کنید و انگشتان را به عقب بکشید. کف دست سفید می شود اما آیا خط های عمیق دست هم سفید می شود؟

اگر چنین است، این می تواند نشانه کم خونی باشد. پزشک می تواند علت کم خونی را از طریق آزمایش خون مشخص کند. افرادی که کم خونی دارند، مصرف گوشت قرمز و سبزیجات سبز را افزایش دهند.


دستگاه گوارش

نفخ به علت مصرف برخی غذاها ایجاد می شود. می توانید این آزمایش را انجام دهید. نبض خود را بگیرید، سپس بنشینید و یک پرس متوسط غذایی را که فکر می کنید مشکل گوارشی ایجاد می کند بخورید. حال دوباره نبض خود را بگیرید. اگر ضربان به بیش از ۱۰ ضربه در هر دقیقه افزایش پیدا کرده است، احتمال دارد که دچار ناراحتی عدم تحمل غذا باشید.


کاندیدا: (نوع قارچ)

ناشتا، در یک لیوان، آب دهان خود را بیندازید. اگر پس از ۳۰ دقیقه خاکستری شد یا این که خط های سفید از آن رشد کرد، ممکن است قارچ کاندیدا در بدن داشته باشید. اختلالات گوارشی یا سیستم ایمنی پایین می تواند این مشکل را به وجود بیاورد. در صورت مثبت بودن نتیجه، به یک متخصص تغذیه مراجعه کنید.
حس چشایی

گوش پاک کن را به رنگ آبی خوراکی آغشته کنید سپس روی سطح زبان بمالید. با استفاده از ذره بین، تعداد نقاط آبی (پرزهای چشایی) را در قسمت جلوی زبان بشمارید. اگر تعداد آن ها بیش از ۲۰ عدد باشد، حس چشایی شما بسیار قوی است. با این حال باید دانست که این حالت را می توان با افزایش خطر برخی انواع سرطان ها ارتباط داد.

منبع: روزنامه خراسان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha